Carina
Hej!

Var på handelsträdgården häromdagen och tittade på gödsel till krukväxterna. Frågade om de inte hade Kravmärkta gödselpinnar. Det hade de inte, men jag fick också veta att KRAV-märkt gödsel var inte ett dugg bättre än annan gödsel. Men någon skillnad måste det väl ändå vara protesterade jag huh.gif och fick raskt som svar ett ENDA skillnaden är att de betalar för att få sitt KRAV-märke.
Inte för att jag är någon expert mad.gif men jag kände hur jag helt plötsligt blev lite släkt med Sverker på Plus tongue.gif och tog raskt tag i en gödselflaska på hyllan (ej KRAV-märkt) och frågade vad denna gödsel innehöll och var den kom ifrån. Det kunde han inte svara på. Tog då tag i en annan flaska...denna var KRAV-märkt. Vad innehöll denna och var kom den ifrån? Fick då till svar att den gödsel jag nu höll i handen var den absolut bästa man kunde köpa! blink.gif Va! Men vad är det som gör denna bättre än andra då? Jo, den inehöll hela 30% mikroorganismer!
Helt förbryllad lämnade jag butiken utan att ha köpt någon gödsel alls. Ena stunden var inte KRAV-märkt gödsel bättre än någon annan. Nästa var det den bästa man kunde köpa. Någon här som kan hjälpa mig reda ut begreppen?
Jag vill inte köpa konstgjort framställd gödsel som vid tillverkningen kräver oerhört mycket energi, eller att den ska vara transporterad från andra sidan jordklotet....tex från "guanohyllorna" i sydamerika. Var kan man få reda på var gödseln man köper verkligen kommer ifrån och VAD den är gjord av och vart det kom ifrån? Snälla hjälp mig nån! ohmy.gif
sanna
Känner verkligen igen mig i dina känslor och funderingar, Carina!
Ibland skulle jag vilja ha Sverker i väskan när jag är ute och handlar!
Vad gäller butikspersonalen är nog sanningen den att de inte alltid vet, men det måste väl VERKA som om de vet...tycker ofta att man får dessa tvärsäkra svar, sedan när man ställer följdfrågor blir det genast mer tveksamt. Är dock övertygad om att KRAV är det bästa och att producenterna inte bara KÖPER sitt KRAV-märke utan väl har lite mer att leva upp till, men vad KRAV egentligen står för i sammanhanget skulle jag också vilja veta mer om... unsure.gif

Jag köper KRAV av det mesta, det finns ju oftast ett sådant alternativ nuförtiden. Jag kanske är en jättelooser som väljer att betala extra, men vad kan jag som vanlig konsument annat göra? Jag arbetar och har småbarn, jag har inte tid att sätta mig in i detaljerna kring varje varas härkomst. Jag hoppas verkligen att KRAV-märket står för något man kan lita på!

Sanna
Ingrid på Västkusten
Hallon,

För stt strö lite salt - KRAV är faktiskt så att det är något som man betalar för och så kommer det inspektörer etc. Så många av småproducenterna som itne har råd att kalla sig Krav :-/ det tycker jag är sååååå fel!

Hälsar ingrid
Virgo
Finns egentligen ingen anledning att köpa kravmärkt gödsel eller kravmärkta produkter. Det är naturligtvis dyrare än vanligt naturgödsel, eftersom de betalar för kravmärket. I kravmärkt måste tillverkaren dessutom ange allt innehåll samt andelen tungmetaller.

Egentligen borde Kravföreningen oxå behöva ett kravmärke , för det är tidsödande att hitta på deras sida och dessutom saknas det viktig information om produkter tillverkare samt länk till deras hemsidor.
(varje fall idag)

ett urklipp från kravs sida som säger allt:

>OM KRAVS REGLER

Vad krävs för att få använda KRAV-märket?
För att få använda KRAV-märket måste produktionen först anmälas till KRAV. Producenten, butiken, företaget m.fl. betalar en avgift för att få använda KRAV-märket och minst en gång per år kontrollerar KRAV att produktionen sker enligt KRAVs regler. Observera att det i huvudsak är själva produktionssättet och inte produkten i sig som kontrolleras. <

http://www.krav.se/

Så av denna anledning skippar jag allt kravmärkt.

Sen så missade ju Sverker det jag har mässat för i evigheter, att "jorden" består av 90-95% torv
Ingrid på Västkusten
Jamen - jag önskar verkeligen vi kunde få RIKTIGA grejer istället :-(

Hälsar ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Angående Plus och jordarna.

Vart hade de hittat den där floristeleven som planterade en Phalaenopsis i något som såg ut som vanlig blomjord som hon sade var bra orkidejord, orkidejord ska väl bestå av stora barkbitar och liknande om phalaenopsis ska överleva?

+Hon rekommenderade att använda nikotin mot sorgmyggor.

Finns det inga faktagranskare som kan områdena de diskuterar hos Plus?
Virgo
Man kanske skulle tipsa Sverkar att ta med plusprogrammet nångång i Pus och så kunde han stå framför en spegel och prata med sig själv! tongue.gif

Håller ni inte med? Håller ni inte med? Håller ni inte med?
Är det inte så att Plus undanhåller en massa fakta, bara för att ni inte rådfrågar de som kan sin sak? Håller ni inte med? Håller ni inte med?

laugh.gif laugh.gif
Cilla
Jag har aldrig sett PLUSprogrammet men det är bra om de får veta att det finns kunniga tittare som observerar deras fel! Det vet jag känns i redaktionerna. Maila dem och var deras faktagranskare!

Jag har retat upp mig på ett annat program som jag heller inte såg - ett Gröna Rum där man tydligen barkborstade fruktträden. Har aldrig fått så många hundra email om barkborstning som efter det. Jag får bilder på träd som under många år inte haft någon tillväxt alls och som så tydligt behöver jordförbättring, träd som stympbeskurits och som ägarna nu ägnar sin knappa tid åt - genom att putsa barken. Suck!
Micke
CITAT (Cilla @ 17-03-2004, 20:04)
Jag har retat upp mig på ett annat program som jag heller inte såg - ett Gröna Rum där man tydligen barkborstade fruktträden. Har aldrig fått så många hundra email om barkborstning som efter det. Jag får bilder på träd som under många år inte haft någon tillväxt alls och som så tydligt behöver jordförbättring, träd som stympbeskurits och som ägarna nu ägnar sin knappa tid åt - genom att putsa barken. Suck!

Tydligen visade de beskärning av samma träd i kvällens Gröna rum, vad tyckte du om den (beskärningen alltså) Cilla?

Micke
Micke
CITAT (Carina @ 17-03-2004, 10:06)
Tog då tag i en annan flaska...denna var KRAV-märkt. Vad innehöll denna och var kom den ifrån? Fick då till svar att den gödsel jag nu höll i handen var den absolut bästa man kunde köpa! blink.gif Va! Men vad är det som gör denna bättre än andra då? Jo, den inehöll hela 30% mikroorganismer!

Är det förresten inte den sorten som är tillverkad av rester från pappersindustrin? De har ju i så fall - åtminstone här i Finland - ett riktigt skojigt knep: exakt samma smörja säljs också för att sätta fart på komposten (i samma förpackning, men med annan etikett) - men billigare än "gödselvarianten"! Fast det kanske inte är tillverkarnas fel, det kan ju lika gärna bero på handelsmännen (typ Bauhaus)...

Micke
Virgo
CITAT (Cilla @ 17-03-2004, 19:04)

Du kan väl inte reta upp dig på ett program du inte sett?
Jag tyckte dom såg fina och hälsosamma ut, ska nog barkborsta mina med.
Cilla
Micke - jag såg inte programmet om beskärning, men när det varit något om trädbeskärning eller trädvård på TV märker man det i mailfloden efteråt.
Att ägna tid åt att borsta av bark som träden utvecklat under sina 100 miljoner år är ungefär som att klappa huset med handflatorna när färgen flagnar. Lika effektiv tidsanvändning och lika gott resultat.
Virgo
Konstig liknelse, wacko.gif
Nu har du spårat ur igen! wink.gif
Berith
Här kan ni läsa om hur och varför Pål Borg borstade träden, hur han behandlade dom för att ge dom ett fortsatt liv. Han borstade alltså inte bort barken för att träden skulle stå där sen helt nakna! Synd Cilla att du missade programmen, dom handlade ju om ditt arbetsområde.

Trädbehandling
Ingrid på Västkusten
Näe - racka inte ner på Pål Borgs behandling, det var mkt mkt smart och fler borde göra som honom!

Hälsar Ingrid
Unn
Tycker också att det var synd att du inte såg programmet Cilla. Hade varit intressant att höra vad du tyckte om beskärningen av trädet.
Vad tyckte ni som såg? Jag kan ju absolut inget om fruktträdsbeskärning, men tyckte för min del att den såg himla hårdhänt ut...skulle inte vilja att mitt gamla äppelträd råkade ut för något sånt sad.gif .
Berith
Jag tror att äppelträden måste gå igenom den "hårdhänta" behandlingen för att alls kunna finnas kvar som producerande fruktträd. Och jag är säker på att han (Pål Berg) vet vad han sysslar med. Visst sa han väl att han och Lars Krantz gav fortsatt liv till träden i Rosendals trädgård?
undrar
CITAT (Cilla @ 18-03-2004, 00:12)
Att ägna tid åt att borsta av bark som träden utvecklat under sina 100 miljoner år är ungefär som att klappa huset med handflatorna när färgen flagnar. Lika effektiv tidsanvändning och lika gott resultat.

Lös bark o mossa är en utmärkt grogrund för parasiter. När man borstar träd så tar bort detta från trädet.
När man klappar hus sker inget alls. Märklig jämförelse. För övrigt skulle huset må bättre om den lösa färgen tas bort.
Åsa, mälardalen zon 2
Borsta träden tycker nog jag också är onödigt men där finns det olika filosofier. Barken och mossan/lavar kan också innehålla en massa nyttodjur.

I programmet kapade han ganska hårt i äppelträden jag hade nog gjort föryngringen över flera år men i en fruktodling har man kanske mer bråttom och han sade ju också att han förväntade sig en hel massa vattenskott som man får när man beskär så hårt som han gjorde + han sade att det just inte skulle bli så mycket frukt i början. Så han talade ju om en del av det negativa som händer när man klipper hårt.
Virgo
Jag tycker att Pål Berg gav bra information:
Ta bort en massa vattenskott senare som bildas på grund av den hårda beskärningen, dålig fruktsättning samt att trädet lever o ger frukt i minst 20 år till.

Sån information är bättre än somliga "arboristers" svammlande om saker som de kanske har dålig eller knapphändig kunskap om.

Och sedan :
Jag har inte sett nån mailflod efter gårdagens program sad.gif
Carina
CITAT (Micke @ 17-03-2004, 21:31)
Är det förresten inte den sorten som är tillverkad av rester från pappersindustrin? De har ju i så fall - åtminstone här i Finland - ett riktigt skojigt knep: exakt samma smörja säljs också för att sätta fart på komposten (i samma förpackning, men med annan etikett) - men billigare än "gödselvarianten"! Fast det kanske inte är tillverkarnas fel, det kan ju lika gärna bero på handelsmännen (typ Bauhaus)...

Micke

Ja, jag tror det är samma sort vi tänker på!
Jag tittade in på deras hemsida och hittade kompostvarianten där.
Att det var restprodukter från pappersindustrin visste jag inte. Står det på hemsidan?

Mvh, Carina
nilla
CITAT
Och jag är säker på att han (Pål Berg) vet vad han sysslar med. Visst sa han väl att han och Lars Krantz gav fortsatt liv till träden i Rosendals trädgård?

Det stämmer säkert att han vet vad han gör, men det var nog många som reagerade. Skulle det inte vara vettigare att visa hur man sköter ett "normalt" träd? Ett som beskurits lite hipp som happ, kanske 15-20 år gammalt alltså urtypen av träd som dom flesta av oss stöter på.
Har man en fruktträdgård med hundraårigaträd vet man förmodligen hur man bör göra.

Nää, jag blev mest förvirrad faktiskt!

Gunilla
sanna
CITAT (Virgo @ 18-03-2004, 13:09)
Sån information är bättre än somliga "arboristers" svammlande om saker som de kanske har dålig eller knapphändig kunskap om.

Nu hänger jag inte riktigt med här... smile.gif
"somliga arborister" - vilka är det? Pål Berg? Vilka talar vi om?

Sanna
Virgo
Nej det är kanske inte så lätt att hänga med här, men jag hänger inte ut namn här utanvidare. Tyvärr! sad.gif
Micke
CITAT (Carina @ 18-03-2004, 16:38)
Ja, jag tror det är samma sort vi tänker på!
Jag tittade in på deras hemsida och hittade kompostvarianten där.
Att det var restprodukter från pappersindustrin visste jag inte. Står det på hemsidan?

Nä, det står faktiskt på flaskan (det finstilta nere på ena sidan av flaskan). Åtminstone de som finns här i Finland, men de är ju importerade från Sverige (Luleå, vill jag minnas) så det borde vara samma produkt.

Micke
Cilla
CITAT (undrar @ 18-03-2004, 09:41)

Lös bark o mossa är en utmärkt grogrund för parasiter. När man borstar träd så tar bort detta från trädet.
När man klappar hus sker inget alls. Märklig jämförelse. För övrigt skulle huset må bättre om den lösa färgen tas bort.

Hej Berith -
Jag har åtskilliga gånger redovisat moss- och lavborttagarnas bästa argument, men ju mer jag tar del av dem desto mindre tilltro till deras metoder får jag. Bland annat kan få berätta vilka "parasiter" de menar att de får bort, och ännu färre är medvetna om att också många insekter är trädens vänner, dvs fiender till trädens angripare.

Vill man ägan tiden åt att skrapa mossa kan man ju göra det, men om man pga detta inte får tid och ork att jordförbättra har man inte lyckats uppnå mer än om man klappar väggarna på den flagnande husfasaden.
Berith
CITAT (Cilla @ 18-03-2004, 22:22)
CITAT (undrar @ 18-03-2004, 09:41)

Hej Berith -
Jag har åtskilliga gånger redovisat moss- och lavborttagarnas bästa argument, men ju mer jag tar del av dem desto mindre tilltro till deras metoder får jag. Bland annat kan få berätta vilka "parasiter" de menar att de får bort, och ännu färre är medvetna om att också många insekter är trädens vänner, dvs fiender till trädens angripare.

Vill man ägan tiden åt att skrapa mossa kan man ju göra det, men om man pga detta inte får tid och ork att jordförbättra har man inte lyckats uppnå mer än om man klappar väggarna på den flagnande husfasaden.

Berith? unsure.gif
Tack för att du förklarar för mej, det är alltid intressant att ta del av dina åsikter.

När Pål Berg visade hur han borstade bort mossan visade han också hur han jordförbättrade runt trädet. Jag har inga gamla mossiga träd att praktisera det här på för att testa vem som har "rätt".
Pesco
Jag håller med...jag testar trädborstningen - med vilket resultat kvarstår att se. Jag hittade det i en trädgårdsbok, Bonniers eller vilken det nu var. Antroprosoferna i Järna gör också se, och deras träd är vackra och ser välmående ut.
Pesco
Ok, parasiter verkar det finnas gott om...de formligen sprutade ut när jag borstade trädet. Larver och skalbaggar fanns det gott om. De ytor som utanpå såg ok ut, var fulla med angrepp under. Krypen låg under den döda barken och åt på den levande, där de gjorde gångar. En av skalbaggarna kände jag igen som rosenätande från förra sommaren. Sen fansn också en större variant, som jag glömt namnet på, men som lär vara fruktad för (trä-)husägare...

Om det gör träden gott återstår att se.

Vadan jordförbättringen Cilla?
Anders zon 1
Jag kan inte annat än hålla med Cilla och Åsa om att barkborstning verkar onödigt. Förstår inte riktigt vilka parasiter som man hoppas få bort och sedan är som sagt långt ifrån alla småkryp skadliga - tvärtom! De flesta parasiter är ju dessutom i högsta grad rörliga och har säkert inga problem att ta sig betydligt längre sträckor än så när dom söker efter lämpliga värdar. Och parasiter finns det i mängder överallt i naturen! Sedan är ju skötseln av ett gammalt nedgånget träd en helt annan sak än den löpande skötseln av yngre träd. Även om det nu verkligen är positivt för trädet att man borstar barken (vilket jag som sagt tvivlar på) spelar det näppeligen någon roll för yngre, i övrigt välskötta träd och det är knappast värt mödan om man nu inte gör det av estetiska skäl förstås!

Pesco, jag undrar hur du kan veta att de småkryp du såg var parasiter på äppelträd? Om du borstade trädet nyligen skulle jag snarare tro att majoriteten var helt ofarliga, övervintrande insekter av diverse olika slag och larver som lever av döda växtdelar i mossan och död bark. Riktigt svåra parasiter och vedätande skalbaggar bekymrar sig knappast för om det finns mossa eller ej på barken utan dom angriper i alla fall.

När det gäller det senaste Gröna Rum så måste jag säga att jag inte alls förstod det där med att varje äppelsort skulle beskäras så att trädkronan får samma form som äpplet. Tycker att det låter VÄLDIGT märkligt och påminner mycket som den gamla signaturläran där man till exempel trodde att en växt med röd växtsaft kunde bota blodsjukdomar eftersom den röda saften liknade blod. Fast jag lyssnade inte så väldigt noga just när den här saken diskuterades i programmet så jag kanske missförstod något....?

/Anders
sanna
Ja, själv ska jag engagera Cilla i år till mina äppelträd! smile.gif Jag har faktiskt fått dig varmt rekommenderad av en granne på landet! Alla dina inlägg är så kunniga och engagerade, jag har sagt det förr och jag säger det igen: tack för att du så generöst delar med dig av dina kunskaper på detta forum. Du höjer verkligen nivån! Du är som ett levande uppslagsverk!

Såg "gröna rum" även jag. Fjanten i hatt ingav inte speciellt stort förtroende. "Ohh..vad vackert det blev" viskade Gunnel efter den totala äppelträdsmassakern. Ha-ha. Som hon ljög. När han sedan tog av sig sin käcka äppelbeskärarhatt och plockade fram en gammal bok och började yra om att man ska beskära Gravensteiner efter formen på ett Grevensteineräpple och så vidare, gick förtroendetåget helt. Gunnel log fascinerat och hade all möda i världen att inte brista i skratt över de förvirrade teorierna: "- Ja, hmm...så intressant..." Här går han fram som en vettvilling så att veden yr och allt förvandlas till stubbåker, sedan blir han lite finsubtil och filosofisk och börjar yra om "former" och att putsa stammar. Kanske lite trädmassage också - efter beskärningsvåldtäkten alltså? Stort glatt skratt bjöds dock, men visst var det väl ett inslag producerat av Killinggänget?

Sanna smile.gif
Virgo
Förvirrande blir läsarna när de vill veta nåt om vad denna tråd ursprungligen handla om, nämligen förvirrande svar om kravmärkt gödsel.

Och nu efter Cillas inlägg så handlar det om trädbeskärning!

Och du Sanna försöker du att få "gratis klippning" eftersom du smörjer så väl?

Bara undrar unsure.gif Om jag skulle börja o slicka! Jag har några träd som behöver finputsas. tongue.gif
Micke
CITAT (Virgo @ 19-03-2004, 15:09)
Och du Sanna försöker du att få "gratis klippning" eftersom du smörjer så väl?

Bara undrar unsure.gif Om jag skulle börja o slicka! Jag har några träd som behöver finputsas. tongue.gif

Hmm, och så tycks ju en och annan ättiksgurka ha härsknat i vårvärmen också...

Micke
Berith
CITAT (Micke @ 19-03-2004, 16:00)
Hmm, och så tycks ju en och annan ättiksgurka ha härsknat i vårvärmen också...

Neejdå, Wille är sååå trevlig sådetså! biggrin.gif
Ti bee
CITAT (Berith @ 19-03-2004, 16:09)
Neejdå, Wille är sååå trevlig sådetså!  :D

Jaså? blink.gif Det har jag missat helt!! Närdå? smile.gif
Berith
Alltid? unsure.gif
Fast kanske inte när han lurar klämmiga damer att mjuka upp sina avocados i mikron. tongue.gif
anders_skåne
hej !

Jag kan faktiskt inte låta bli att lägga in ett inlägg här fastän det egentligen handlar om gödning, jag håller med Cilla att det är nog bättre att lägga ner mer energi på jordförbättring än att hålla på med att putsa bark, jag är själv novis inom det här men jag sållar ändå ut det som verkar vettigt och jag har fullt förtroende för Cillas kunskap inom området och jag kommer fortsätta att följa hennes råd.

Sen vidare en känga till Virgo som inte kan stå för sina utlägg om sina "arborister", kan inte namnge dem här, ryggradslöst säger jag bara.
Kan man inte stå för vad man säger ska man hålla tyst.

Vänliga Hälsningar
Anders i Skåne mad.gif
Virgo
CITAT (anders_skåne @ 22-03-2004, 09:29)
hej !

Jag kan faktiskt inte låta bli att lägga in ett inlägg här fastän det egentligen handlar om gödning, jag håller med Cilla att det är nog bättre att lägga ner mer energi på jordförbättring än att hålla på med att putsa bark, jag är själv novis inom det här men jag sållar ändå ut det som verkar vettigt och jag har fullt förtroende för Cillas kunskap inom området och jag kommer fortsätta att följa hennes råd.

Sen vidare en känga till Virgo som inte kan stå för sina utlägg om sina "arborister", kan inte namnge dem här, ryggradslöst säger jag bara.
Kan man inte stå för vad man säger ska man hålla tyst.

Vänliga Hälsningar
Anders i Skåne mad.gif

Skitsnack!
Man hänger inte ut namn på människor som inte kan försvara sig.
Det finns faktiskt sk arborister som inte vill svara på besvärliga frågor och såna som inte håller till just i detta forum!
mad.gif tongue.gif

Och om du är så förgrymmad nyfiken på vilka jag menar så kan du skicka mig ett PM och förklara varför du vill veta det.
Cilla
Den här arboristdiskussionen Virgo inlett förstår jag inte ett vitten av. Jag har hittills inte sett någon som titulerat sig arborist på forumet.

Som med andra insinuanta diskussioner och personhopp som ibland startas här föreslår jag att frågan läggs ned eller att ni som är engagerade i den förklarar för oss andra - om den har med vårt gemensamma trädgårdsintresse att göra vill säga.

Barkborstning av träd behöver inte alls bli ett grälämne heller. Vi som inte sett att det har effekt har nytta av att följa er som gjort det i år eller tidigare för att höra hur era träd reagerar. Att utbyta erfarenheter av olika åtgärder man gör för sina träd och försöka tolka varför träden har reagerat på ena eller andra sättet är alltid givande.

Överhuvud taget tror jag att de flesta av oss som deltar i detta diskussionsforum är mer intresserade av att utbyta kunskaper och erfarenheter och att lära oss mer, än att ta ställning i olika personhoppskampanjer.
anders_skåne
Ja, jag vill inte heller munhuggas om så här triviala ämnen, jag blir bara så arg när nån slänger skit på personer som bara försöker hjälpa till. Det är ju inte alltid som man delar åsikter men det berättigar inte att man trycker ner nån annan.

Virgo, ta mitt inlägg för vad det är, ett råd om att man bör tänka på vad man skriver, det kan faktiskt hända att det sårar någon som bara vill väl.

mvh anders smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon