Full version: Så-hjälp
Alexander-VG-zon3
Hej hej

Har några perenner men även två ettåriga som jag har köpt frön av, men vet inte riktigt hur man ska göra med dom.

Clematis viticella; har sått några inne nu, går det ? eller bättre att så direkt ute ?

Aquilegia viscosa och Aquilegia nigricans; lika lätta och härdiga som vanlig ? funderar på att så inne nu eller bättre ute ?

Och ettåriga Papaver somniferum ssp. setigerum och Papaver somniferum ssp. somniferum,, så ute eller inne ? EDIT antar att det är samma som för andra vallmo, sås direkt på friland, dock brukar jag inte lyckas så bra med att så direkt med vallmo.

Vilken grotemp gäller för alla och har ni några tips för att dom ska gro bra. Tack i förhand
oliv
Under tiden som någon svarar, kommer här lite länkar som jag använder då jag är dålig på att så:

Sådd & förökning AOT

Frösida

Alexander-VG-zon3
Tack för länkarna mycket intressant att läsa tummenupp.gif

Clematisen tror jag att jag har fått koll på, om jag förstod rätt 8veckor sådd varmt inne och sen 8veckor kallt ute om det inte händer nåt ?

Gåsis
Generellt gror aklejor bättre efter en kylperiod, men dom flesta gror nog i värme med fast sämre. Clematisen får du nog lite problem med om den inte gror snällt inomhus. -4 till +4 grader lär det inte vara om åtta veckor. Jag skulle ställa ut den nu och chansa på att det räcker o sen låta den gro med värmen. Hoppas du får fler svar, helst av såna som sått de här fröens själv. Lycka till!
Eva 33c
CITAT (flaxss @ 17-04-2012, 14:20) *
Clematisen tror jag att jag har fått koll på, om jag förstod rätt 8veckor sådd varmt inne och sen 8veckor kallt ute om det inte händer nåt ?

Såråd för C viticella a la Tom Clothier "Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination"
Jag sådde viticella för många år sedan, förmodligen direkt ute på vintern, eftersom jag nästan alltid gör så. De grodde sent på hösten sen, vilket kändes lite udda. Men sen har jag stött på flera buskar som gör så, och de överlever vintern ute trots allt.
Håller med Gåsis att du lika gärna kan så den ute direkt nu, gror den inte denna säsong så gör den nog det nästa vår.
Alexander-VG-zon3
Tack för svar Gåsis och Eva 33c,, då sätter jag ut clematis sådderna istället då. Och har tålamod. Hur kan härdighetens tänkas vara på urtypen från södra Europa ? tänkte spara någon i kruka för säkerhet.

Vanlig akleja har jag sått både inne och ute (färska) brukar gå bra. Men är lite osäker på just dessa arter. Guldakleja sådde jag ute och inne när jag hade den och den grodde efter kyla ganska bra, men mindre bra inne.

octachoron
Papaver somniferum gror bäst när temperaturen är låg, jag upptäckte det vid sen sådd, knappt något frö grodde. Nu sår jag den sent på hösten då gror den snällt på våren. Med min lerjord så är tidsutrymmet för att så den på våren ganska litet så höstsådd är lugnast.

Clematis viticella fick jag att gro efter att sådden fått stå en hel vinter i kallt utrymme. Ojämn groning dock.
Alexander-VG-zon3
Oj det visste jag inte om dem vallmo, då kanske det redan är försent ? eller hur låg temp var det ? det är ju iförsig ganska svalt än ute, hade tänkt så dom direkt ute i maj eller nåt. Men kanske lika bra direkt i krukor nu. Hade sett framemot blommor till sommaren.

Hade någon lila vallmo innan för någon sommar sen i krukor, men kommer inte ihåg hur jag gjorde med dom men tror inte det var opiumvallmo.

tack för svar.
Eva 33c
CITAT (flaxss @ 17-04-2012, 22:02) *
Tack för svar Gåsis och Eva 33c,, då sätter jag ut clematis sådderna istället då. Och har tålamod. Hur kan härdighetens tänkas vara på urtypen från södra Europa ? tänkte spara någon i kruka för säkerhet.

De fröer jag sådde var köpta som "arten" från Impecta tror jag (längesen nu) så vilket ursprung de hade vet jag inte. Här i zon 5 dör allt ovan mark under vintern och plantan börjar om varje år, men den blommar på årsskotten så det är inget problem. T o m en tillgång eftersom man inte behöver vara rädd att den kväver andra växter den klänger på. Jag har några stycken som klänger i maackian, tex.
[attachment=69323:DSCN0365.JPG]
Alexander-VG-zon3
Tänkte sätte clemtisen lite varstans här på min uteplats i öst/sydöst läge. Och så då någon i kruka. Har en 20frön så man kan ju testa.

Har satt 4frön ute nu. Och ska även sätta vallmo. och det är väl lika bra att ta aklejorna ute också antar jag.

Vacker bild tummenupp.gif tycker nog dom rena arterna är snyggare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon