cocosboll
Tänker köpa mig en Lundsberg Terrace kruka att ha på min balkong (90x40x35) men jag vill ha lite tips på vad jag kan ha i den som blir fint tillsammans. Vill ha minst tre olika växter, gärna fleråriga.
Kom gärna med förslag, rätt lättskötta växter el tips på hur man ska ta hand om dom smile.gif
Bor i Sthlm och har viss kvällssol på balkongen annars är en del av den rätt skuggig.
Sara.
Hej, solros! Det har jag haft/ska jag ha. Det räcker med en längst bak i ena hörnet på en kruka, alt. kan någon annan växt (typ luktärt) klättra på den. I år har jag satt 4 frön, så det blir kanske 3st på balkongen sen. Det är oväntat, lätt, färgglatt och billigt! När du se om typ 10 år tagit slut på fröpåsen (om du som jag sätter 4 frön/år), går det att plocka från en överblommad blomma, torka, spara och så), de växer minst lika bra. Jag har provat smile.gif

Tagetes är också lätt och kul (om nu kul är rätt ordval).

Persilja och tomater får du inte missa heller. Men tomaterna vill ha mycket sol om de ska bli röda, vilket du kanske har i något fönster? Då kan du plocka dem och lägga där så mognar dem smile.gif

Finns jättemycket!

//Sara
Keya
jag har satsat på en fjärilsbalkong.I frigolitlådor har jag planterat perenner: Anisört,rosenflockel,kärleksört och malva. I en vanlig blomlåda kungsmynta.Allt utom kungsmyntan har börjat titta upp!

Kolla på denna länk: Fjärilsbalkong

cocosboll
Vill inte ha ätbarti denna kruka för det har jag i andra krukor.
Bra länk till fjärilsbalkongen dock, ska kolla in den ordentligt.

Vill dock ha mer förslag, nått vintergrönt skulle inte vara fel.
Har Tuijor redan...
Rihane
Har inget vintergrönt i min.
Jag har däremot bla löjtnantshjärta, kaukasisk förgätmiej, treblad, akbeia och klematis.
batski
Ett litet träd som inte växer så kraftigt + låga växter som undervegetation skulle jag satsat på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon