Planteringsjord att ha utomhus, kan man ha det till sina växter/blommor inne?
Vad är det för drastisk skillnad på jord hit o dit??
ÄR det verkligen sån megaskillnad så att ens inneblommor dör om de nu får "utomhusplanterinsjord" ist??
Alltid undrat
Tänkte att nån här måste ju kunna svara mej
kerstinbern
16-04-2012, 05:07
Jord för odling i krukor är näringsrikare och oftast bättre på att hålla vatten så att man inte behöver vattna så ofta.
jaj-51
16-04-2012, 06:23
Hej PUE Jag har också dessa tankar, skilnader jag kan se på hit och dit Torv av varierande grovlek Mängden av stora pinnar och träbitar (upp till några cm). Varierande grad av sand Llite klumpar av lera hittar man också. Dyr jord har lagom fuktighet i påsen, billig ofta mycket blöt och hårt packad.
Hur lagom kalkad jorden är vet jag inte. Mängden gödning kan nog variera men spelar mindre roll eftersom jag gödslar efter behovet.
Minst lika stor variation fins på gödningen och urvalet ...
jaj-51
16-04-2012, 06:32
CITAT (kerstinbern @ 16-04-2012, 06:07)
Jord för odling i krukor är näringsrikare och oftast bättre på att hålla vatten så att man inte behöver vattna så ofta.
Jag har inte den erfarenheten. Dyr fin Pelargonjord med lekrakulor och billig påsjord (utan stora träbitar) ingen märkbar skillnad i min odling. Blir till att vattna lika ofta ändå.
Pue
16-04-2012, 13:10
Såå... skillnaden på jord till inom- utomhusjordar är ingen större då?
Mer än strl på div. innehåll o hur ofta man får vattna.
Då kan man likagärna köpa planteringsjord avsedd för växter ute och anv. till sina krukväxter inne o "tjäna" pengar då den jord e billigare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.