|
Kan man skaffa körkort när man är pensionär som jag? Om jag hade ekonomin så skulle jag så gärna ha en bil för att kunna åka runt i Sverige med mina hundar... Men att kunna köra bil måste jag ju ha ett körkort.....
Det är nog bäst att åka med tåg och buss ändå,men det trista är att jag då ej kan komma långt ut till vildmarken.
Detta har jag nu tänkt på under en lång period!
Finns det inget hinder för att få beviljat lämplighetsintyget är det väl bara att tuta och köra, antar jag. Det finns i alla fall ingen övre åldersgräns för att frånta någon körkortet.
Natur liv
16-04-2012, 07:55
CITAT (silos @ 16-04-2012, 08:31)  Kan man skaffa körkort när man är pensionär som jag? Om jag hade ekonomin så skulle jag så gärna ha en bil för att kunna åka runt i Sverige med mina hundar... Men att kunna köra bil måste jag ju ha ett körkort..... Jag ser inga hinder till att du ska kunna ta körkort. För att få körkortstillstånd krävs att man är frisk och om man har vissa sjukdomar kan det krävas läkarintyg, men ålder (annat än minimiålder) eller att man är pensionär har jag inte hört ska vara något hinder. Läs mer här: http://www.korkortsportalen.se/
Gossen Ruda
16-04-2012, 07:57
Som sagt så finns det inget hinder men samtidigt betvivlar jag att man klarar av det. Bilkörning är en sån komplex sysselsättning att man bör lära det sig i ung ålder för att kunna träna upp alla reflexer och lära sig alla regler.
Robbanp
16-04-2012, 07:59
En annan fråga om det bara är möjligheten till transport som är grejen: Hur många gånger kan du hyra bil med chaufför för de pengar det skulle kosta att ta körkort och köpa en bil?
Natur liv
16-04-2012, 08:04
CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2012, 08:57)  Som sagt så finns det inget hinder men samtidigt betvivlar jag att man klarar av det. Bilkörning är en sån komplex sysselsättning att man bör lära det sig i ung ålder för att kunna träna upp alla reflexer och lära sig alla regler. Vilka inlärningsproblem man har vet man väl inte förrän man provat, eller ... ? Äldre med erfarenhet av olika saker kan mycket väl ha lättare att lära sig än yngre. Att man inte har körkort betyder inte att man inte har tränat koordination eller andra förmågor som underlättar körning. För övrigt så kan man också ta körkort enbart på automatväxlade bilar om det visar sig vara svårt att sköta allt samtidigt.
*Stintan*
16-04-2012, 08:06
CITAT (Robbanp @ 16-04-2012, 08:59)  En annan fråga om det bara är möjligheten till transport som är grejen: Hur många gånger kan du hyra bil med chaufför för de pengar det skulle kosta att ta körkort och köpa en bil? Det var min första tanke också
*Stintan*
16-04-2012, 08:15
CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2012, 08:57)  Som sagt så finns det inget hinder men samtidigt betvivlar jag att man klarar av det. Bilkörning är en sån komplex sysselsättning att man bör lära det sig i ung ålder för att kunna träna upp alla reflexer och lära sig alla regler. Hälsan kan vara ett hinder liksom viss medicinering. F.ö. så har du förutfattade meningar. Det är säkert olika från person till person hur lätt/svårt man har att lära sig och träna in saker och det gäller nog både ung som äldre.
netaave
16-04-2012, 12:21
Var hyr man en bil med chaufför?
Natur liv
16-04-2012, 12:51
CITAT (netaave @ 16-04-2012, 13:21)  Var hyr man en bil med chaufför? Är man rik är det inga problem alls. http://www.h1limousine.se/index-sv.htmlJag själv skulle hellre lägga pengarna på ett körkort.
Huggorm
16-04-2012, 12:52
CITAT (netaave @ 16-04-2012, 13:21)  Var hyr man en bil med chaufför? Taxi?
Eva i Skåne
16-04-2012, 13:10
Man kan åka väldigt mycket taxi bara för den kostnad det är att hålla sig med bil, men friheten att åka vart och när man vill missar man då.
Jag tror säkert man klarar av att ta körkort som äldre också, men man får kanske vara inställd på att det kan ta längre tid.
Huggorm
16-04-2012, 13:40
Teoriprovet är enkelt. Jag har skrivit det flera gånger under vintrarna för att kunna köra upp för motorcykel senare på sommaren, men sedan har det kommit annat emellan så det har aldrig blivit mer än så.
*Stintan*
16-04-2012, 14:12
CITAT (Huggorm @ 16-04-2012, 14:40)  Teoriprovet är enkelt. Jag har skrivit det flera gånger under vintrarna för att kunna köra upp för motorcykel senare på sommaren, men sedan har det kommit annat emellan så det har aldrig blivit mer än så. Såklart det är enkelt när man en gång läst in det
Tack allihoppa för era svar! Så nu gäller det för mig att få en ekonomi som tillåter mig att skaffa körkort och bil!
Vad det gäller inlärningsförmågan så det har jag inga som helst problem med och minnet tränar jag dagligen! Det finns fantastiska programm att träna hjärnan!
tomas99
17-04-2012, 08:51
jag tycker att det borde finnas en övre åldersgräns, lika väl som det finns en nedregräns.
malcolm
17-04-2012, 09:13
Tycker inte jag eftersom det är så olika från person till person, att ta körkort kräver dessutom läkarintyg och då borde det väl framgå huruvida man är lämplig eller inte. Dessutom orsakas flest olyckor av yngre manliga förare.
Natur liv
17-04-2012, 09:15
CITAT (tomas99 @ 17-04-2012, 09:51)  jag tycker att det borde finnas en övre åldersgräns, lika väl som det finns en nedregräns. När det gäller hjärnans tillväxt och utveckling i unga år är den mer likartad och man kan hitta årtal som stämmer med det stora flertalet. Med äldre människor är det så mycket större variation och det tycks omöjligt att hitta en viss ålder som det stora flertalet inte längre kan lära sig att köra bil. Bättre med individuella bedömningar, läkarundersökningar och så som idag än att hitta en övre åldersgräns, tycker jag. Vilken övre åldersgräns hade du tänkt dig förresten? På vilka grunder just den åldern?
Gossen Ruda
17-04-2012, 09:23
Jag tror nog mer på individuella bedömningar över en viss ålder. Tyvärr kommer det nog också att ske felbedömningar då. Vet ni förresten att läkare som bedömer att en person som innehar körkort är olämplig som bilförare skall meddela detta till handhavande myndighet? Detta sker dock aldrig/mycket sällan. Känslig sak.
CITAT (tomas99 @ 17-04-2012, 09:51)  jag tycker att det borde finnas en övre åldersgräns, lika väl som det finns en nedregräns. I vilken ålder tycker du att människor inte borde få skaffa körkort? Hade jag skaffat körkort när jag var ung så hade jag troligen kört ihjäl mig!
Huggorm
17-04-2012, 09:53
Individuell prövning över en viss ålder borde det förståss vara, ungefär som för lastbilsbehörigheten. En läkarundersökning så att man kan stoppa förare som har börjat bli för skröpliga för att köra. Vilken ålder det händer kan ju variera enormt från person till person.
CITAT (malcolm @ 17-04-2012, 10:13)  Tycker inte jag eftersom det är så olika från person till person, att ta körkort kräver dessutom läkarintyg och då borde det väl framgå huruvida man är lämplig eller inte. Dessutom orsakas flest olyckor av yngre manliga förare. Sen när då krävs läkarintyg för körkort? Detta har jag aldrig hört talas om, förutom för C, CE, D och DE kort.
malcolm
17-04-2012, 10:32
CITAT (Anma @ 17-04-2012, 11:25)  Sen när då krävs läkarintyg för körkort? Detta har jag aldrig hört talas om, förutom för C, CE, D och DE kort. Det krävdes i alla fall när jag tog mitt körkort men det var ju ett tag sedan (1973).
CITAT (malcolm @ 17-04-2012, 11:32)  Det krävdes i alla fall när jag tog mitt körkort men det var ju ett tag sedan (1973). Krävdes inte 1999 när jag tog mitt, och inte heller idag. Synundersökning krävs.
Huggorm
17-04-2012, 10:40
Däremot fick man skriva under på att man inte hade någon allvarlig sjukdom
tomas99
17-04-2012, 10:43
CITAT (silos @ 17-04-2012, 10:27)  I vilken ålder tycker du att människor inte borde få skaffa körkort?
Hade jag skaffat körkort när jag var ung så hade jag troligen kört ihjäl mig! Nu höftar jag lite,skulle tänka mej att 75år skulle vara en ålder att låta bilen stå.
*Stintan*
17-04-2012, 11:06
CITAT (tomas99 @ 17-04-2012, 11:43)  Nu höftar jag lite,skulle tänka mej att 75år skulle vara en ålder att låta bilen stå. Det ska inte vara åldern som avgör om man är lämplig att köra bil eller inte utan allmäntillståndet och den medicinska statusen. Har man haft körkort och kört mycket bil i kanske 40 - 50 år eller mer utan problem så blir man inte per automatik en sämre bilförare för att man fyllt 75. Det finns dessutom en massa 75-åringar idag som är friskare i både knopp och kropp än många 30 -40-åringar. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Re...S%202012_19.pdf
Anki på Öland
17-04-2012, 12:00
CITAT (tomas99 @ 17-04-2012, 11:43)  Nu höftar jag lite,skulle tänka mej att 75år skulle vara en ålder att låta bilen stå. Hur skulle man då göra om man är frisk och bor på landet och det inte finns kommunikationer och man kanske behöver handla lite mat eller så någon gång då och då..... färdtjänst är ju inte aktuellt så länge du kan ta dig fram några meter med rullator....
Natur liv
17-04-2012, 12:10
CITAT (Anma @ 17-04-2012, 11:25)  Sen när då krävs läkarintyg för körkort? Detta har jag aldrig hört talas om, förutom för C, CE, D och DE kort. Det gäller även för B-kort. En av sambons barn fick inte körkortstillstånd p g a sömnapné och alla som har någon form av diagnos, exempelvis ADHD, måste ha ett särskilt intyg från läkaren för att få körkortstillstånd. Det är inte bara gamlingar som kan ha problem att få ta körkort och det är tur att transportstyrelsen inte stirrar sig blind på just åldern.
CITAT (Natur liv @ 17-04-2012, 13:10)  Det gäller även för B-kort. En av sambons barn fick inte körkortstillstånd p g a sömnapné och alla som har någon form av diagnos, exempelvis ADHD, måste ha ett särskilt intyg från läkaren för att få körkortstillstånd. Det är inte bara gamlingar som kan ha problem att få ta körkort och det är tur att transportstyrelsen inte stirrar sig blind på just åldern. Gäller när man har vissa sjukdomar ja, men friska människor ska inte per automatik ha läkarintyg. Man behöver alltså inte ha läkarintyg för att ha behörigheten till körkort.
Meriona
17-04-2012, 16:48
CITAT (Natur liv @ 17-04-2012, 13:10)  Det gäller även för B-kort. En av sambons barn fick inte körkortstillstånd p g a sömnapné och alla som har någon form av diagnos, exempelvis ADHD, måste ha ett särskilt intyg från läkaren för att få körkortstillstånd. Det är inte bara gamlingar som kan ha problem att få ta körkort och det är tur att transportstyrelsen inte stirrar sig blind på just åldern. Nej det är en sanning med modifikation. Läkarintyg krävs möjligen om man har vissa sjukdomar, annars räcker ett intygande på heder och samvete att man inte har de sjukdomar som räknas upp i ansökningsformuläret. Synintyg från optiker krävs alltid. Vi gjorde det i höstas för sonen och något läkarintyg krävdes inte. Läkare har plikt att anmäla till Transportstyrelsen om man har sjukdomar som gör en olämplig som förare. Sömnapné är en av dem tror jag samt epilepsi tror jag, men jag är lite osäker där.
Gossen Ruda
17-04-2012, 16:52
CITAT (Meriona @ 17-04-2012, 17:48)  Nej det är en sanning med modifikation. Läkarintyg krävs möjligen om man har vissa sjukdomar, annars räcker ett intygande på heder och samvete att man inte har de sjukdomar som räknas upp i ansökningsformuläret. Synintyg från optiker krävs alltid. Vi gjorde det i höstas för sonen och något läkarintyg krävdes inte. Läkare har plikt att anmäla till Transportstyrelsen om man har sjukdomar som gör en olämplig som förare. Sömnapné är en av dem tror jag samt epilepsi tror jag, men jag är lite osäker där. Alkohol och andra drogproblem också om jag inte missminner mig.
Citat: "Vissa sjukdomar, skador eller andra medicinska förhållanden kan påverka förmågan att köra bil trafiksäkert. Den som har till exempel epilepsi, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och demens kan få ha körkort, på villkor att han eller hon lämnar läkarintyg regelbundet. Även missbruk eller beroende av alkohol, narkotika eller läkemedel kan innebära att man inte får ha körkort. Den som tidigare har haft körkortet återkallat på grund av missbruk kan också få villkoret att lämna läkarintyg. Beskrivning av vilka medicinska förhållanden som kan innebära att man inte får ha körkort, eller måste lämna läkarintyg, finns i Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2010:125 ändrade genom TSFS 2012:19 om medicinska krav för innehav av körkort m.m. " KÄLLA
Jag skall skaffa en mopedbil.......d.v.s.när jag har pengar till det!Då kan jag köra runt i Sverige på gamla väga 45kilometer i timmen!
*Stintan*
06-05-2012, 12:01
CITAT (silos @ 06-05-2012, 08:50)  Jag skall skaffa en mopedbil.......d.v.s.när jag har pengar till det!Då kan jag köra runt i Sverige på gamla väga 45kilometer i timmen! Då måste du ha ett AM-körkort (förarbevis) iallafall och för det krävs körkortstillstånd precis som för vanliga körkort.
malcolm
06-05-2012, 12:10
CITAT (silos @ 06-05-2012, 08:50)  Jag skall skaffa en mopedbil.......d.v.s.när jag har pengar till det!Då kan jag köra runt i Sverige på gamla väga 45kilometer i timmen! Härligt silos men de är rätt dyra (100.000..?) och jag vet inte hur begagnatmarknaden för sådana ser ut.
CITAT (tomas99 @ 17-04-2012, 09:51)  jag tycker att det borde finnas en övre åldersgräns, lika väl som det finns en nedregräns. Det tycker inte jag, däremot tycker jag alla borde genomgå gratis körprov vart 5'e år med början det år man fyller 70. CITAT (Anma @ 17-04-2012, 17:58)  "Vissa sjukdomar, skador eller andra medicinska förhållanden kan påverka förmågan att köra bil trafiksäkert. Bland de sjukdomarna räknas inte synfel. Jag känner en optiker som berättat att de nästan dagligen träffar äldre som vägrar skaffa nya glasögon trots att de knappt har ledsyn pga åldersförändringar, eftersom "mina gamla glasögon har fungerat bra i 30 år", och som kör bil till & från butiken. Optiker är förbjudna i lag att rapportera sånt till polis.
herkules
06-05-2012, 14:18
CITAT (malcolm @ 06-05-2012, 13:10) 1546248[/url]'] Härligt silos men de är rätt dyra (100.000..?) och jag vet inte hur begagnatmarknaden för sådana ser ut. tror sådana där moppebilar är rätt dyra även begagnade. en vän köpte en ny och betalade över hundringen, helt sjuka priser.
Huggorm
06-05-2012, 14:22
Ungefär samma pris som för de billigaste riktiga bilarna. Och då kan man inte ens jämföra exempelvis krocksäkerhet
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2012, 13:01)  Då måste du ha ett AM-körkort (förarbevis) iallafall och för det krävs körkortstillstånd precis som för vanliga körkort. Ja,det vet jag! CITAT (malcolm @ 06-05-2012, 13:10)  Härligt silos men de är rätt dyra (100.000..?) och jag vet inte hur begagnatmarknaden för sådana ser ut. Och nån begagnad sådan vill jag inte ha! CITAT (Huggorm @ 06-05-2012, 15:22)  Ungefär samma pris som för de billigaste riktiga bilarna. Och då kan man inte ens jämföra exempelvis krocksäkerhet Det har jag också funderat över,detta med krocksäkerheten! Kanske bäst ändå att ha en häst och vagn!
*Stintan*
08-05-2012, 09:49
CITAT (silos @ 08-05-2012, 10:17)  Kanske bäst ändå att ha en häst och vagn! Jaaa det skulle jag vilja ha! Min dotter håller på och bygger en Vardo bara hästen som fattas Enkel skiss: [attachment=69790:vardon1.jpg]
CITAT (*Stintan* @ 08-05-2012, 10:49)  Jaaa det skulle jag vilja ha! Min dotter håller på och bygger en Vardo bara hästen som fattas Enkel skiss: [attachment=69790:vardon1.jpg] Åååå en sådan vagn och häst skulle jag också vilja ha!!Tänk att kunna åka i väg med hundarna på en långtur genom Sverige,det vore ju undrbart!Men först behövde jag ju lära mig hantera en häst och det är nog inte så lätt kan jag tänka mig!Jag kunde ju gå i lära hos en kompis...hon har hästar.
Biggan_
08-05-2012, 12:11
CITAT (silos @ 08-05-2012, 12:05)  Åååå en sådan vagn och häst skulle jag också vilja ha!!Tänk att kunna åka i väg med hundarna på en långtur genom Sverige,det vore ju undrbart!Men först behövde jag ju lära mig hantera en häst och det är nog inte så lätt kan jag tänka mig!Jag kunde ju gå i lära hos en kompis...hon har hästar. I så fall är du välkommen in hos mej på en fika!
Ugglemormor
08-05-2012, 16:54
Och välkommer till mig för fika och rota med ytterligare grejer till din konst ...... du kanske skulle kunna låna en häst med kusk? och ha det bekvämt och säkert i din vagn .........  Det finns plats att övernatta med om så skulle det bli ......
Tack Biggan och Ugglemormor för välkomnandet till era hem!
skånepåg
24-05-2012, 23:43
Man kan kräva mycket men kanske behov? Andra kan få körkort vid 16 års ålder och jag kan få helt gratis, snart tagit ^^ Och så mycket mer, bråka inte med staten, vi får folk avskedade, Attetion och andra vet ni säkert, vilka starta allt, lite får hända för andra och många som inte uttrycka sin röst
CITAT (skånepåg @ 25-05-2012, 00:43)  Man kan kräva mycket men kanske behov? Andra kan få körkort vid 16 års ålder och jag kan få helt gratis, snart tagit ^^ Och så mycket mer, bråka inte med staten, vi får folk avskedade, Attetion och andra vet ni säkert, vilka starta allt, lite får hända för andra och många som inte uttrycka sin röst  Tyvärrr förstår jag inte vad du menar här?
*Stintan*
30-05-2012, 07:17
CITAT (silos @ 30-05-2012, 08:14)  Tyvärrr förstår jag inte vad du menar här? Det gör nog ingen anna heller
Ugglemormor
31-05-2012, 12:37
Vad menas med det? .....  .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|