Followthelights
Hej!
Är nybörjare på att odla men har gett mig på att odla rosensallat och rädisor, hittills går det bra!

Jag köpte minidrivhus och sådde 2-3 frön i varje liten fyrkant med jord och ställde i fönsterkarmen i söderläge, dock har det inte varit så stark sol. Nu har det växt upp så att växterna slår i taket på minidrivhuset, så jag antar att det är dags att omplantera!

Nu snöade det ju inatt och är ca. 3 grader ute så jag antar att jag inte kan ställa det på balkongen som det var tänkt när jag omplanterar. Men har lite plats inomhus för krukor, dock har jag läst att sallad inte växer så bra om det är över 20 grader? Inne är det ju 22-23 grader!

Hur ska jag göra? Så som jag har tänkt ska jag köpa såna där billiga plastkrukor med hål i botten och ställa dem på en ugnsplåt så att man kan hälla vattnet på plåten så tas det upp genom hålen (ska man göra så?)
Hur måste jag ha en kruka per planta? Kan jag inte sätta två stycken per plastkruka? Annars måste jag köpa så många! Och ska jag ställa växterna ute eller inne?

Tacksam för svar!
AnniiPannii
Förkultiverar du salladen för att sedan plantera ut den? Sallad kan du nog så ute nu och täcka med fiberduk annars, det beror i och för sig vilken zon du bor i?
Rädisor förkultiverar man inte så har du tänkt att de ska bli en rädisa för varje kruka eller hur hade du tänkt..?
Du omplanterar inte rädisor heller.. Men om du bor i lgh med balkong och har platsbrist kan du använda en vanlig balkonglåda med hål i botten och plantera rakt i den.. och ja de ska stå utomhus smile.gif
Followthelights
CITAT (AnniiPannii @ 15-04-2012, 21:59) *
Förkultiverar du salladen för att sedan plantera ut den? Sallad kan du nog så ute nu och täcka med fiberduk annars, det beror i och för sig vilken zon du bor i?
Rädisor förkultiverar man inte så har du tänkt att de ska bli en rädisa för varje kruka eller hur hade du tänkt..?
Du omplanterar inte rädisor heller.. Men om du bor i lgh med balkong och har platsbrist kan du använda en vanlig balkonglåda med hål i botten och plantera rakt i den.. och ja de ska stå utomhus smile.gif

Jag vet inte hur jag tänkt, jag stoppade ner frön bara xD
Så mycket rädisor per kruka som det går helt enkelt! Växer det en rädisa per grön planta som sticker upp ur marken eller?

Jag bor i stockholm! vet inte vilken zon det är. Har ingen fiberduk, vet inte riktigt vad det är heller men det låter krångligt! Kommer salladen fortsätta växa om jag bara stoppar ner plantorna i lite jord i krukor med mer plats inomhus?
AnniiPannii
CITAT (Followthelights @ 16-04-2012, 00:24) *
Jag vet inte hur jag tänkt, jag stoppade ner frön bara xD
Så mycket rädisor per kruka som det går helt enkelt! Växer det en rädisa per grön planta som sticker upp ur marken eller?

Jag bor i stockholm! vet inte vilken zon det är. Har ingen fiberduk, vet inte riktigt vad det är heller men det låter krångligt! Kommer salladen fortsätta växa om jag bara stoppar ner plantorna i lite jord i krukor med mer plats inomhus?

Ja det växer en rädisa per frö du stoppar ner smile.gif Kolla bara hur långt ifrån fröna ska sås, det står på påsen.
Du kan testa att så ute och en fiberduk är en vit duk du köper i järnaffären eller blomsterlandet osv. Du lägger helt enkelt den bara på jorden där du sått så blir det lite varmare och fröna skadas ite lika lätt av frosten..
Ja de kommer säkert fortsätta växa, men de växer bättre om du sår dem utomhus. Om du sår dem utomhus med en gång blir de vana vid solen och klimaten redan från början också på så sätt måste du inte vänja dina plantor vid utelivet, vilket du måste göra gradvis (ta in och ut krukorna) med de plantor du planterar inne.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon