Full version: Stöveltest avslutat
Gossen Ruda
Hittar inte den tråden men jag meddelade här tidigare att jag tröttnat på Tretorn Strong och tänkte testa Viking stövlar. Testet avslutat sen jag blev våt om ena fossingen i går när jag trampade i ordentligt med vatten. Det går inte att hitta något hål men väta kommer in på något sätt. Stövlarna var dock slut av den modellen och storleken så det fick bli ett par strong lik förbaskat.
Myosotis
Bra att veta. Jag är så trött på gummistövlar rent allmänt. Satsade på dyra tretorn efter att flera billigstövlar höll i 0 dagar till en vecka. De höll i flera år, men det gjorde inte de tretorn jag har nu fast de var ännu dyrare och inte lika bekväma. Lagningen har gått upp igen och jag är medveten om att jag skulle behöva köpa stövlar men orkar inte ta tag i det. Det lutar åt billigstövlar från netto typ.
Noak
Jag kommer aldrig mer att lägga dyra pengar på tretorn. Har köpt Tretorn Lite( Light?), flera par de senaste åren, och de har inte hållit en månad ens. Men sköna är de att gå i, det är därför jag envisats med att köpa dem.
Men i fortsättningen blir det billigaste möjliga.
merlin68
Har samma erfarenheter som föregående skribenter. Lönar sig inte att köpa stövlar av typ tretorn för kvalitén motsvarar inte priset. Idag blev jag våt om fötterna för det har blivit hål (osynligt) i mina "gamla" stövlar från Lidl, inköpta för 6 år sedan. I höstas kom första sprickan i ena stövelns skaft och nu hål i "botten" men jag kan ha trampat i nåt vasst...
Har använd stövlarna "jämt och ständigt" och tycker att dög mer än väl för det låga priset..Jag är ute med hunden - ofta flera timmar per dag - i skog och mark. Det jag har att invända är väl att de inte andas för de är i konstmaterial. Vet inte hur det är med naturgummistövlar men de ska ju skötas minutiöst för att inte spricka och det orkar jag inte hålla på med....
kerstinbern
Använder Nokian Kontio, och är mycket nöjd. En enkel stövel som ändå är mycket hållbar. Inga limmade sömmar som annars alltid brukar läcka.
KRT
Jag har ett par röda (okänd modell) Tretorn med prickig insida som har hållt mycket bra i flera år, men visst jag har dem sällan i skogen, utan mer när jag vet att jag KOMMER bli blöt om fötterna, eller lerig som väl oftast ställer till det här nere...

När jag är ute i skogen eller jagar är det mina underbara vattentäta kängor som gäller! Har tom klafsat omkring i finsk myrmark med dem i en veckas tid utan att bli blöt om fötterna!!!

Funderar på detta med gummistövlar - kan det vara så att man förvarar sina stövlar för torrt numera? Mår de kanske bäst av att stå i garaget, där det är svalare och lite fuktigare??? Bara en fundering av en trött hjärna......
Huggorm
CITAT (KRT @ 16-04-2012, 15:26) *
Funderar på detta med gummistövlar - kan det vara så att man förvarar sina stövlar för torrt numera? Mår de kanske bäst av att stå i garaget, där det är svalare och lite fuktigare??? Bara en fundering av en trött hjärna......

Mina brukar få stå ute på altanen, för de luktar så skarpt av plasten
KRT
CITAT (Huggorm @ 16-04-2012, 15:52) *
Mina brukar få stå ute på altanen, för de luktar så skarpt av plasten

Luktar gummistövlar skarpt? Det har jag aldrig märkt faktiskt.
Men då förvarar du iaf inte dina i torr inomhusluft smile.gif
Tikka
Jag har ett par gröna högskaftade Viking som är en sisådär 15 år whistling.gif smörjer in dom med nåt medel för just gummi o ställer dom mörkt när dom inte används....men nu är det dax att införskaffa nya...har provat Viking Forrester som de hade för under 500kr på XXL butiken jag var på i helgen...blir nog dom smile.gif
Har ett par härliga Graningekängor som jag varvar med...
Huggorm
CITAT (KRT @ 16-04-2012, 15:59) *
Luktar gummistövlar skarpt? Det har jag aldrig märkt faktiskt.
Men då förvarar du iaf inte dina i torr inomhusluft smile.gif

Kanske därför de fortfarande är täta, trots att de är köpte på jula
Myosotis
CITAT (KRT @ 16-04-2012, 15:26) *
JFunderar på detta med gummistövlar - kan det vara så att man förvarar sina stövlar för torrt numera? Mår de kanske bäst av att stå i garaget, där det är svalare och lite fuktigare??? Bara en fundering av en trött hjärna......

Det borde vara så, men jag kan inte bekräfta det. De tretorn jag hade som höll i många år använde jag mycket, vek ibland ner skaften vilket borde slita på dem och förvarade dem torrt (bodde i Norrland i två år där luften var jättetorr). De tretorn jag har nu har jag smort in med sånt där medel som ska hålla dem smidiga, och här i Skåne är det väldigt fuktigt klimat, även inomhus är det relativt fuktigt och svalt. Jag har inte använt dem speciellt mycket eftersom de är så stela och obekväma, ändå har de spruckit. Det måste vara kvalitén som har blivit sämre.
Anna-Karin Lundberg
Jag har samma erfarenhet som ni andra! Hade kvittot kvar på min Tretorn och skrev ett mail till deras huvudkontor och berättade/beklagade mig. De svarade förstås att stövlarna skulle hålla längre än ett år och att jag skulle lämna tillbaks dem där de köptes. Jag fick pengarna tillbaks, men det var för att jag hade med mig mailet samt kvittot.
Stövlarna ska förvaras "svalt och mörkt" och inte ute på trappen så solen kan lysa på dem. Mina förra sprack också, så de nya var jag väldigt rädd om, men gummit krakelerade och började läcka. De har nog blivit ämre kvalité på senare år. Jag gillar gummistövlar och vill ha ett par, men vet inte vad jag ska köpa. De billiga (typ Jula och biltemas) har så himla veka sulor. Är det inte obekvät att gå i dem?
Myosotis
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 17-04-2012, 07:39) *
De billiga (typ Jula och biltemas) har så himla veka sulor.

Ja precis! Det gör ju ont att trampa på en sten wacko.gif såna vill jag inte ha.
Senorita
Hej - vad bra att ni har tagit upp det här med alla dessa urusla stövlar!
Hoppas att stöveltillverkarna läser och tar till sig den här mycket befogade kritiken!

"Förr" kunde man ha ett par Tretorn-stövlar i bortåt 10 år utan problem, nu får man vara glad om de överlever EN säsong. Aldrig mer Tretorn - köpte för en tid sedan ett par dyra stövlar på Granngården (på kvittot står det "Siljan", på stöveln "Sulman" (!)), inte så bekväma, det ska bli intressant att se hur länge de håller. I affären gav de mig ett års garanti.

Vore intressant om någon stöveltillverkare kunde tala om varför det har blivit så här! Som det är nu kan man ju lika gärna köpa något billigt och lägga i någon kraftig sula.

Tack för ordet!

Gossen Ruda
Dessvärre hamnar nog de flesta stöveltillverkarna i gruppen skitstövlar, åtminstone Tretorn.
merlin68
blidde inget...
Myosotis
CITAT (Senorita @ 17-04-2012, 09:56) *
Vore intressant om någon stöveltillverkare kunde tala om varför det har blivit så här!

Vad jag har förstått så är det väl strängare regler nu ang. vilka mjukgörare som får användas i gummistövlar. Ftalater är tydligen miljöfarliga, allergiframkallande, hormonstörande och cancerogena. Är inte insatt själv men man hittar mycket om det när man googlar.
Huggorm
Ett par rediga skinnstövlar är nog att föredra. Men jag har julas svarta och orangea gummistövlar med sågskydd, och de fungerar bra
Pirum
Har ett par Tretorn Setter Nordic, inköpta för typ 4-5 år sedan och ganska sparsamt använda. Skaftet har hållt bra, men sulan "smular" sig, dvs, små fragment/bitar ramlar av. Funderade först på att reklamera, men tiden rann iväg och, tja, de har hållt rimligt. Har tänkt mig att ha dem i skogen framöver, där ska nog sulan hålla.

Hade egentligen tänkt köpa Tretorn Sarek, som jag vill minnas att jag köpte ett par 1988, hade på ett par fjällvandringar, och de höll i bortemot 10 år innan mössen åt upp dem i garaget. De moderna Sarek verkar dock ha en "tunn" och "billig" sula, där minsta gren/sten känns igenom när man går. Alternativt väger jag mer än 1988...men, iaf, sulan var märkbart stabilare och greppsäkrare på Setter, så den fick det bli, trots att den stöveln är lite tyngre och klumpigare.

Köpte även ett par Tretorn Scout billigt på Coop förra året, behövde icke-svarta sulor på båten och Scout har en rejäl sula med bra grepp, liknande Setter i känslan.

Tycker överlag att många moderna stövlar är fula. Sarek TT var jag inne på lite grand, men den har en våldsamt gul sektion under foten, ser inte klokt ut. Flera av Tretorns stövlar har dessutom "fel" grön färg. Man ska se skogsmässig ut när man vandrar bland gran och fur rolleyes.gif

http://www.tretorn.com/ProductList.aspx?s=...6a-b884b2ae8c5d

(priserna är mycket lägre i butik)

Undrar för övrigt om Tretorn fortfarande tillverkar stövlar, eller om de är ett "klistermärke" som köper in allting från externa tillverkare. Gissar iofs att de gör en del produktutveckling så då kanske klistermärke-etiketten är lite fel.
herkules
http://www.muckbootcompany.se/index.html
*Stintan*
CITAT (herkules @ 23-04-2012, 23:28) *

Där fanns nog de fulaste stövlar jag sett tror jag.
*Stintan*
CITAT (Bennys trädgård @ 24-04-2012, 05:55) *
Men snälla *Stintan*! Det är väl ändå inte utseendet som räknas, utan kvalitén! biggrin.gif

Njae måste jag välja så fick det bli sämre kvalitté hellre än dom där fula som dessutom är svindyra.
herkules
detta är en tråd om hållbara stövlar?
alla har inte samma smak.
väldigt hållbara sägs det och populära bland hund och friluftsmänniskor.
dyra är de kanske jämfört med stövlar från jula men håller de några år så har de betalat sig.
ett tips bara, ingen skönhetstävling smile.gif
KRT
Jag gillar dessa, men hur hållbarheten är vet jag inte smile.gif http://www.gardenhome.se/garden-girl-tradgardsstovel-lag-1
Myosotis
CITAT (herkules @ 23-04-2012, 23:28) *

Är de gratis eller är de så dyra att de inte vågar skriva ut priset eller är det jag som är blind?
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 24-04-2012, 10:40) *
Är de gratis eller är de så dyra att de inte vågar skriva ut priset eller är det jag som är blind?

Kolla längst ner wink.gif
herkules
CITAT (Myosotis @ 24-04-2012, 10:40) *

om du går in på butik så ser du priserna.
jag tycker inte att de är så farligt dyra men det är ju olika vad man tycker.
omk
Jag har 2 par gummistövlar.
Ett par är Tretorn, men jag vet inte vilken modell. Det står inget på dem. Kraftigt räfflad sula. Har haft dem i kanske 7-8 år och de är täta ff. Skaftet är 30 cm.
Det andra paret (Viking, även här okänd modell) köpte jag för kanske 6 år sen, då jag märkte att jag fick skoskav av Tretornen på framsidan av underbenet om jag gick i dem för länge utan "skydd" t ex i shorts. Skaftet på dessa är 24 cm. De är också täta ff.
Förvarar dem i hallen, lite svalare än normal rumstemperatur, och solskyddat.
heinrich_stubel
LOL - ja, ibland är även jag tvungen att använda såna fjantiga ord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon