Full version: Tomatplantorna dör!
AnniiPannii
Hej!

Mina tidiga tomater som jag planterade i feb och som nu blivit ca 40 cm (förutom tumbling tom som är mindre såklart) de får gula blad längst ner och sedan vissnar de ner helt.
Har sått en ny omgång nu i början på april som säkerhet men jag vill så gärna behålla mina fina stora tomatplantor!
Vad kan vara fel, de får vatten när de behöver och gödning ibland.. De står nu i sista krukan innan den riktiga för säsongen och ska snart plantera om dem i den stora..
Det konstiga är att alla har fått knoppar och tumbling tom blommar redan! Men den vissnar så sakta nedifrån och upp..
Ska jag ta bort de vissna bladen och plantera om dem nu ljupare än vanligt eller vad ska jag ta mig till??
Väldigt tacksam för hjälp!
Sabina87
Jorden kanske är för blöt, då kan bladen gulna och plantan dö.
/Sabina
fvd
Eller så vill de inte ha gödningen,
Eva 33c
Svårt sånt här, för blött är vad jag skulle gissa först. Hur stora krukor har de, kan de ha vuxit ur dem tro? Prova att plantera om nån av plantorna, då ser du om jorden än för blöt, eller om du har nåt kryp i jorden som gillar rötter, eller om krukan är sprängfylld av rötter.
AnniiPannii
CITAT (Eva 33c @ 16-04-2012, 22:45) *
Svårt sånt här, för blött är vad jag skulle gissa först. Hur stora krukor har de, kan de ha vuxit ur dem tro? Prova att plantera om nån av plantorna, då ser du om jorden än för blöt, eller om du har nåt kryp i jorden som gillar rötter, eller om krukan är sprängfylld av rötter.

krukan är sprängdfylld av rötter! De stack till och med ut i botten men inte för blöt var den ej.. Kan det va det som är mitt lilla problem?
Eva 33c
Det kan vara det. Jag har alltid fler plantor än jag behöver i slutändan. Så några blir aldrig utplanterade på "slutstationen" utan får stanna i sina mjölkförpackningar. De som jag inte hittar nya ägare till inom rimlig tid brukar blomma och sätt frukt tidigare än de som fått bättre förutsättningar att växa vidare. Drivkraften i många växter är ju att sätta frö innan den dör så jag tror de gör denna "paniksatsning" om förhållandena gör att tillväxten avstannar. Och då kan de säkert fälla en del blad för att prioritera frukten. Tror jag i alla fall : )
kheta09
CITAT (AnniiPannii @ 17-04-2012, 07:28) *
krukan är sprängdfylld av rötter! De stack till och med ut i botten men inte för blöt var den ej.. Kan det va det som är mitt lilla problem?

Hej, jag skulle plantera om tomaterna, de vill gärna ha gott om plats för "fötterna" har jag lärt mig. Min erfarenhet är annars att tomater är lätta att odla. Själv har jag ca 30 plant av tre olika sorter. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon