Det var en väldigt vit morgon vi vaknade till här i Stockholmsområdet. Säkert 1 dm blötsnö, bara klafsar när man går i det och grenarna hänger tunga.
Jag fick dock en ordentlig chock när jag såg mitt fina gamla ädelsyrenträd! Det har klyvts itu! Precis halva kronan ligger nu på marken brevid. Frågan är, kan man rädda det på något sätt? Kan man bända upp det och linda ihop eller har det gått sönder så för att det var gammalt och angripet?
Om man inte kan binda upp det, kommer då den andra halvan att klara sig om jag sågar bort den nedfallna grenen? Eller är det helkört, bara att såga ned allt?
Så här ser det ut:
[attachment=69225:IMG_0494_1.jpg]
[attachment=69226:IMG_0499_1.jpg]
Huggorm
14-04-2012, 15:21
Den nedfallna halvan har gjort sitt, men den kvarvarande kan nog klara sig ett tag till. Men man ser på bilden att det är ganska mycket röta i stammen, så slutet närmar sig
Misstänker att de nog stått sedan huset byggdes eller däromkring. Så då är träden (jag har två likadana) ca 50 år... och då kanske de har - som du skriver - gjort sitt.
Ledsamt, gillar inte ta ned träd det minsta!
En följdfråga, brukar dessa träd vara inympade på andra syrener? Det brukar komma en hel del rotskott som jag kör över med gräsklipparen. Men jag kanske borde spara dem nu? Eller är det bara "vanliga" lila syrener dom kommer upp?
Fint träd detta, och det har snart gjort sitt helt och hållet. Resten av trädet kan stå kvar och få falla naturligt det med så småningom kanske (inga barn hängandes i grenverket bara). Kvistar från det som fallit kan du ta in och låta blomma. Du kan också ha det kvar över sommaren, det ser ut att finnas försärjning kvar och då får du en blomning till på den grenen.
Det som kommer upp en decimeter eller högre från stammen blir ädelsyrén, det som kommer lägre än bondsyrén. Jag ahr inte sett att det går att starta om ädelsyrener från stubbskott (underlaget bondyren tar över) men man kan alltid prova om något kommer. Ädelsyren har kortare livslängd än bondsyren.
Dina andra ädelsyrener i samma ålder kan hålla ihop lite längre med en stabilisering, dvs slak lina högt i grenverket som tar emot belastningar som den som kom med väta och snö sist. Anordningarna ska inte spänna eller sitta hårt runt om grenarna, men ta emot när man tynger ned/isär grenarna.
Det är ganska roligt att följa en ädelsyrén från början. Kanske nästa inköp?
Synd att grenen har rasat rakt ut mot utfarten. Men Cilla, du menar att jag alltså kan binda upp den, kasnke att den blommar i år och därefter ta bort den?
Kan man ta sticklingar ifrån den? Det borde väl göras typ nu i så fall?
Om du vill ha mycket blom låter du den ligga. Näringsförsörjningen sitter i den barkbit (strax under barken) som finns kvar, och den skadas mer av att man rör grenen upp och ned.
Den här grenen är förlorad, men den kanske kan blomma en sommar till, det är så jag menar.
Sticklingar från ädelsyrén kan man säkert ta, de ympar man på vanlig bondsyrén långt ned. Det är lite sent men prova OM du är intresserad av att ympa och OM det finns unga skott i den bit som falllit ned. Gör som man ympar äpple, päron och körsbär alltså.
Om man stoppar en stickling i jorden kanske den kan rota sig, men den blir troligtvis inte härdig. Det är därför man sätter ädelsyren på bondsyren.
Stabilisering med lina menade jag kanske behövs för de andra 2 träd du har kvar, och som är i samma ålder.
Cilla, tack för dina alltid så bra svar!
Och jag förstod att det där med linan gällde det andra trädet jag har kvar.
En följdfråga...
Jag kom på att jag har (eller egentligen hade) träd men detta har vita blommor (det som havererat och det som står kvar har mörkt lila). Såg nu tidigt i våras att det är helt angripet av svamp och helt har dött, kunde bryta av grenarna på det utan problem. Ska snarast ta och såga ned det, måste ju ha majbrasa.
Finns det någon svamp som speciellt angriper syrener? Den sitter utmed en större yta och är rätt mörkt brun.
Eftersom den vita är förlorad, det ena lila halvt borta - jag är så klart orolig för det träd jag har kvar samt alla de bondpioner jag har. de växer alla på samma område på tomten med bara någon eller några meter emellan.
Eller är det så att det vita också helt enkelt var gammalt (blommade dåligt i våras) och dukat under och därefter har svampen fått fri framfart?
kerstinbern
15-04-2012, 06:43
Det finns en massa sjukdomar som specifikt angriper syren, svampen kan ha kommit pga av någon annan sjukdom först angripit syrenen
http://www.odla.nu/artiklar/ute/buskar-och...kvaxter/syrener
Svampen som du beskriver måste ses för att man ska ha chans att artbestämma.
Men svamp är naturligt på äldre träd. Och ska finnas i våra trädgårdar, annars ville inget växa. Det SKA ske nedbrytning av gammal ved, och det är säkert en sådan svamp du har i ditt andra syrénträd. Träd i slutet av sin levnad får svamp helt naturligt, och deras nedbrytning gagnar fortsatt liv i trädgården.
Bondsyrén brukar föryngra sig själv, stora bestånd klarar sig ofta längre än enstammiga träd. Ser de friska ut och har rotskott som kommer från basen så kommer de leva länge än.
Passa på att sätta en ny ädelsyrén i år!
CITAT (Peztis @ 14-04-2012, 22:21)

Eftersom den vita är förlorad, det ena lila halvt borta - jag är så klart orolig för det träd jag har kvar samt alla de bondpioner jag har. de växer alla på samma område på tomten med bara någon eller några meter emellan.
Pioner är tåliga, och lär knappast drabbas av samma svamp som syrener. Tänk på att pioner kan bli jättegamla - man kan hitta dem runt torp där de har stått i hur länge som helst :tummentupp:
Så tråkigt med din syren, jag älskar syrener, men efter att 4 av 5 syrener i min trädgård har dött av oklara omständingheter (både nya och äldre plantor) så vågar jag inte plantera några nya
Tur i oturen är kanske att inte hela trädet knäcktes, du får njuta av blommorna något eller några år till!
Så klantigt av mig! Jag menar inte bondpion utan bondSYREN!
CITAT (Peztis @ 15-04-2012, 17:35)

Så klantigt av mig! Jag menar inte bondpion utan bondSYREN!

En helt annan sak

plötsligt blir det mycket mer logiskt......
Å andra sidan tror jag att bondsyrener ÄR tåligare än ädelsyrener, förmodligen mer motståndskraft det lär ju vara bondsyren man ympar ädelsyrenen på, eller?
*Stintan*
16-04-2012, 18:50
CITAT (KRT @ 15-04-2012, 18:37)

En helt annan sak

plötsligt blir det mycket mer logiskt......
Å andra sidan tror jag att bondsyrener ÄR tåligare än ädelsyrener, förmodligen mer motståndskraft det lär ju vara bondsyren man ympar ädelsyrenen på, eller?
Jo Cilla beskrev det bra högre upp i tråden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.