Maj-Elén
15-04-2012, 17:17
Hej, jag har ett litet lagerbladsträd i en kruka som jag har vinterförvarat på olika sätt under ca 10 år. I källaren, i växthuset, i grovköket i växthuset igen men den vill inte riktigt ta sig. Den står ute på en solig plats på sommaren, är det det som är felet? Vill den stå i skugga? För något år sedan planterade jag om den i ny jord och klippte av torra och fula grenar i förhoppningen att den skulle bli underbart vacker. Men icke.
Nu har jag googlat men kan inte hitta om det är en surjordsväxt eller vad den annars vill ha för typ av jord. Hittade en som sa att den vill stå i orkidejord. Men jag vet inte om jag ska tro på det utan tror nog mer på att vännerna på odla kan detta. Snälla du som vet, ge mig ett tips.
Alexander-VG-zon3
15-04-2012, 17:52
Lagerblad vill ha lucker och kalkrikjord. Får dom bara näring och vatten regelbundet så trivs dom även i södersol. Jag tycker norrläge kan bli för kallt för dom öst och väst funkar bra också.
Har du kollat så den inte har ohyra ? hur ser rötterna ut på den ? står den ljust över vintern ? extraljus ? Har du den ute hela frostfriaperioden ?
Maj-Elén
15-04-2012, 21:21
Vatten och näring har det fått regelbundet. Den står ute när det är frostfritt och har stått i växthuset men inte med extra belysning nu under vintern. Ohyra kan jag inte se någon och det tror jag inte att det har, det är nog också lite för svalt i växthuset fortfarande för att de ska angripa. Däremot ska jag plantera om det nu och se till att ge lite kalk i jorden som jag också blandar med krukskärvor eller lecakulor. Då kan jag också ta en titt på rötterna, men jag tror inte att det har så mycket rötter för det har inte växt ut genom hålet i botten på krukan. Det var ju mest jorden jag undrade över. Det är lite underligt att lager vill ha högt pH och citrus lågt pH. Jag trodde att alla sk medelhavsväxter ville ha lågt pH. Men du vet ju detta bättre än jag så nu ska den få lite kalk. Tror att jag redan nu ska ge den en skvätt mjölk. Tack flaxss för att du tog dig tid.
Eva i Västerås
16-04-2012, 09:05
Jag tror ljusbrist på vintern är det stora problemet.
Alexander-VG-zon3
16-04-2012, 10:31
Citrus är inhemsk i södra och sydöstra Asien, visst finns det stora kalkområden i Asien också men även områden med jord som har lågt Ph.
Här är jordkarta över världen (väldigt intressant tycker jag)
http://4.bp.blogspot.com/-HDCxUOO99gU/TymC..._Orders_Map.jpgOch här är vad jordarna är för typ
http://en.wikipedia.org/wiki/USDA_soil_taxonomyI sydöstra Asien består det till större del av Ultisols (lerig och järnrik rödfärgad jord som har ett ph värde på 5 eller där under.
Finns även områden i medelhavet som har järnrika jordar (där växer smultronträd, ljung). Men dom vanligaste växterna som vi odlar därifrån växer på kalkrikajordar vilt.
Maj-Elén
16-04-2012, 12:07
Oh, tack ännu en gång, du är en stor tillgång för detta forum. Det var mycket intressanta länkar du rekommenderade.
Lady Hamilton
16-04-2012, 23:59
Mitt Lagerbladsträd är planterat i vanlig plantjord (inte den billiga avrianten) och jag ger den näring sommarhalvåret. På vintern står den svalt ca +10° i vanligt dagsljus. Det växer och frodas och är ganska kravlöst. I bland kan jag behöva ta bort några torra blad men det är inte ofta. Jag använder bladen i matlagning året runt och det växer ut nya blad eftersom Kan det vara det som felas för dig? använder du bladen så att du "noppar bort" några lite "nu å då"? Annars testa med att ta bort några blad emellanåt så kanske du får bättre fart på tillväxten
Maj-Elén
17-04-2012, 07:08
Ja, du har kanske rätt i att jag inte har tagit bort tillräckligt med blad. Ska toppa den ordentligt nu så kanske det bryter fram nya skott. Annars har jag gjort som du:haft den i vila på vintern ganska svalt och inte vattnat för mycket. Jorden har varit av god kvalité. Men nu ska jag plantera om den så fort som möjligt och blanda i krossat äggskal och snäckskal. Tror du den vill ha gott om utrymme i krukan eller vill den hellre ha det lite trångt?
Lady Hamilton
17-04-2012, 20:52
Min har det lite trångt i krukan Och du inte bara toppa utan nyp bort 5-6 blad någongång emellanåt. Jag har inte toppat min bara tagit bort blad (det behövs en del när man ofta kokar korv)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.