steffo100
Hej,
Jag har en vintergrön liguster som tappar bladen varje vinter (..) och efter flera år så tar den sig inte bra.
jag har i mars kastat på 10 liter hänsgödsel på min 15 meter häck.
Räcker det eller skall jag vidta fler åtgärder?
Vill ha den som insynsskydd men den är efter typ 4 år inte mer än 50cm.. sad.gif hrumpff, valde nog fel häck..
alla plantor lever och verkar friska men dom växer helt enkelt dåligt.
finns det hopp?
Tips?
Tacksam för svar!
Cilla
Sätt gärna in bilder så att man får en uppfattning om hur de har utvecklats och i vilken mark de står. Vvar står de här plantorna, i landet alltså?

Om du inte grävde dike från början utan enskilda växtbäddar så kan plantornas tillstånd förbättras genom att du luckrar jorden ett spadtag djupt emellan plantorna. Vänd lite på jorden, hacka kokorna.

Sedan är det vatten som ofta är problemet. Vintergröna växter avdunstar vatten hela året genom bladen och det blir lättare torkskador.

Hönsgödsel kommer nog inte att lösa problemet. Förhoppningsvis förvärrar det inte. Men du behöver vattna och förmodligen också luckra jorden kring plantorna.
KRT
Men angående vintergrön liguster - den är väl egentligen inte HELT vintergrön (som te.x barrväxter eller buxbom), utan mer när det är mildare vintrar behåller den en del av bladen? Så att den tappar bladen är kanske inte så konstigt, om man bor i en del av landet som får rejäla vintrar varje år?

Vad gäller tillväxten, skulle jag gissa på att det beror på vattentillgång, och kanske också näringstillgång. Hönsgödsel innehåller massorm ed kväve, men det gynnar ffa bladtillväxt och jag vet inte om det är blad du behöver utan kanske snarare gren-tillväxt....

Jag har precis slängt på ett bra lager välbrunnen hästgödsel på min (vintergröna) ligusterhäck, som jag planterade för ett år sedan. Hur tillväxten blir av det får jag återkomma med, men jag tycker den har växt på ganska bra, men jag var också noga med att vattna väl i somras.
Plantorna var ca 50 cm när jag köpte dem, jag lät dem etablera sig ett halvår och klippte på ca 25 cm i höstas. Just nu ser de ut att komma mycket väl - gröna blad överallt (buskarna tappade de flesta bladen i vintras) och nya början till grenar.
steffo100
Hej och tack,
skall jag kanske prova med hästgödsel eller köpa en säck med något bra medel på plantskolan?
Använde höns för jag fick en säck gratis..
Mina plantor som står i Zon 1 vid kusten har inte fått några blad ännu, skall posta en bild senare ikväll!
Jag får kanske byta häck sad.gif
Cilla
Jag tror inte att mer gödsel krävs nu. Kanske jordbearbetning som jag skrev. Nästa gång kan du lägga hästgödsel på topp under buskarna, den gynnar mikrolivet i jorden bättre som i sin tur syresätter jorden och gör det jobb du antagligen nu behöver göra - luckra.

Ta också bort gräs om det vuxit in över rötterna.

Hönsgödsel innehåller mycket kväve, som gynnar gren och blad. Växter som man kvävegödslar starkt (hur starkt ditt hönsgödsel var beror på åldern) behöver mycket vatten. Mycket vatten för en buske är t ex 40-50 liter i veckan hela säsongen. Ofta även medd en liten häck som din få man lösa det genom att spridaren står på någon natt i veckan, elelr genom droppslang.

CillaM
Oj, ännu ett inlägg om liguster, svarade i ett annat inlägg med ett svar som Sylvia skrivit så jag lägger upp det här också http://www.odla.nu/fragor-svar/l/liguster/...ron-liguster-10
pleximaster
Jag har de senaste åren slängt in ett tjockt lager "halvsmält" kompost (som jag måste bli av med varje vår, har för liten kompostplats helt enkelt) med lite lövrester och prennbitar i. Detta älskar våra maskar som gräver upp och luftar hela marken runt ligustern som stormtrivs. Jag slipper jobba! Tidigare slängde jag ibland på NPK då sköt den bara i höjden och fick sen ohyra eller svamp.

plexi
steffo100
Hej och tack!
CITAT
spadtag djupt emellan plantorna. Vänd lite på jorden, hacka kokorna.

Jag skall alltså sätta spaden mellan plantorna, trycka ner och ricka runt lite samt luka lite i det över lagret runt plantorna (typ 10 cm) - rätt?
hacka kokorna fattar jag inte riktigt confused.gif
Köper mig en droppslang oxå.
Skulle vara kul att få fart på häcken i år..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon