Turbolover
Hej.

Ny här på forumet. Tänkte se om man kan få lite tips och råd med mitt problem.

Det är så att jag fick en Husqvarna 24c från 2005 av en bekant då de ej använde den.
Till en början var den väldigt svårstartad då den stått så länge men när man använt den ett par gånger vart det bättre och den gick oftast igång på första draget.
Sen en dag när jag skulle ha den stanna den efter 10 sekunder och vägrade sen starta hur mycket man än drog. Lät den stå halva dagen och provade igen och starta lätt men stanna och vägrade sen.
Provade sen att starta den och sen pumpa på "blåsan" som man pumpar in bränsle med vid start och då gick den så länge jag pumpa in bränsle. Så plockade bort luftfilter, förgasare och silen som sitter i tanken på slangen till förgasaren och rengjorde. Men det hjälpte inte så lät den stå över vintern.
Testade att dra igång den med halv choke osv. som alltid för ett tag sen och då starta den och gick nu bluddrigt så länge man höll halv gas men stanna om man sluta gasa även om tomgången är högt ställd.
Lät den stå och försökte få igång den häromdagen igen men nu går det inte alls. Har testat med 3 olika tändstift, haft bort förgasaren och luftfiltret. Bensin får den för stiftet blir dyngsurt efter några drag. La stiftet emot cylindern för att kolla gnista men va svårt att se. Jag tror gnista finns för drar man som en tok i snöret så puttrar motorn runt några varv men inte tillräckligt för att gå igång.

Om nån har några tips så tar jag gärna emot dem smile.gif
Vet inte om det är värt att lämna in den för en ny kostar ju inte så mycket om man inte köper några proffsgrejer.

Tack på förhand
malcolm
Låter som skit i förgasaren men du kanske har någon i din närhet som kan titta på den.
bloodbound
Låter onekligen som att något är galet i bränsletillförseln, borde ju inte va stiftet om du provat med flera olika så länge som du använt rätt typ av stift. Att den stannar när den blir varm och inte startar förrän den blir kall låter lite som att kondensatorn är på väg att ge upp men det känns långsökt. Har du provat att köra den utan luftfilter? De kan bli täta och fortfarande se rena ut. Även värt att kolla eventuellt bränslefilter noga också, samt kolla så det inte är gammal bensin. Kolla stiftet om det behöver putsas eller knackas ihop lite. Hmm, har jobbat mycket med denna typ av maskin, brukar inte bli nåt allvarligt fel på dessa.
malcolm
Låter som den får för mycket bensin, kolla luftfiltret en gång till och blås rent eventuell "sil" med tryckluft. Är det stopp i filtret blir det som om att köra med choke hela tiden och det är därför den startar när den är kall men inte annars, småmaskiner av det här slaget går ofta bättre på 98 bensin än 95 fast det är inte det som är problemet här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon