Christa
17-04-2012, 18:33
Jag skulle vilja köpa en tunn gardin som inte tyg utan mer av garn men vet inte vad dom kallas. Vi skall ha den till vår dörr och den skall släppa in ljuset men ändå ge lite insynsskydd.
Saken är också den att när det är helt öppet så tror fåglarna att det går att flyga genom köket så idag flög en rödhake in i rutan på andra sidan köket.
Kollade på trådgardin men dom jag hittade var långa trådar som inte satt ihop på bredden. Jag vill ha en som är mer som en gles väv.
Är det någon som vet vad dom kallas och eller var man kan köpa dom. Vi frågade i en stor gardinaffär men antingen förstod dom inte vad vi menade eller så hade dom faktiskt inga.
Meriona
17-04-2012, 18:52
Någon sådan har jag nog inte sett, tyvärr. Trodde också först att du menade typ garndraperi, men så var det ju inte.
*Stintan*
17-04-2012, 18:52
Vet inte heller riktigt vad du menar men kan det vara nån sorts draperi, virkat eller spetsgardin. Grejen är ju att det behöver vara lite tyngd i tyget för att det inte ska fladdra så mycket i dörröppningen. Alternativt att man får ha typ ett blyband i nederkanten om ens det räcker.
[attachment=69297:draperi1.jpg]
Christa
17-04-2012, 19:02
Den gamla satt fast med en plastad fjäder nere och en uppe. Vi slängde den när vi bytte dörr men det skulle vi visst inte ha gjort.
Den du visar Stintan kan kanske vara ett alternativ men den jag tänker på är annu glesare och den gamla hade inget mönster utan var bara en gles väv av garn.
*Stintan*
17-04-2012, 19:03
Aha men då kan du ju köpa en vanlig tunn gasväv och fålla uppe och nere så du kan trä en gardinspiral igenom. Men hur gör ni när ni ska ut och in genom dörrhålet?
Gossen Ruda
17-04-2012, 20:18
Nätgardin finns det något som heter.
Christa
18-04-2012, 11:30
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2012, 20:03)

Aha men då kan du ju köpa en vanlig tunn gasväv och fålla uppe och nere så du kan trä en gardinspiral igenom. Men hur gör ni när ni ska ut och in genom dörrhålet?
Den skall ju bara täcka fönstret. Vad är gasväv?
Den gamla var en gardin och den var inte likadan över hela ytan. Lite tjockare eller tätare trådar här och där. Har nog varit ganska vanliga tidigare.
CITAT (Gossen Ruda @ 17-04-2012, 21:18)

Nätgardin finns det något som heter.
Skall söka på det.
*Stintan*
18-04-2012, 13:13
Det måste ju finnas hur mycket tunna gardintyger som helst i bomull i gardin-/tygaffärerna. Gasväv är en väldigt tunn omönstrad väv.
Du skrev dörr så jag trodde du skulle ha ett helt draperi du kunde dra för när dörren stod öppen, ber om ursäkt.
Myggnät kanske?
Jag skaffade ett sånt för balkongdörren förra sommaren. Fanns på Clas Ohlson. (Hittade inte nu när jag kollade på hemsidan)
CITAT (Christa @ 18-04-2012, 12:30)

Den skall ju bara täcka fönstret. Vad är gasväv?
Den gamla var en gardin och den var inte likadan över hela ytan. Lite tjockare eller tätare trådar här och där. Har nog varit ganska vanliga tidigare.
Skall söka på det.
Sorry missade det här
*Stintan*
18-04-2012, 15:08
[attachment=69333:myggtj_ll4.jpg] Såna här gardiner hade jag i torpet. Tekniken kallas mygggtjäll.
Tyvärrr krymper tyget så man måste sicksacka och tvätta tyget innan man mäter och syr.
Finns också en randig variant du kan se i länken
http://www.halsingelinnevaveri.se/default.asp?id=4&mnu=4[attachment=69334:myggtj_ll2.jpg]
Christa
20-04-2012, 09:22
CITAT (*Stintan* @ 18-04-2012, 16:08)

[attachment=69333:myggtj_ll4.jpg] Såna här gardiner hade jag i torpet. Tekniken kallas mygggtjäll.
Tyvärrr krymper tyget så man måste sicksacka och tvätta tyget innan man mäter och syr.
Finns också en randig variant du kan se i länken
http://www.halsingelinnevaveri.se/default.asp?id=4&mnu=4[attachment=69334:myggtj_ll2.jpg]
Tack Stintan!
Den som heter Helena i halvlinne är nog den som mest liknar det jag är ute efter även om den gamla nog var ännu glesare. Halvlinne som skall handtvättas är ju rätt exlusivt också för den dörren. Vi använder den som ytterdörr så den springer jag fram och tillbaka igenom när jag jobbar i trädgården.
50 % garn och 50 & hål skulle nog vara bra. Vi vill ju ha in ljuset så mycket som möjligt (morgonsol) och ändå ha lite insynsskydd och att fåglarna inte tror att det går att gena genom köket.
Christa
22-04-2012, 06:40
Den gamla gardinen hade centimeterstora hål. Alltså som en mycket gles väv av garn men ändå en riktig gardin. Trådarna låg olika tätt och hade lite olika tjocklek i ett slags mönster men inga figurer av något slag.
Mer som en stor gles schal av garn.
*Stintan*
22-04-2012, 07:08
Ja men måste den nya vara exakt likadan då?
Christa
23-04-2012, 10:31
CITAT (*Stintan* @ 22-04-2012, 08:08)

Ja men måste den nya vara exakt likadan då?
Nej inte exakt men jag vill ha bra sikt ut genom gardinen och att solskenet skall komma in. Den skall bara vara så mycket att fåglarna inte tror att det är öppet genom köket och ge lite insynsskydd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.