Full version: bollklippt spirea.
LenaFriman
Om jag ska klippa en spiera till en bollform vad händer då under vintern med tanke

på snötäcket? Tappar den sin bollform?

Vi har ju rätt mycke snö i norrland. flirting.gif
Cilla
Finns nog risk för det, men det finns det med 20 cm snö också. Man ska nog hålla bollarna lite mindre så att det inte finns så mycket för snön att fläka ut.
Shabbadang
Framförallt ska du tänka på att inte klippa före blomning. Klipp omedelbart efter istället, annars får du inga blommor.
Peztis
Vad händer om man täcker spirean med något då så att den behåller formen under vintern, tex om man skulle lägga över ett hönsnät?
Greta i Österbotten
Istället för att lägga nät över kan du försöka dra ett nät runt buskarna så hårt du kan.Lägger du över tror jag att det ökar risken för snöbrott.
Jag har "bollklipp" några spireor flera år .Problemet med att både klippa och behålla formen är att spireorna växer snabbt under en sommar och kräver nästan alltid en ny frisering på hösten och då klipps nästa års blomning bort.Senaste vår klippte jag helt ner mina spireor och lät dem växa fritt.Blev något spretiga bollar men kanske de blommar nu för en gångs skull.
Bassam
Hej
Om de är fina. Varför ska du beskära dem till liten klot..

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon