AnniiPannii
17-04-2012, 06:24
Har en nyplanterad häck av prakthäggmispel. har satt dem på 2 per meter och de är runt 30-50 ovan mark..
Gav dem en rejäl rotblöta vid plantering men jag undrar nhur ofta man ska vattna dem nu i början, vet att man ska vattna ihjäl sig men ska man göra det även när det inte är torrt ute (som nu)?
De är klippta vad jag förstår vid den höjden jag beskrev, betyder det att jag inte ska beskära dem och om jag ska beskära dem hur mycket och när?
Vill så gärna göra rätt nu när jag grävt ner 60 plantor:)
Vattna på du även om häggmispel är tålig så är det alltid bra att ta i lite i marginalen. O klippa dom ska du inte göra förrän om 2-3 år, beroende på hur mycket de har vuxit. Häggmispel är underbar tycker jag, så härligt att se när de blommar i stora områden.
Tänk vatten. Och sedan tänker du vatten igen.... Droppslang kanske, det är svårt att hålla geisten för bevattning hela sommaren. Och det behöver de för att komma igång.
Tänker du något annat än vatten så tänk att göra gräsfritt över rötterna någon gång under sommaren... Och att kanske luckra ytan en gång med spade om jorden blivit kompakt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.