Trädgårdsmåstaren
15-04-2012, 17:39
Mitt lilla fågelbad från Plantagen (lättbetong, fyrkantigt) har spruckit i vinter. Jag tömde det sent i höstas och skulle skura ur det och ta in, men det blev inte av... Nu har det spruckit runt den fyrkantiga i botten. Det kanske går att laga, tänker jag, men med vad? Det måste ju vara något som fåglarna inte blir sjuka av. Någon som vet och kan?
varghem
16-04-2012, 07:37
nån slags fogskum eller silikon kanske eller fodra med dammfolie
fridsbacka
16-04-2012, 10:48
finns konstruktions lim som limmar det mesta som betong och sten , borde funka ?
Silikon, lim och andra kemikalier kan läcka ut i vattnet, så om vill vara rädd om fåglarna så kanske du ska kolla upp vad det du lagar med innehåller.
Det finns speciellt silikon hos akvariehandlaren som inte skadar fiskarna, men jag vet inte om det håller tätt mot betong. Det är dessutom relativt dyrt om man jämför med andra silikonsaker.
Och andra sidan torkar väl vattnet upp/regnet fyller på så kanske "gifthalten" inte blir så hög om du använder tex badrumssilikon?
Annars finns det ju finbetong, sånt man gör fågelbad, krukor och dyl i. Kanske man kan använda detta som klister?
Trädgårdsmåstaren
17-04-2012, 09:15
CITAT (Mony @ 17-04-2012, 09:53)

Annars finns det ju finbetong, sånt man gör fågelbad, krukor och dyl i. Kanske man kan använda detta som klister?
Bra idé! Om jag lägger fågelbadet i sand (det är ihåligt under) så borde man kunna fylla i sprickorna. Kan kakelfix funka? Sedan kanske man kan lägga en silikonspärr undertill för säkerhets skull, men som inte kommer i kontakt med vattnet.
malcolm
17-04-2012, 09:17
Funderar på om husfix för utomhusbruk skulle kunna funka.
Trädgårdsmåstaren
17-04-2012, 15:59
Mm, kan vara en bra idé.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.