Full version: Svamp i stubbe
sanna
Hej!

Har fått obehagligt hussvampliknande svampar i en stubbe som ligger obehagligt nära husknuten. Hur får man snabbast och bäst bort svampen?
Vill inte sätta igång och FRÄSA bort stubben så att alla partiklar yr omkring. Vet någon förresten vad det är för slags svamp som angriper trähus? Det kanske inte ens är de typer av svamp som går på stubbar?

Sanna
anders_skåne
Hej !

Det finns ett medel som heter borracol som man kan köpa hos färghandlaren men det är ju ett gift och är nog inte så lämpligt att spruta på.

Om du är orolig så är nog det bästa att få bort stubben helt. Jag tror inte det är nån risk med att fräsa bort den även om det yr omkring. Har du ett friskt hus i övrigt med bra ventilation och inga fuktproblem så behöver du inte vara rädd för svampen. Svamp i hus trivs ej när den relativa luftfuktigheten understiger 75%.

mvh anders

rolleyes.gif
Cilla
Jag skulle inte vara orolig för svamp som angripit en stubbe nära mitt trähus. Svampar finns i alla storlekar överallt i naturen, och det är inte många som ens rår på riktigt gamla trähus. Däremot uppstår ju mögelsvampar i hus som är för dåligt ventilerade, men det är en annan historia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon