Thalassa
17-04-2012, 11:04
Jag har precis köpt ett hus helt utan trädgård. Huset står förstås på en bit mark men det finns inte tillstymmelse till växt någonstans tyvärr då huset aldrig har använts för permanentboende. Att anlägga en trädgård kommer således kosta mycket pengar och ta tid om jag bara planterar smått. Jag är därför nu på jakt efter växter som har kommit en bit i sin utveckling, dvs. om någon planerar att göra om sin trädgård och vill ha bort något så kommer jag gärna och gräver upp det. Givetvis kommer vi även överens om ett pris. Det jag främst är på jakt efter är t ex:
Rosenhagtorn
Syrén, gärna mörklila men även andra färger
Schersmin
Kaprifol
Klematis
Vildvin
Syrénhortensia
Rhododendron
Pion
Äppelträd
Körsbärsträd
Honungsros
Magnolior
Blodlönn
Blåregn
Men allt är av intresse! Tanken är dock en lantlig romantisk trädgård. Huset ligger i Nora så avståndet därifrån bör ju vara "rimligt" men som sagt, allt är av intresse.
Fotograf Johanna
17-04-2012, 18:38
[attachment=69296:110526_0552.jpg]
Rosenkvitten. En taggfri variant med röda blommor. Jag måste ta bort den men vill ogärna slänga den. Jag bor i Forsvik, skulle tro att det är 12 mil från Nora. Vi skulle också kunna mötas i tex Örebro eller Arboga på torsdag morgon/förmiddag då jag passerar på resa norrut. Om du vill ha den alltså.
Thalassa
17-04-2012, 19:27
CITAT (Fotograf Johanna @ 17-04-2012, 19:38)

[attachment=69296:110526_0552.jpg]
Rosenkvitten. En taggfri variant med röda blommor. Jag måste ta bort den men vill ogärna slänga den. Jag bor i Forsvik, skulle tro att det är 12 mil från Nora. Vi skulle också kunna mötas i tex Örebro eller Arboga på torsdag morgon/förmiddag då jag passerar på resa norrut. Om du vill ha den alltså.
Jag vill jättegärna ha den och jag ska faktiskt till Arboga på torsdag, vilket sammanträffande. När passerar du Arboga och hur mycket vill du ha för den?
ingrid fuxwall
17-04-2012, 19:50
Din önskelista är mer avanserad än det jag har att erbjuda, skulle gärna vilja ha några/flera av dina önskningar men antar att jag får köpa det på en plantskola, för dyra pengar
Thalassa
17-04-2012, 19:57
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-04-2012, 20:50)

Din önskelista är mer avanserad än det jag har att erbjuda, skulle gärna vilja ha några/flera av dina önskningar men antar att jag får köpa det på en plantskola, för dyra pengar
Det är bara exempel, jag är intresserad av lite av varje.
Fotograf Johanna
17-04-2012, 21:30
Jag PM:ar dig.
kheta09
18-04-2012, 07:06
Jag har gott om syren - lila. Det är vanlig bondsyren visserligen, men ändå. Jag gillar den. Den är härdig, har givit bort till min syster som bor utanför Östersund och den har tagit sig. Jag bor utanför Uppsala, om du är i närheten så hör av dig. :0))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.