Full version: Ledsen citron
Sjögurkan
Hejsan allihopa!

Jag planterade i maj månad 2011 fyra stycken citronkärnor, av dessa fyra har jag endast en kvar. Citronträdet (kanske ska kalla det citronpinnen) ser lite ledsen ut och jag börjar tro att jag även kommer förlora detta lilla träd.

Jag har bifogat bilder nedan, bladen ser liksom lite ihop skruvade och ledsna ut. Kan det bero på oregelbunden vattning? Jag har nämligen lyckats med att slarva lite här. Eller behöver den bara planteras om?

Ett av de mindre löven har även fått lite bruna fläckar, är det brännmärken från stark sol mån tro eller är det någon sjukdom? (Trädet står i söderfönster).

Så vad tror ni, kan jag rädda min citronpinne?

Ps. Bor för övrigt i en etta utan balkong, så trädet har stått inomhus sedan maj 2011. Kommer förhoppningsvis kunna ta hem trädet till mina föräldrars boende där det då får stå utomhus, men vågar inte riktigt ännu då aprilvädret i Skåne sannerligen är aprilväder.

Mvh Sjögurkan

Lägger till en till bild som illustrerar de "ihopskruvade" bladen

Mvh Sjögurkan
Alexander-VG-zon3
Har du kollat efter ohyra ? den kan ju ha mått dåligt av att torka ut någon gång (vilket också lockar till sig ohyra). Men det är bra att den får torka upp så den inte står i vatten, men den får ju inte heller torka så mycket att bladen hänger.

Annars ser den väl ganska bra ut ändå ser ju inte alls döende ut, sätt den ljust det går och ge regelbundet med näring.

När du sen sätter ut den, avhärda den noga mot solen så du inte bränner den, placera den sen soligt och varmt och glöm inte bort att vattna och ge näring.
gräslig
Jag hade ett par citronplantor för två år sen som gick ungefär samma öde till mötes. Levde ungefär ett år, innan bladen rullade ihop sig så där på vårkanten, och tillslut ramlade av. Förstod aldrig heller vad jag gjorde för fel.
Så jag har inga tips. Det slutade i tragedi för mig...
kentbra
Citron vill ha lite lätt sur jord.
Min fru lägger alltid en halv citron på jorden, cirka en gång i månaden.
Har fått för sig att detta hjälper att hålla PH nere.
Vet inte om det stämmer, men djäkligt fina citronplantor har hon.
Sjögurkan
Hej igen

Flaxss >> Har kollat efter möjlig ohyra och har inte upptäck något sådant över huvudtaget. Mycket möjligt att den ser ok ut, jag vet inte hundra då jag aldrig odlat/dragit upp citroner förr så därför jag fråga. Hoppas ju innerligen på att den är lite "vintertrött". Jag göder den med citrusnäring en gång i veckan. Försöker hålla så jämn vattning som möjligt, och då krukan är ganska liten och plantan står i söderfönster så vattnar jag nog 2-3 gånger i veckan beroende på väder (sol).

gräslig >> Det är precis det jag är orolig för. Då mina andra små citronplantor typ gjorde så. De vissnade liksom till utan att egentligen vissna. Bara skrynklade ihops sig liksom och tynade bort. Sjukt trist.

kentbra >> Jag har planterat min citron i citrusjord från Hasselfors, uppblandad med en gnutta sand och "orkidéjord". Så den ska stå surt. Möjligt att den kanske inte gillar kranvattnet så att lägga dit en halvcitron då och då kanske är nåt att testa! Hur går din fru till väga då? Dela en citron och sedan snittytan ner i jorden?

Mvh Sjögurkan
Sjögurkan
Hejsan allesammans

Tänkte bara avsluta tråden och säga att mitt sista egensådda citronträd nu även det har dött. Trots semester från fönsterbrädan i min lägenhet (stod utomhus hos mina föräldrar i skyddad läge).

Tack för all hjälp, får väl helt enkelt ta nya tag och försöka på nytt. Funderar på att egenså en apelsin också. Men mer om det då!

Mvh Sjögurkan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon