Full version: Trädgård i Tv
Jordfräsarn
Hej alla!

Är ny här på forumet. Ser att det finns fler äldre trådar om Trädgårdsprogram men ingen som passar riktigt.

Har nyligen fått upp ögonen för det här med växter. Skaffat en del böcker. Har väl alltid varit intresserad av djur och natur men just trädgårdsdelen har jag inte tyckt vart så jätteroligt innan. Vi hade en hyffsad trädgård när jag växte upp men det var mest bara det tråkiga som man fick hjälpa till med som plocka maskrosor, rensa ogräs och så denna för***ade gräsklippningen inte undra på att annat än trädgård vart mer intressant.

Nu har jag och sambon lägenheten full med olika orkideer och pelargoner och allt jag vet inte vad... (Min sambo älskar blommor) NU har vi hela balkongen full med spänner för potatisodling och alla sorters sallad m.m

Vi har kollat en hel del på trädgårdsprogram det senaste så som Trädgårdstoppen, året i trädgården, Trädgårdsonsdag och något mer.

Trädgårdsonsdag gillade vi absolut inte! Kanske mest för att det programmet faktiskt vore perfekt för oss om det bara var bra och handlade om trädgård! Det är lika givande om man vill lära sig om trädgård som att kolla en fotbollsmatch på konstgräs.

Så min fråga är: Finns det något trädgårdsprogram där det handlar om att göra en ny trädgård. Om anläggning planering. Jordtyper. Lösningar på diverse problem vilka växter som mår bäst osv.

Tänk er att man kanske i framtiden skulle köpa något mer lantligt eller liknande för att kunna göra en fin trädgård med uteplats, kanske en damm. Hönor. Lite odling för självförsörjning. Finns det något sådan program? Gammalt eller nytt spelar ingen roll. g.gif
mojan
Det danska programmet som går nu, tror det heter "Hundra procent bonde"-kanske kan det vara något för er?
RibesRubusVitis
Hej och välkommen. Jag skulle snarare rekommendera YouTube; där finns allt. Sök på ”gardening”, sen kan du välja bland alla möjliga odlings- och anläggningsproblem, t ex det här guldkornet:

http://www.youtube.com/watch?v=LnGXerN0tlo&feature=fvsr

Små odlingsproblem i lagom portioner serveras på:

http://www.youtube.com/user/clairesallotme...re=results_main

Det här och andra trädgårdsforum innehåller det mesta, eller

http://www.gardenersworld.com/
http://www.gardenweb.com/
http://www.growfruitandveg.co.uk/
malarmaster
de trädgårdsprogram ni efterlyser görs inte på svensk tv,skulle med stort intresse följa ett sådant som berättar om anläggning,växtmaterial,odling m.m.
men till det krävs en engagerad producent,kunnig programledare samt en budget. det har ännu inte visat sig så vi får nöja oss med taffliga nybörjare och kockar.Dock finns det massor av utländskt material på webben,BBC m.m. ulf
Peztis
Jordfräsaren, välkommen till Odla!

Det program du eftersöker är precis det som många vill se men som SVT inte verkar tro på! Det var precis dessa saker som togs upp i Gröna rum men det är alldeles för mycket kunskap i det programmet för de som bestämmer. De vill tydligen att vi hellre ser på mer ögongodis än verklig kunskap.
SVT el de andra kanalerna som är verksamma i Sverige förstår inte hur mycket pengar som läggs på trädgårdsrelaterat, hörde summan 13 miljarder per år på mässan i helgen.

Alltså inte att det läggs 13 Mkr på mässan utan omsättningen av trädgårdsrelaterat under ett helt år.
Bengt i Särö
CITAT (Jordfräsarn @ 17-04-2012, 12:46) *
Hej alla!

Är ny här på forumet. Ser att det finns fler äldre trådar om Trädgårdsprogram men ingen som passar riktigt.

Har nyligen fått upp ögonen för det här med växter. Skaffat en del böcker. Har väl alltid varit intresserad av djur och natur men just trädgårdsdelen har jag inte tyckt vart så jätteroligt innan. Vi hade en hyffsad trädgård när jag växte upp men det var mest bara det tråkiga som man fick hjälpa till med som plocka maskrosor, rensa ogräs och så denna för***ade gräsklippningen inte undra på att annat än trädgård vart mer intressant.
Nu har jag och sambon lägenheten full med olika orkideer och pelargoner och allt jag vet inte vad... (Min sambo älskar blommor) NU har vi hela balkongen full med spänner för potatisodling och alla sorters sallad m.m

Vi har kollat en hel del på trädgårdsprogram det senaste så som Trädgårdstoppen, året i trädgården, Trädgårdsonsdag och något mer.

Trädgårdsonsdag gillade vi absolut inte! Kanske mest för att det programmet faktiskt vore perfekt för oss om det bara var bra och handlade om trädgård! Det är lika givande om man vill lära sig om trädgård som att kolla en fotbollsmatch på konstgräs.

Så min fråga är: Finns det något trädgårdsprogram där det handlar om att göra en ny trädgård. Om anläggning planering. Jordtyper. Lösningar på diverse problem vilka växter som mår bäst osv.

Tänk er att man kanske i framtiden skulle köpa något mer lantligt eller liknande för att kunna göra en fin trädgård med uteplats, kanske en damm. Hönor. Lite odling för självförsörjning. Finns det något sådan program? Gammalt eller nytt spelar ingen roll. g.gif

Hej Jordfräsan.
Tak för tippsen,det var verkligen intresanta,med anledningen av din signatur,så var det intressant för jag
har fräst hela min ungdom med SIMAR jordfräs två tunland flera gånger.[attachment=69306:Dennis_p__Tomta.jpg]
Klint
Jag håller med,men skulle vi inte gemensamt eller kanske med Katarinas hjälp få till en ändring?Vi är ju jättemånga som skulle titta,det finns ju ganska många svenska byggprogram och det borde gå att få till ett bra trädgårdsprogram.

Tilägg: Seriöst,trädgårdsforumet på tv! Här finns massa specialkunskap,tänk att åka runt till oss,inspirationsträdgårdar finns i massor där ägarna kan berätta i detalj hur man gått till väga,här finns massa dammar och bäckar bla.Köksträdgårdtråden tex. Många av oss ställer nog gärna upp med problembitar man skulle kunna skicka in frågor byggprojekt i trädgården. Odla mfl.kunde sponsra . ALLT! det finns ju här, kunde bli flera bra programideer Va säjer ni kan/hur går vi vidare?
markie
Hej ! Det finns en utbildning som jag tror skulle passa er ! Den heter Ekobruk och går på hola folkhögskola i ångermanland. Går den just nu och kan varmt rekomendera den för oss som strävar efter att kunna klara sig själv på vad en gård kan ge. Det är en träff i månaden och då åker vi runt och hälsar på intressanta människor.

kolla närmare här http://www.hola.se/kursutbud/ekobruk/

Mvh/Niklas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon