Full version: Frysskador
Powerowic
Jag undrar om frysskador på blad: Måste trädet\busken börja om från de delar där inte knopparna har frusit eller kommer det nya knoppar. Har en kameleontbuske där de flesta knoppar frös in när det var kallt 7-8 april (under -10).
CillaM
Buskar och träd har reservblad ifall de bryter för tidigt eller om det kommer frost. Men jag tror de bara har en omgång av reservblad så det vill till att du kollar temperaturen varje dag på smhi.se eller yr.no eller liknande ställen för att snabbt kunna svepa in busken i skyddande material. Vi har ju 2 månader kvar av kalla nätter innan sommaren riktigt har kommit. Runt fullmånen brukar det smälla till med elak frost o kyla.
Anders zon 1
Nja det där med fullmånen tror jag mest är skrock. Förutsättningen för att det ska bli nattfrost är ju att det är klart och vindstilla och jag tror knappast att det oftare är klart väder vid fullmåne än annars - hur skulle det hänga ihop? Tror snarare att det är så att fullmånen är något man uppmärksammar när det är klart väder och eftersom det ofta är kallt just klara nätter så är det lätt att minnet lurar en att tror att det finns ett samband mellan fullmåne och frost. Alltså, man minns inte alla kalla klara nätter när det inte var fullmåne medan man minns dem när det var fullmåne eftersom just fullmånen är någon man tänker på. Blev lite snårigt där man jag hoppas ni förstår hur jag menar.....

Men hur som helst så kan man nog i större delen av Sverige förvänta sig ytterligare ett antal ordentliga frostnätter innan det är sommar på allvar.
Powerowic
CITAT (CillaM @ 14-04-2012, 21:27) *
Buskar och träd har reservblad ifall de bryter för tidigt eller om det kommer frost. Men jag tror de bara har en omgång av reservblad så det vill till att du kollar temperaturen varje dag på smhi.se eller yr.no eller liknande ställen för att snabbt kunna svepa in busken i skyddande material. Vi har ju 2 månader kvar av kalla nätter innan sommaren riktigt har kommit. Runt fullmånen brukar det smälla till med elak frost o kyla.

Tackar, jo jag försöker så gott det går att svepa in de känsliga, men kameleontbusken får ofta köldskador, nu var det ju ca -10 så det var väl förståligt, men krusbären och vinbären klarar sig ju, tycker att kameleonten ska vara tåligare.
CillaM
Sol och köld i kombination är ingen höjdare för nån växt, skydd av nåt slag är alltid att rekommendera, om och ifall man hinner vill säga
Alexander-VG-zon3
Kamelontbuske är väldigt känslig, min frös ihjäl i strax under -3c i början av maj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon