kheta09
Sätter varje år en massa frön av både blommor och grönsaker. En del frön är ljusgroende som tex basilika. Men hur vet jag vilka växter som är ljusgroende? Att jag vet att basilikan är ljusgroende vet jag av en händelse. Det är inte alltid det står på fröpåsarna är min erfarenhet.
Peztis
Nä, det där är svårt. Man får lita till andras kunskaper och kolla upp om det inte står på påsen, helt enkelt.

Fast jag tycker att de flesta verkar vilja ha lite ljus, små fröer ska inte täckas medan de lite större vill ha ett litet lager med jord eller annat.
RitRat
Jag har precis samma 'fingertoppskänsla' som Peztis:
Pyttesmå frön inte täckas, större frön ska täckas.

Jag har aldrig haft frösådder i mörka utrymmen, vet inte om det finns såna som behöver det också. Alltså ljusgroende för mig betyder bara att fröna ska sås på jordytan.

Någonstans har jag sett: Lika mycket jord ovanpå som fröet är tjockt. Men det kanske inte stämmer. Nog täcker jag t.ex. bönor med mer jord än bönans tjocklek.
Peztis
Ritrat, det är nog den gängse regeln. Men som bekant, ingen regel utan undantag... biggrin.gif
Det finns små fröer som är mörkergroende. Stockrosen är kanske inte direkt liten (som ett paprikafrö, ungefär) men det är mörkergroende.

Och vad som avgör vet jag inte heller. Lika lite vad det är somavgör varför ett frö behöver stratifieras eller inte för att gro. Det ser man ju inte heller på fröet, man ser det inte heller på var det normalt växer (om jag inte har missat något). Däremor är det väl så att många fröer som växer och trivs hos oss här i norr inte far illa av en stratifiering.
kheta09
Hej och tack för era svar. Det är som jag misstänkte.....att man måste lära sig av egen erfarenhet och snappa upp kunskap från andra. Det där med att man ska gå på fröets storlek och vilket djup man ska så har jag också lärt mig. Stockros har jag sått en mörk sort i år och de ska jag skola om nu. Men där la jag jord över dessa frön för jag har misslyckats förut när jag lät dem vara utan jordtäcke.
Fjortispower
Jag har för mig att de flesta sommarblommor är varken det ena eller det andra, men att t.ex. doroteablomman är mörkgroende (bör täckas med jord) trots att den är liten till fröet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon