Full version: Majsodling
cic
Hej hej!

Jag tänkte ge mig på att olda majs på min kolonilott. Vad ska jag tänka på? Att odla i grupp och inte i rader har jag förstått. Och ge dom näring, men vad? Och är det försent att förkultivera nu? Plantera ut i början av juni? odlar i zon 1-2.

Tack på förhand smile.gif
niggle
Jag har odlat majs på min odlingslott två säsonger, och ska påbörja den tredje nu.
För egen del (jag bor i Skåne) tycker jag att det är lagom att förkultivera nu. Det ska vara ganska varmt när man sätter ut dem.
Majs kräver ganska mycket näring. Första året gav jag för lite och då blev kolvarna ynkliga.
Man kan gärna sätta dem djupt. Rötterna är ytliga.
Vattna!
I år ska jag ha många plantor, eftersom det alltid är några som inte blir bra.
Jag har lärt mig att man kan odla majs på samma ställe år efter år.

Alltså: mycket pyssel, men underbar grönsak.
Viktigt! när man har skördat ska man antingen äta direkt, eller frysa in. En skördad kolv börjar bilda stärkelse och blir efterhand smaklös.
Det sägs att man inte ska odla olika sorter intill varandra........

Lycka till!
Anette Nordlund
Jag tyckte att det lät trevligt med lite gurkplantor vid foten av majsplantorna...

Enligt indianerna: en helig trippel majs, squash och bönor...

Jag ska se om jag hinner driva upp några majsplantor att ha som stöd för mina bönor o squash.

Whiskuchi
Måste man förkultivera majs? Jag bodde nära en sockermajsodling som barn och de sådde alltid direkt, ganska sent på året (men jag minns inte när) och under fiberduk.
Åsa, mälardalen zon 2
Vi direksår ofta på jobbet och det brukar vara i slutet av maj i början av juni det ska vara ganska varmt i marken vid sådd. Här i mälardalen är det dock en chansning har ju hänt några år att det aldrig hunnit bli några mogna kolvar innan frosten har tagit plantorna, det vanliga är dock att vi hinner skörda en hel del men blir det en tidig höst så kanske det inte funkar
officinalis
Odla på samma plats år efter år fungerar bra, tills man får in någon sjukdom smile.gif
cic
Tack för alla svar! Det kommer nog bli en eller två stora klungor i kanten av lotten. Tänker att det är bäst att förkultivera, ska sätta dom i helgen. Det har ju varit så satans kallt, så man får väl hjälpa naturen en smula på traven wink.gif

Men vad gäller gödsling, vad är bäst då?

Och näst jag ändå har kunniga på tråden, hur ger jag bästa kärleken till mina blåbärsbuskar?
katah
Jag har planerat en indianvariant i år:
pumpor, majs och bönor. Väntar resultat med spänning.
Pumpor och majs har odlat förut men inte bönor.

Jag täcker mina odlingar med klippt gräs och ger guldvatten om jag hinner. Oftast blir det ingen näring efter midsommar.
Skulle majsen bli glad om den får lite extra guldvatten även i juli?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag ger mina grönsaker hästgödsel och pelleterad hönsgödsel. Går dock bra använda konstgödning med växterna märker ingen större skillnad, på de odlingslotter jag odlar på är det dock bestämt i föreningen att odlingen ska vara ekologisk i största möjliga mån.
Sabina87
Hej!
Jag sådde mina på friland förra året, med två lager fiverväv, vilket blev bättre än när jag har för sått. Majs ska precis som andra grödor flyttas runt i växelbruk (pratade med en proffesionell odlarexpert förra året om just det), för att undvika sjukdommar. Sedan kräver majs mycket gödsel under hela säsongen, så snåla inte! Och odla alla i en klunga, men se upp om andra odlar majs i närheten (innom 200m). Supersöta ska inte korspollineras, för smakensskull.
Finns en bild på majsarna i denna länken.
http://tradgardenifokus.blogspot.se/2011/0...ed-kameran.html
Lycka till!
/Sabina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon