Full version: Pilstaket
carolyn
Hej alla!

Är det någon där ute som flätat ett pilstaket? Och som kan tala om ifall det var lätt eller svårt sleep.gif ?
Och hur är det med snacket om att rötterna från pilen breder ut sig väldigt? Är det sant eller falskt?
Jättetacksam för svar!
Tesa
Jag har inte gjort själv men svärmor har....och det var ganska enkelt vad jag förstått...en del "pinnar" tog sig väl inte men dom flesta iaf... och svärmor är inte alltför "händig"...... sen det här med rötterna har jag också hört men vet inte hur mycket det ligger i det...
carolyn
Tack för svaret!! Jasså, hon klarade det fast hon inte är så händig tongue.gif
det bådar gott då hör jag!
De som säljer pilen säger att det inte blir några rötter som förstör ledningar och sånt, kanske finns flera olika pilsorter eller...?
Tar gärna emot fler svar!!!
Ti bee
Min svärfar gjorde ett - tyvärr så blev det inte speciellt fint och många grenar tog sig inte. Fast jag vet inte om han skötte om det alls, ingen aning. Om det behövs skötas om? Speciellt fint blev det i alla fall inte och han tog bort det sedan.

Men pil rotar sig verkligen lätt! Under en storm förra året så bröts en stor gren av från pilträdet på vår tomt. Vi satte den inne i kattgården som klätterställning och det dröjde inte lång tid förrän den rackaren började skjuta nya skott och visa tydligt att den hade rotat sig.
Världens största stickling (2,5 - 3m)? rolleyes.gif
(men vi får nog lov att gräva upp den i år, den pekar nämligen rätt mot huset i 45 graders vinkel)

Härmed (svärfars pilstaket) inte sagt att inte du skulle lyckas! Det tror jag nog att du skulle! smile.gif
Tesa
det jag hört om rötterna är att dom kan tränga in i husgrunder och i dräneringar....
Cilla
Det är lätt att fläta ihop ett pilstaket i början, men sedan är det svårt att hålla efter så att man blir nöjd. Pilstaket vill gärna bli mycket höga, och klipper man ned dem brukar de skjuta sidoskott längre nedifrån så att det flätade knappt syns. Många klipp blir det och det är svårt att få sidogrenarna att passa in i mönstret - såvida man inte låter pilhäcken växa sig som träd ovan det flätade, eller klipper som en galning...

Om pilars rötter har det skrivits mycket här tidigare, och pilstaket nämns här
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...329b8319b478f1f
http://medlem.spray.se/humledum/hpbimg/pilstaket.jpg
carolyn
Tack så jättemycket för alla svar jag fått!
Jag avstår nog pilstaketet tills jag gått kurs i pilflätning nu i april wacko.gif

Carolyn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon