Helena;)
14-04-2012, 19:33
Mina barn satte äppelkärnor för tre år sedan. De är nu ca 150 cm långa spröt. Ska jag toppa dem eller bara låta dem fortsätta växa?
Powerowic
14-04-2012, 19:48
Det alla säger är väl att du ska toppa trädet där du vill att kronan ska börja. eller korta in grenarna så att de inte blir för veka. Jag planterade ett antal frösådda äppleträd 2005 och har låtit dem växa relativt fritt. Jag har klippt de nedersta grenarna allteftersom trädet växer, sen har jag tagit bort konkurrensskott d.v.s skott som sticker uppåt och konkurrerar med toppskottet. Allt beror på hur man vill ha trädet, själv vill jag helst ha träd med genomgående stam. Det största är ca2,5 meter och har en stamomkrets på 10 cm vilket borde vara fullgott.
Grattis till träden! Det blir unika sorter (lika unika som varje människa) det antar jag att ni vet. Också om kärnorna kom från samma äpple. Ena föräldern till era träd är trädet som äpplet satt i, andra föräldern är ett annat träd som bin eller humlor flugit i.
Du kan så småningom börja beskära dem som man beskär äppelträd som man köper, dvs man tar bort nedersta grenarna och beskär resten som ett upp och nedvänt V. Men du kan säkert vänta ett år till, frösådder är ofta lite långsamma i början.
Att ta bort gräs under träden och en bit ut och att vattna vid torka brukar sätta fräs på dem.
Helena;)
17-04-2012, 08:37
Tack för tipsen, jag låter dem nog vara i år också då och beskär dem lite lätt nästa år. Spännande, men man får ju verkligen ha tålamod. Äpplen 2018 kanske
Whiskuchi
23-04-2012, 12:33
Vad spännande det låter, jag vill också fröså äpplen! Kan de stå ute direkt eller bör de bo inomhus i kruka först? Eller kompromissa med växthuset?
Man kan göra vilket som. Och man kan ta för vana att alltid spara äppelkärnor från äpplen som är intressanta (och svenska förstås, annars blir härdigheten ett bekymmer). Dessa kan man ha ett särskilt hörd för i trädgården där man lägger dem och låter slumpen bestämma vilka som gror. Hela året - fröerna ramlar ju naturligt ned på hösten, friläggs och flyttas av fåglar och andra djur, ligger ytligt på vintern i kyla och under snö, och vissa hamnar där de sedan kan gro på våren.
Det är på hösten kärnorna kommer som bekant och det vanligaste är att man sår dem då. Antingen kontrollerat i krukad såjord eller rätt på backen där man håller gräsfritt och fuktigt. Skuggat ställe brukar vara bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.