|
Någon som vet var man kan köpa maskrosfrön? Jag är medveten om att min fråga kanske låter lite märkligt med tanke på att de är så lätta att få tag på ute i naturen, men jag vill inte vänta
Piccante
17-04-2012, 22:10
jag har köpt på Tradera men då har de varit förädlade sorter.
Redan nu finns det massor av maskrosor i naturen, gräv upp en bara! Har till och med sett några enstaka blomma
De förädlade tycker jag är svåra att driva fram, jag hade också tagit plantor i naturen! Verkar vara det helt klart lättaste. Du kan få hämta i mitt land, GRATIS!!!
CITAT (Wilmer @ 17-04-2012, 23:52)  De förädlade tycker jag är svåra att driva fram, jag hade också tagit plantor i naturen! Verkar vara det helt klart lättaste. Du kan få hämta i mitt land, GRATIS!!!  Haha, om du bor i Sthlm så kommer jag och räddar dig från några maskrosor  Men är inte de svåra att få upp då? Rötten går ju så djupt och brukar sitta som berget..
Maskrosor är såpass agressiva så jag tror att den klarar sig ändå även ifall du inte får med hela roten. Om du ska äta bladen tänk bara på att ta växten från ett ställe utan alltför mycket avgaser och obehagligheter.
kheta09
18-04-2012, 07:09
CITAT (batski @ 17-04-2012, 22:39)  Någon som vet var man kan köpa maskrosfrön? Jag är medveten om att min fråga kanske låter lite märkligt med tanke på att de är så lätta att få tag på ute i naturen, men jag vill inte vänta  Du är välkommen att komma hem till mig plocka i min trädgård. :0))
CITAT (Carex @ 18-04-2012, 03:13)  Maskrosor är såpass agressiva så jag tror att den klarar sig ändå även ifall du inte får med hela roten. Om du ska äta bladen tänk bara på att ta växten från ett ställe utan alltför mycket avgaser och obehagligheter. Ja kanske det. Jodå sånt brukar jag faktiskt tänka på, men tack för påminnelsen iaf  Man får i sig alltför mycket gifter redan som det är.. CITAT (kheta09 @ 18-04-2012, 08:09)  Du är välkommen att komma hem till mig plocka i min trädgård. :0)) När kan jag komma?  CITAT (Markus_H @ 17-04-2012, 23:10)  jag har köpt på Tradera men då har de varit förädlade sorter. Markus_H, fin profilbild btw
CITAT (batski @ 18-04-2012, 00:07)  Haha, om du bor i Sthlm så kommer jag och räddar dig från några maskrosor  Men är inte de svåra att få upp då? Rötten går ju så djupt och brukar sitta som berget.. Jag gör ju inte det.. (bor i andra änden) Så du får nog leta på närmare håll. Jag tycker maskrosor är otroligt vackra, speciellt i stora sjok. Men just i trädgårdslandet, nej. De är inte så svåra att få upp, ogräsjärn eller smal spade, så lirkar man. Hittar jag kraftiga fina kokar jag och äter med smör, mumsigt. De lider INTE av att det går av rotbitar, jag lovar. Den biten som blir kvar brukar skjuta fart den också tyvärr..
CITAT (Wilmer @ 18-04-2012, 12:30)  Jag gör ju inte det.. (bor i andra änden) Så du får nog leta på närmare håll. Jag tycker maskrosor är otroligt vackra, speciellt i stora sjok. Men just i trädgårdslandet, nej. De är inte så svåra att få upp, ogräsjärn eller smal spade, så lirkar man. Hittar jag kraftiga fina kokar jag och äter med smör, mumsigt. De lider INTE av att det går av rotbitar, jag lovar. Den biten som blir kvar brukar skjuta fart den också tyvärr.. Låter bra  Äter du roten alltså? Jag har ingen trädgård så det är balkongen som gäller för min del.
Finns massor med maskrosor i Stockholmstrakten(iallafall söder om stan). Bor du i city är det väl bara och åka ut med pendeln kliva av där det ser lovande ut och plocka. Det gick ett TV-program nyligen som har fått mig att kasta lystna blickar mot maskorosorna, man kan göra mycket med hela växten. Hittade den här länken. http://www.henriettesherbal.com/sv/hb-maskros.html
CITAT (Rihane @ 18-04-2012, 13:53)  Finns massor med maskrosor i Stockholmstrakten(iallafall söder om stan). Bor du i city är det väl bara och åka ut med pendeln kliva av där det ser lovande ut och plocka. Det gick ett TV-program nyligen som har fått mig att kasta lystna blickar mot maskorosorna, man kan göra mycket med hela växten. Hittade den här länken. http://www.henriettesherbal.com/sv/hb-maskros.htmlTack så mycket! Sweet, jag bor faktiskt söder om stan  I Rågsved.
CITAT (batski @ 18-04-2012, 12:34)  Låter bra  Äter du roten alltså? Jag har ingen trädgård så det är balkongen som gäller för min del. Japp, den är jättegod!! Lätt kokt med smör, muuums!
CITAT (Wilmer @ 18-04-2012, 22:01)  Japp, den är jättegod!! Lätt kokt med smör, muuums! I see  Går den även att äta rå som morrötter?
Låter beskt.. Men jag är onekligen nyfiken på svaret! Var ska du plantera maskrosorna? Jag har inte så mycket emot maskrosor i gräsmattan, men dra oftast upp dom i grönsakslandet. Fast det kanske jag ska sluta med om de nu är en delikatess
CITAT (cic @ 19-04-2012, 07:29)  Låter beskt.. Men jag är onekligen nyfiken på svaret! Var ska du plantera maskrosorna? Jag har inte så mycket emot maskrosor i gräsmattan, men dra oftast upp dom i grönsakslandet. Fast det kanske jag ska sluta med om de nu är en delikatess  Det får bli i krukor eller balkonglådor på balkongen. Men jag har inte bestämt mig för om jag ska ha dem ei egna krukor eller plantera dem bland andra kryddor. Jag tycker det är fint att blanda växter, men det får vara praktiskt också.
Jag skulle inte äta råa, det är nog inget gott.. De fläckar och kletar på händer mm fläckar som inte går bort, så var försiktig om du provar (råa) om kokta kletar de inte.
Ok tack! Bra att veta
Haha, denna tråd är helt fascinerande, batski! Här håller 99% av alla trädgårdsmänniskor på att kämpa och köpa dyra verktyg för att bli av med maskrosorna medan du vill SÅ dem och ODLA dem! Och då pratar vi inte om de rosa varianterna (jag har frö, om du är intresserad) utan de vanliga gula (som finns i en mängd varianter, de med). Får nästan lust att gå ut på gräsmattan och gräva upp och sända dig!
CITAT (Peztis @ 21-04-2012, 21:36)  Haha, denna tråd är helt fascinerande, batski! Här håller 99% av alla trädgårdsmänniskor på att kämpa och köpa dyra verktyg för att bli av med maskrosorna medan du vill SÅ dem och ODLA dem! Och då pratar vi inte om de rosa varianterna (jag har frö, om du är intresserad) utan de vanliga gula (som finns i en mängd varianter, de med). Får nästan lust att gå ut på gräsmattan och gräva upp och sända dig!  Hahaha ja  Jo jag förstår hur du menar  Men ja det är den vilda arten som är bra att äta. Och så tycker jag faktiskt att de är fina  Men när man odlar dem på en balkong hinner man plocka bort överblommade blommor innan det släpper fröna  Om man inte är bortrest vill säga..
Det snabbaste sättet för dig att få ätbara blad är förstås att gräva upp rötter och plantera dem. Som du säger; att vänta på årets frön i naturen tar för lång tid, då hinner du inte skörda mycket för 2012. Börja spana direkt efter spirande maskrosblad i gräsmattor och dikesrenar, gräv för brinnande livet och plantera dem i dina balkonglådor. Alla blir bara glada för att du gräver upp dem! Och som sagt, det gör inget om roten går av, det kommer att växa ändå så det knakar!
CITAT (batski @ 21-04-2012, 22:25)  Hahaha ja  Jo jag förstår hur du menar  Men ja det är den vilda arten som är bra att äta. Och så tycker jag faktiskt att de är fina  Men när man odlar dem på en balkong hinner man plocka bort överblommade blommor innan det släpper fröna  Om man inte är bortrest vill säga.. Jag tycker en fylld rabatt med maskrosor som blommar är döläckert, blommorna är så vackra! Nu bor vi så att de blommar vacker ändå utan rabatt, men skulle gott kunna göra en i ett hörn framöver för effekten  Har rensat bort massa maskrosor i dag ur en rabatt, skickade en tanke till dig då Batski
CITAT (RitRat @ 21-04-2012, 22:31)  Det snabbaste sättet för dig att få ätbara blad är förstås att gräva upp rötter och plantera dem. Som du säger; att vänta på årets frön i naturen tar för lång tid, då hinner du inte skörda mycket för 2012. Börja spana direkt efter spirande maskrosblad i gräsmattor och dikesrenar, gräv för brinnande livet och plantera dem i dina balkonglådor. Alla blir bara glada för att du gräver upp dem! Och som sagt, det gör inget om roten går av, det kommer att växa ändå så det knakar! Jag tror jag vet ett schysst område där jag kan leta efter maskrosor
CITAT (Wilmer @ 21-04-2012, 22:58)  Jag tycker en fylld rabatt med maskrosor som blommar är döläckert, blommorna är så vackra! Nu bor vi så att de blommar vacker ändå utan rabatt, men skulle gott kunna göra en i ett hörn framöver för effekten  Har rensat bort massa maskrosor i dag ur en rabatt, skickade en tanke till dig då Batski  Då tycker vi likadant  Haha kul att du tänkt på mig och "mina" maskrosor  Jag kommer bli känd som maskrosmannen
Haha, japp. Maskros Batski. Såg på ett danskt trädgårdsprogram där de odlade maskrosor på fält som de använde till... Minns ej. Men, det var så vackert! Inget är härligare än att galoppera en vacker majdag över maskrosfält
Nu längtar jag faktiskt efter lite varmare väder så jag kan börja fixa med balkongen
Här är en till som gillar maskros
Jag gillar också maskrosor. Vi har en slänt bakom huset, ca 8 x 5 meter som lyser fullkomligt guldgult på försommaren av maskrosblommor. Det finns ingen mäktigare syn. Jag plockar dem till olika ändamål, bland annat gör jag gult örtsalt av blommorna + salt.
CITAT (RitRat @ 23-04-2012, 21:59)  Jag gillar också maskrosor. Vi har en slänt bakom huset, ca 8 x 5 meter som lyser fullkomligt guldgult på försommaren av maskrosblommor. Det finns ingen mäktigare syn. Jag plockar dem till olika ändamål, bland annat gör jag gult örtsalt av blommorna + salt. Wow! Örtsalt på maskrosblommor låter spännande! Det måste jag nästan testa. Torkar du blommorna först? Kör du det i mixern?
Mitt sätt - det finns fler:
Kör ca 5 dl färska blommor (packat, inkl. det gröna som är under) plus 2 dl vanligt salt i matberedare, stora skålen, med "kniven". Eller dubbla portionen. Droppa på lite, lite vatten i taget, om det inte börjar snurra. Kör tills det är en jämn torr smet. Toka sedan i speciell torkugn eller i en varmluftsugn på 40 grader. När det är kruttorrt, pressa genom en trådsil med sked.
CITAT (RitRat @ 23-04-2012, 22:44)  Mitt sätt - det finns fler:
Kör ca 5 dl färska blommor (packat, inkl. det gröna som är under) plus 2 dl vanligt salt i matberedare, stora skålen. Eller dubbla portionen. Droppa på lite, lite vatten i taget, om det inte börjar "snurra". Kör tills det är en jämn torr smet. Toka sedan i speciell torkugn eller i en varmluftsugn på 40 grader. När det är kruttorrt, pressa genom en trådsil med sked.
Denna tråd fick mig till stort skratt.
Påminner mig i mina tonår när pappa frågade i trädgårdsbutiken om de hade moss-frön till hans gräsmatta som förre ägaren kalkat oc gödslat så den växte så det knakade och behövde ständig klippning. De tittade på honom och skakade på huvudena och tänkte nog att karln var totalt knasig.
Helén
CITAT (HelénE @ 23-04-2012, 23:16)  Denna tråd fick mig till stort skratt.
Påminner mig i mina tonår när pappa frågade i trädgårdsbutiken om de hade moss-frön till hans gräsmatta som förre ägaren kalkat oc gödslat så den växte så det knakade och behövde ständig klippning. De tittade på honom och skakade på huvudena och tänkte nog att karln var totalt knasig. Helén  Nice: Cancer-killing dandelion tea gets $157K research grant - CBS News
Ja nu när man ser en maskros så tänker vi väl alla på batski!  Mossfrön!
Rensade rabatten idag och drog upp lite maskrosor, kunde inte låta bli att tänka på denna sköna tråd då!
jag tänker 1) på marsvinen 2) batski
Ps. jag odlar kirskål i stora krukor.... Inte ensam om det heller!
CITAT (Peztis @ 24-04-2012, 16:02)  Ja nu när man ser en maskros så tänker vi väl alla på batski! 
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|