Hej gick ner i jordkällaren och såg idag att sättpotatisen hade börjat groda sig. De är ca 4-5 c långa groddar. Vad ska jag göra. Är det bara att slänga. När kan an plantera ut bor utanför norrtälje.
Det är ingen fara. Kring första Maj borde du kunna sätta potatisen. Hantera dem försiktigt, så kan du utnyttja groddarna som dom är. annars kommer det nya groddar, men då tappar man tid.
Eva i Västerås
16-04-2012, 08:25
Hällre än att slänga alltsammans , skulle jag plantera dom och täcka med fiberduk nu i början.
Är jorden för kall att arbeta med kan man lägga på 3-4 lager fiberduk en vecka för att värma upp den..
Lägg då potatisarna ljust under tiden så groddarna blir bättre, och får lite grönt.
Anja Danmark
16-04-2012, 11:45
Du får hurtigere varmet jorden, hvis du lægger klar plast på den - det giver jo en drivhuseffekt
Tack för alla svar. Nu är dom nere i jorden med täck med hö och dubbel fiberduk. Det är bara att hålla tummarna.
På trädg.mässan för några år sedan fick jag tipset om att man skulle bryta av första omgången groddar för det ger sämre skörd. Har för mig det var andra och tredje som gav den bästa medan den fjärde omgången groddar åter gav sämre.
detta var ifrån de som brukar sälja potatis på mässorna.
Tack för alla svar dom överlevde!
Tänkte väl det för så ser mina alltid ut

Om jag inte köper sättpotatis som jag gör mellan varven.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.