steffo100
Hej,
Helt ny odlare som e lite sugen på att prova odla lite sallad, dill och liknande.
Då jag är helt novis så undrar jag efter en bra beskrivning på hur man gör,
lämpliga odligsobjekt och liknande (alltså basic info).
Tänkte ha min (japp bara en) krage på norrsidan av huset.

Är det lönt?
Räcker det med en krage i höjd?
Måste jag ta bort gräset under?
Behöver den täckas?

.... måste finnas bra instruktioner för oss nybörjare som jag inte hittat...

Tacksam för länktips och annan input smile.gif
Fridza
Ja, du... Ett par odlingskragar kan ju vara skönt för ryggen och snyggt om inte annat, kan vara snygga att måla också! Jag har lagt markväv i botten av mina, så länge det finns dränering (så vattnet kan rinna undan) är det lugnt! Jag kommer att så/sätta potatis, morötter, ruccola, röd/grön plocksallad, sättlök. Kommer även att sätta en del av dessa i krukor/blomlådor på altanen! Om du vill skynda på processen lite kan du "förså" inomhus i ett fönster...
OCH KLART att det är lönt, jag har inte odlat mycket innan, men läst på som en toka inför odlingssäsongen, nu har jag en drös med färdiga pallkragar/egenbygda odlingsbäddar som väntar på att fyllas! I morgon ska jag plantera potatis i lådor på altanen för att få färdig potatis till midsommar=)! Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon