Sara i Malmö
15-04-2012, 10:50
När det kommer till den slutliga planteringen av tomatplantor, hur djupt vill tomatplantor ha på sig att sträcka ut rötterna?
Jag har tidigare år (när jag köpt färdiga plantor - i år har jag frösått) planterat i stora runda krukor med ganska stort djup, >20 cm. Är det så de vill ha det? Jag undrar för jag har nämligen ganska många tomater (fem olika sorter), men inte lika många krukor hemma... Däremot har jag balkonglådor som bara står... kan de vara något att plantera i, eller är de för grunda? Eller ska jag investera i fler stora krukor?
*Stintan*
15-04-2012, 12:04
Balkonglådor är ingen hit för tomater. T.o.m. 20 cm djup låter väldigt lite. Jag rekommenderar minst 30 cm djup jord. Vanliga hinkar eller murarhinkar som man borrat dräneringshål i brukar vara lagom.
Sara i Malmö
15-04-2012, 14:12
Ah, ok... Då får jag köra på med stora kärl då... Tack för ditt svar...
Samma råd här; balkonglådor går inte alls. Du får kanske 3-4 tomater som är stora som ärtor...
Jag har minst 10 liters hinkar till tomater, vissa har stått i 20 liters. Att köpa så stora blomkrukor är orimligt dyrt, kolla billigare alternativ.
Murarhinkar från Jula eller Bauhaus är bra, fast de är ganska små, knappt tio liter.
Brukar köpa tvättmedel (hemfraktat) i 20 liters plasthinkar, de är perfekta för tomater. En planta per hink.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.