Är det för sent att beskära hösthallonen nu?
Är det bara att "gilla läget" och göra det i höst?
// Pia
Vad bra! Tack
Har en relaterad fundering. Har både hösthallon och vanliga hallon huller om buller. Hösthallonen ska ju klippas ner jäms med marken, för de ger bär på årsskotten, men det ska ju inte de vanliga hallonen, så nu vet jag inte vilka jag ska klippa.
Vad händer med hösthallonens fjolårsskott i år om de får vara kvar. Kommer de att vissna av sig själva? eller kommer det blad och bär på dem i år också? Gör det något om de är kvar?
Anja Danmark
17-04-2012, 17:53
Der kommer bær på begge slags i sommer, men det går ud over høsten af de sene bær, som vil være mindre end normalt.
Jeg har prøvet et par gange at beholde nogle skud, men gør det ikke mere. Det er så herligt at få mange bær i september-november
CITAT (Anja Danmark @ 17-04-2012, 18:53)

Der kommer bær på begge slags i sommer, men det går ud over høsten af de sene bær, som vil være mindre end normalt.
Jeg har prøvet et par gange at beholde nogle skud, men gør det ikke mere. Det er så herligt at få mange bær i september-november

Så för att optimera bärskörden ska alla skott som ser ut att redan ha haft bär förra året klippas bort, oavsett om det är hösthallon eller vanliga?
Eva i Västerås
18-04-2012, 12:11
Om du klipper alla som har sidogrenar, oavsett sort, så bör det ju bli rätt.
Bären kommer på sidogrenarna, och årsskotten är raka ogrenade.
Jag håller med. Så gör jag med både hösthallon och vanliga. Visserligen ger hösthallonen flera skördar om man låter bli men de blir små och ynkliga. Det är lätt att se vilka som har burit skörd de är bruna och förvedade och det syns rester där bären har suttit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.