Full version: Saint Paulia
pepparmynta
Jag har ett rum i norrläge som är riktigt skumt även vid fönsterbrädan.
Vill kunna ha en eller två sorters blommande växter där. smile.gif

Saint Paulia, kan det fungera där med tillskott av lågenergilampa?
I så fall är någon speciell typ bäst?
Miniatyrer ?rolleyes.gif
Bästa stället att köpa namnsorter - sticklingar i Stockholmsområdet eller per postorder?
kryddan
Saint Paulia är rätt tåliga och gillar inte stark vår och sommarsol - så norrläge funkar nog, men om de ska blomma vill de ha en hel del ljus så det är nog bra med lite tillskott.

Jag har ett par stycken stående en bit in i rummet med en "växtlampa" över och de verkar må rätt ok.
Åsa, mälardalen zon 2
Är det sticklingar av saintpaulia du är ute efter är mitt bästa tips: Trädgårdsmässan i Älvsjö 1-4april där säljer saintpauliasällskapet en hel massa olika saintpauliasticklingar och småplantor + de kan ge en massa odlingsinformation.

Annars så kan man ju gå med i saintpauliasällskapet då brukar man kunna byta och köpa av andra medlemmar.

Annars så är det inte på så många ställen man kan hitta namnade saintpaulior här i sverige.
pepparmynta
Då ska jag botanisera vid Saintpaulia-ståndet på mässan wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon