batski
När jag hade flyttat i våras kändes det lite för sent för att satsa ordentligt på att inreda balkongen, men i år vill jag gärna göra det.

Balkongen är inte jättestor (234 x114cm) men den känns liten mest för att den inte är så ljus. Det är tak över och det är bara sol där mellan soluppgång och typ kl 11, men nog ska det gå att odla lite där. Har tänkt ha både blommande växter och även lite kryddor. Men vill gärna ha lite inspiration och vill gärna ha tips på siter eller trådar med bilder på fina balkonger.

Rubriken är lite knasigt stavad, men jag råkade trycka på enter innan jag var klar tongue.gif Störigt att det inte går att redigera rubriken..
batski
Jag minns iaf att det var nån (kommer tyvärr inte ihåg vem) som startade en tråd med bilder på sin mysiga balkong. Bl a. så hade hon hämtat små ormbunkar och mossa från naturen. Vem var hon (hoppas du läser detta smile.gif ), eller vad hette tråden? Någon som minns?
Peztis
Nopg borde det gå attodla en hel del där. Finns det inte klematis som gillar lite halvskugga så där?
Min inglasade altan vetter mot öster så det blir lite lika förhållande. där trivs i alla flal mina pelargoner bra, jag har drivit upp tomater och allt möjligt där. Då har jag visser ligen fönster som mot söder och släpper in en hel del ljus den vägen men merparten av fönsteren vetter mot öst.
batski
Följande växter har jag iaf redan bestämt mig för:

Där det är som soligast koriander, sötbasilika och Tagetes tenuifolia. Där solen inte ligger på lika länge persilja och gräslök. I skuggan mitsuba, maskros, stensöta och mossa.

Men lite mer blommande växter vill jag ha. Nåt som passar bra ihop med tagetes. Tycker inte riktigt om att ha en hel balkonglåda med bara en färg. Kanske hänglobelia. Det hade jag förra året och tyckte det blev fint. Funderat lite på att ha en stor kruka med bergsbambu i hörnan.

Fast den inspirationen jag söker är snarare bilder på olika balkonginredningar. Jag minns en sån tråd från förra året, men minns tyvärr inte vad den hette eller vem det var som startade den.
zissi
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=75156
Kan det vara den här tråden du letar efter som mieb startade för några år sedan?
batski
CITAT (zissi @ 20-04-2012, 15:16) *
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=75156
Kan det vara den här tråden du letar efter som mieb startade för några år sedan?

Jaaa det var den! biggrin.gif Tusen tack! thanks.gif
Alexander-VG-zon3
Jag har östbalkong får dock lite från söder snett, men det är mest uteplatsen som får från söder.

Men jag odlar ALLT jag vill,, så välj vad du vill. Även opuntia kaktus trivs på balkongen om den får stå där det är som mest sol.

Alla sommarblommor fungerar bra.

Annars växter som behöver lång utvecklingstid som vissa grönsaker och furkt och bär och sommarblommande knölar/lökar kan det vara lite problem med. Dör gör dom ju inte.
batski
CITAT (flaxss @ 20-04-2012, 16:35) *
Jag har östbalkong får dock lite från söder snett, men det är mest uteplatsen som får från söder.

Men jag odlar ALLT jag vill,, så välj vad du vill. Även opuntia kaktus trivs på balkongen om den får stå där det är som mest sol.

Alla sommarblommor fungerar bra.

Annars växter som behöver lång utvecklingstid som vissa grönsaker och furkt och bär och sommarblommande knölar/lökar kan det vara lite problem med. Dör gör dom ju inte.

Fast min balkong är något mörk när solen inte ligger på och det gör den inte mer än bara några timmar..
KRT
När vi bodde i lägenhet hade vi ungefär samma förutsättningar - balkong mot öster med tak och väggar så det var verkligen bara sol på förmiddagarna, resten av tiden låg den i skugga.....

På den skuggigaste sidan hade jag en murgröna som klättrade, på den soligare kortsidan en clematis (kommer inte ihåg vilken). Odla gjorde jag i balkonglådor på räcket, där jag hade turen att kunna hänga lådor på utsidan så jag fick någon timme sol extra smile.gif De flesta sommarblommor klarade balkonglådorna, och fuchsior trivdes faktiskt jättebra på hela balkongen. Jag hade också en ormbunke och en astilbe i kruka, för att få lite lummighet och de trivdes bra.

Däremot försökte jag mig på "kryddor", typ timjan, rosmarin och salvia - och det gick inte alls. De tynade bara bort på balkongen, så det jag ville ha i kryddväg odlade jag i köksfönstret, som hade sol från lunch tills den gick ner och blev ganska varmt.
Peztis
Fuchsior är ju en bra idé, de står gärna lite skuggigt. Pelargoner likaså.
batski
Ja timjan, rosmarin och salvia kräver ju mycket sol. Det är en hel del kryddväxter som jag redan uteslutat av just den anledningen. Tänker ändå prova både koriander och sötbasilika där det är som mest soligt bara för att jag är storkonsument av koriander och älskar sötbasilika, men jag inser att det finns en risk att det inte kommer att bli så lyckat.

Tanken är att jag ska hänga upp två långa balkonglådor på väggen på den kortsidan där det är mest sol. Under dessa på golvet en till låda där jag kan odla mitsuba som ju trivs i skuggan.

På framsidan (också på utsidan) tänker jag ha långa lådor med slingerkrasse som jag hoppas ska utvecklas till en frodig liten "djungel" och hänga ner en bit.

I hörnan längst in där det är ok med sol funderar jag på att ha en stor kruka med bergsbambu 'Bimbo' som ju inte blir så stor. Men det beror på om den även växer på bredden eller mest på höjden. Men tanke på att jag inte har så gott om plats vill jag ha en växt där som inte breder ut sig. Att jag kom att tänka på bambu beror på att jag gärna vill ha en asiatisk feel på balkongen.

Framför bambun kan jag ha en låg och bred kruka med gräslök, som ju inte är så solkrävande och får rätt fina blommor.

Hade även velat ha ätliga tagetes och maskrosor, men vet inte riktigt var. Maskrosorna kanske jag kan plantera bland mitsubaplantorna.

Sen hade det varit fint att även ha lite stensöta och mossa nånstans. Klöver hade också varit kul att ha nånstans. Kanske bland koriandern?
Alexander-VG-zon3
Just på balkongen är det ljust fram till kl 11 sen är det skugga och det är en inåt vänd balkong , sedan är det uteplatsen som får vandrade sol till kl 15 ungefär.

Rosmarin har jag haft på min balkong funkade bra. Testa det du vill testa så du inte ångar dig. Mycket kommer funka ändå jag lovar dig tummenupp.gif Köper du redan färdiga rejäla kryddplantor så brukar det gå. Timjan och salvia har det gått sådär med, men funkat bra på uteplatsen. Fikon har jag med haft som inte ens stod på södersidan och den gav skörd.

Grannen här med samma läge hade även tomater (köpta plantor) som gav stor skörd. Så även det går på en östbalkong.

Bild på min från förra sommaren och som du ser är det skugga fram till mitten av uteplatsen kl 1. Balkongen är i totalskugga.
http://www.pixbox.se/pic_show_id32728328.html

När jag kollar på bilder så efter kl 11 har jag hel skugga på balkongen.

Odla på det du känner för det är så du vet vad som funkar sen.

batski
Tack så mycket för tipsen och för länken! Det ser fint ut på din balkong. Jag tror ändå att min är mörkare än din eftersom du har vita väggar och jag har tegelsten. Det blir rätt stor skillnad faktiskt. Kul att rosmarin funkade på din balkong smile.gif

batski
Går och funderar på om det kan funka att ha både röda och rosa blommor på samma balkong eller om det skär sig? g.gif
Peztis
Det har aldrig bekymrat folk förut - framför allt inte under 70-talet... biggrin.gif

Och de behöver ju inte stå precis intill varandra.
batski
CITAT (Peztis @ 21-04-2012, 22:18) *
Det har aldrig bekymrat folk förut - framför allt inte under 70-talet... biggrin.gif

Och de behöver ju inte stå precis intill varandra.

Hahaha på 70-talet gick det bra så klart biggrin.gif Men jag tror ändå att jo mer åt det lila hållet den rosa färgen går desto bättre den passar ihop med rött va?

Men mer specifikt funderar jag på om röd krasse och blodklöver kan funka bra ihop med gräslök, maskros, ätliga tagetes (också gula) och kanske blå hänglobelia lite här och var.. Men det var inte förrän jag kom att tänka på att det hade varit kul att hitta gammaldags enkel rosa flitliga lisa till de skuggigare partier av balkongen, som det slog mig att rosa och rött kanske inte blev en så så värst harmonisk kombo tongue.gif

Men det gula kanske balanserar upp det hela smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon