ebbab
2010 sådde jag sommarrudbeckia "Cherry Brandy" och satte ut. Ettårig som den ska vara förväntade jag mig att den skulle dö bort till vintern. Våren 2011 kom och döm om min förvåning när det grönskade från rosetterna. Trodde då att det var det tjocka snötäcket som gjorde att de övervintrade. Kanonfin blomning fick jag under sommar två.
Denna vinter har varit extremt snöfattig med många kalla dagar - men ta mig 17 om det inte grönskar i rosetterna i år igen!
Är det fler som har perenna sommarrudbeckior?
oliv
Tyvärr delar jag inte din lycka, men grattis! Kan du berätta hur du odlar den, mycket väldränerat? I vilken zon?
Maj-Elén
Nej, inte rudbeckia men jag har en petunia som iofs stod i växthuset men jag blev mycket förvånad att den överlevde vintern. Tidigt i våras klippte jag ner den hårt och nu blommar den med 15-20 blommor.
KRT
Och mina penséer (F1 hybrider, alltså inga vanliga "perenna") har snart blommat ett helt år smile.gif Sådde dem förra våren, men eftersom de blommade så snällt hela sommaren och på hösten lät jag dem stå kvar i sin kruka, och nu blommar de fortfarande tummenupp.gif

Det enda jag gjort (men jag tror de skulle klarat sig i rabatten) var att ta in krukan de 3 veckor vi hade vinter här i Skåne.... Ibland har man tur helt enkelt!

Kan det vara så att dina rudbeckior snarare är det som kallas kortlivade perenner, dvs sådant som är på gränsen till härdigt? Jag har sett att många klassar stockrosor som det (även om de är perenna här nere)???
ingrids
Det finns absolut det som säljs som ettåringar som glatt lever vidare i några år - framförallt i landets varmaste delar. Det är väl helt enkelt så att eftersom det händer i så få trädgårdar så väljer man att sälja dem som ettåringar, flera ettåringar är ju hur perenna som helst i sina hemtrakter.
Eva 33c
CITAT (ebbab @ 16-04-2012, 11:47) *
2010 sådde jag sommarrudbeckia "Cherry Brandy" och satte ut. Ettårig som den ska vara förväntade jag mig att den skulle dö bort till vintern. Våren 2011 kom och döm om min förvåning när det grönskade från rosetterna. Trodde då att det var det tjocka snötäcket som gjorde att de övervintrade. Kanonfin blomning fick jag under sommar två.
Denna vinter har varit extremt snöfattig med många kalla dagar - men ta mig 17 om det inte grönskar i rosetterna i år igen!
Är det fler som har perenna sommarrudbeckior?

Sommarrudbeckian är ju perenn i sig själv och säljs som perenn i varmare trkater, men eftersom den utvecklas bra och blommar redan första sommaren så odlas den ofta som sommarblomma. Jag har haft både Prarie Sun och Cherry Brandy. Den första övervintrade ibland, men de plantorna blev aldrig lika fina som de som såddes och förkultiverades inne. Men Cherry Brandy har blommat efter två vintrar nu, och blivit lika fina som de jag sått inne. Vi får se hur länge det håller i sig. Jag bor i zon 5.
ebbab
Intressant att höra att du har upplevt samma sak, Eva 33c.
Jag bor i zon 4, lerig jord, absolut inte väldränerad.
Vi får se hur rudbeckian uvecklas denna sommar. Förra sommaren blommade den i massor långt in på hösten.
embees
Jag har Prairie Sun som jag sådde 2004. Jag räknar den som perenn vid det här laget. Den har klarat barfrostvintrar och alla andra sorts vintrar. Den frösår sig dessutom ymnigt och är liiite väl duktig på att föröka sig. Men, jag gillar den.... tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon