|
En fråga som flyger runt i media nu. I min värld så råder det ingen tvivel att han är tokig. Är också lite förundrad över denna mastodont rättegång. Att han är skyldig borde väl inte råda någon tvivel om.
Myosotis
18-04-2012, 08:38
Han saknar en spärr, det är väl inte normalt att vilja och kunna döda människor så lätt. I min värld är han tokig per definition. Det viktigaste är väl att han aldrig får komma ut igen, inte vilken sorts vård/straff han får. Och han får för mycket uppmärksamhet, man borde bara skratta ut honom, inte bemöta det han säger.
*Stintan*
18-04-2012, 08:39
Ja något fel måste det ju vara i knoppen på honom.
Gossen Ruda
18-04-2012, 08:47
Det visar att den mänskliga hjärnan trots alla genier mm inte är fullkomlig.
Aqvakul
18-04-2012, 08:55
CITAT (Myosotis @ 18-04-2012, 09:38)  Han saknar en spärr, det är väl inte normalt att vilja och kunna döda människor så lätt. I min värld är han tokig per definition. Det viktigaste är väl att han aldrig får komma ut igen, inte vilken sorts vård/straff han får. Och han får för mycket uppmärksamhet, man borde bara skratta ut honom, inte bemöta det han säger.
En människa som är mentalt frisk gör inte sådant!
Ju,förresten människor som är psykiskt friska kan också begå vidriga brott i tillfälliga sinnesförvirinng.....
Och alla de som startar alla krig,hur friska i psyket är de????(Fast det var ju inte frågan här!)
Myosotis
18-04-2012, 09:13
CITAT (silos @ 18-04-2012, 09:59)  Och alla de som startar alla krig,hur friska i psyket är de???? De som startar krig är inte nödvändigtvis de som aktivt dödar folk, för dem är lidandet och döden långt borta och så abstrakt att jag faktiskt tror att de, absurt nog, kan vara "friska" ändå, alltså ha spärrar mot att döda själv. De som aktivt deltar i krig förlorar sina spärrar och då tycker jag inte man kan säga att de är normala längre.
CITAT (Myosotis @ 18-04-2012, 10:13)  De som startar krig är inte nödvändigtvis de som aktivt dödar folk, för dem är lidandet och döden långt borta och så abstrakt att jag faktiskt tror att de, absurt nog, kan vara "friska" ändå, alltså ha spärrar mot att döda själv. De som aktivt deltar i krig förlorar sina spärrar och då tycker jag inte man kan säga att de är normala längre. Ja,så kan det nog vara!
Huggorm
18-04-2012, 09:26
Tokig och tokig, att han saknar spärrar är ju uppenbart men några psykoser eller liknande tror jag inte på. Det som är skrämmande är att han är så smart, planen var ju genialisk och den klaffar ju fortfarande i princip perfekt. Han hade stenkoll på regler och visste exakt hur media och myndigheter skulle reagera. På vilket annat sätt skulle han kunna kabla ut sina åsikter i all världens media? Men när rättegången är över och all uppståndelse lagt sig så kommer nog tjugo ganska tråkiga år, till slut kommer han nog att börja fundera på om det ändå var värt det
Jag vill inte ge personen den uppmärksamhet hen så gärna vill ha och söker för att få ut sitt sjuka manifest, tyvärr går det inte att helt värja sig för tillfället. Men för mig är det en ickemänniska som inte bör finnas ute i samhället, någonsin. Handlingarna finns i allra högsta grad, det är inte så ag menar, men den som utförde dem är en ickemänniska som aldrig någonsin ska få min uppmärksamhet på minsta lilla vis. Så långt jag kan värja mig i alla fall.
malarmaster
18-04-2012, 15:49
jag ansluter mig till Huggis,jag tror inte han är tokig i psykisk mening. däremot är han känslokall o saknar spärrar,något han inte är ensam om. hans åsikter är extrema men tyvärr vinner de mark i hela europa och även i sverige. tror inte heller detta dåd är en engångshändelse utan det kommer fler liknande runt europa. oavsett vad han får för straff är det inte i proportion till dådet. Ulf
Han är inte den första terrorist som kallblodigt mördar för "en högre sak", och tyvärr inte den sista. Tänk på 9/11-terroristerna, RAF och andra tyska terrororganisationer etc. ABB är bara den senaste i raden. Huruvida han är mentalt sjuk i medicinsk mening kan man diskutera, att han saknar en hel del spärrar är självklart, men man är inte nödvändigtvis psykiskt sjuk för det. Att vara "tokig" är inte samma sak som att vara psykiskt sjuk eller psykotisk - och det är det saken handlar om. Men för de flesta personer, är hans handlingar så långt från vad de ens kan föreställa sig, att det blir en enkel lösning att kala honom tokig eller galen.
Personligen anser jag inte att han är psykiskt sjuk. Han har trots allt under MÅNGA års tid planerat och förfinat en plan, han har metodiskt och minutiöst genomfört den och det enda som gick fel var väl att han överlevde gripandet. Det är INTE så psykiskt sjuka personer beter sig. Inte ens paranoida personer är så "sammanhängande" även om hans konspirationsteorier pekar åt det hållet. Han är möjligen en psykopat, men jag tror inte det klassas som en psykisk sjukdom, eftersom en del psykopater bevisligen satts i fängelse efter att ha bedömts som friska....
Han var väl helt på det klara på vad han gjorde. Att han kunde göra det övergår mitt förstånd, men det är kanske så att terrorister över lag har snöat in på en inbillad orsak o verkan och där människoliv inte värderas högt i någon sorts kamps namn.
Även om han sitter inne till döddagar kan brottet aldrig bli sonat.
CITAT (Carl @ 18-04-2012, 09:33)  En fråga som flyger runt i media nu. I min värld så råder det ingen tvivel att han är tokig. Är också lite förundrad över denna mastodont rättegång. Att han är skyldig borde väl inte råda någon tvivel om. Funderade också över detta idag. Sjuk eller inte. Men galen måste han ju va fast det kanske är samma som sjuk?! Läste en psykologisk undersökning de gjort hur farlig han är för sig själv/andra på en känd skala från 0-100. 100 är helt ofarlig. Han fick 1!!
Huggorm
18-04-2012, 20:03
Galen eller inte, det spelar ju egentligen ingen roll. Han visste vad han gjorde och gjorde det medvetet, alltså skall han i fängelse och inte på rättspsyk
Det som retar mig mest är att han fick den publcitet som han ville ha ! Klart han är bindgalen när han säger att dom han mördade inte var oskyldiga Ingen i Norge vill ha honom dömd till rättspsykriatisk vård alla vill ha honom i fängelse på livstid därför har han blivit bedömd som "mentalt frisk ",han ska alltså inte ha en chans till att bli utsläppt om tex 4 år .Skrattretande att de låter han hålla ett tal ett rasistiskt sådan på en timma ! lås in honom och släng nyckeln .
Huggorm
18-04-2012, 22:59
CITAT (Motti @ 18-04-2012, 23:29)  Det som retar mig mest är att han fick den publcitet som han ville ha ! Klart han är bindgalen när han säger att dom han mördade inte var oskyldiga Ingen i Norge vill ha honom dömd till rättspsykriatisk vård alla vill ha honom i fängelse på livstid därför har han blivit bedömd som "mentalt frisk ",han ska alltså inte ha en chans till att bli utsläppt om tex 4 år .Skrattretande att de låter han hålla ett tal ett rasistiskt sådan på en timma ! lås in honom och släng nyckeln . Fast det är ju tvärtom. Hamnar han på rättspsyk så kan han få sitta livet ut, men i fängelset är det tidsbegränsat. Livstidsstraff finns inte i Norge.
herkules
19-04-2012, 06:49
det beror väl på vad man menar med tokig, att han har en väldigt störd personlighet råder det knappast inget tvivel om. det sämsta man kan göra är att skratta åt eller nonchalera en sådan här person, tvärtom, man ska vara väldigt uppmärksam på allt han säger och gör.
Eva i Skåne
19-04-2012, 21:15
CITAT (Huggorm @ 18-04-2012, 23:59)  Fast det är ju tvärtom. Hamnar han på rättspsyk så kan han få sitta livet ut, men i fängelset är det tidsbegränsat. Livstidsstraff finns inte i Norge. Jag tvivlar på att han blir särskilt gammal på någon institution om han inte får sitta på isolering hela tiden.
Huggorm
19-04-2012, 21:18
CITAT (Eva i Skåne @ 19-04-2012, 22:15)  Jag tvivlar på att han blir särskilt gammal på någon institution om han inte får sitta på isolering hela tiden. En sådan godbit som Brevik får tänka sig för två gånger innan han plockar upp en tappad tvål i duschen
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-04-2012, 08:57
CITAT (Eva i Skåne @ 19-04-2012, 22:15)  Jag tvivlar på att han blir särskilt gammal på någon institution om han inte får sitta på isolering hela tiden. Släpp honom till alla andra medfångar. Varör skall han ha särskilt behandling? Med eget gym och så. Vill han röka så behöver han bara trycka på en knapp. Han har det alldeles för bra. Och varför behöver han 4 advokater?
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-04-2012, 09:57)  Och varför behöver han 4 advokater? För att inte riskera att han slipper undan på någon formalitet..... Kvittar om haft 10 advokater, han har erkänt sig skyldig ändå!
Klart han är galen !men Norge kräver att han ska bedömas som frisk så de kan dömma honom till livstids fängelse,blir han dömd som psykiskt störd och får vård inom sluten pskykvård lär han ju bli utsläppt igen om några år .Ingen vill väl ha han ute igen om typ 5 år !jag har släkt i Norge vars barns kompisar blev nedskjutna på Utöja . De flesta Norrmän vill låsa in honom och slänga nyckeln !Tycker det är för jäkligt att han fått så stor plats både i Domstol och i media .
Jag tycker han verkar vara en rätt typisk psykopat: känslokall, orädd, manipulativ, lögnaktig, egocentrisk på gränsen till storhetsvansinne, oförmåga att känna ånger och benägenhet att skylla sina brott på offren. Som jag förstått det dömer man till sluten psykiatrisk vård när en gärningsman är för sjuk för att förstå att han gjort något fel. Psykopater är fullt medvetna om att vad de gör är fel, det är bara likgiltigt för dem.
Hela Norska folket vill ha han inlåst på livstid !det får man inte inom Rättspsyket då kan man bli utsläppt efter en så där 5-7 år om man så kallat sköter sig och d i rätten !det hade inte ens behövts en rättegång bara lås in fanskapet och släng nyckeln vet jag .Alla vet ju att han är skyldig till massmord ! han skulle inte ha en sekund i massmedia .Han fick precis det han ville ha !uppmärksamhet .Nu har de ju eldat på alla andra idioter som tycker som han.
Huggorm
21-04-2012, 00:22
Hade polisen vetat vad de vet idag så hade de väll skjutit honom vid gripandet och kommit överens om att han siktade på dem med geväret
CITAT (Huggorm @ 21-04-2012, 01:22)  Hade polisen vetat vad de vet idag så hade de väll skjutit honom vid gripandet och kommit överens om att han siktade på dem med geväret Och ingen hade beklagat det! Å andra sidan, på detta sättet får de överlevande och efterlevande iaf svar på sina frågor om varför. Även om svaren kanske är tunga att bära och obegripliga, så är det kanske bättre att veta än att tro eller misstänka?
Red Top
21-04-2012, 10:37
Dagens nyheter hade i går ett inlägg av Henrik Arnstad, vetenskapsjournalist och historiker, som arbetar med en ny bok om de svartbruna rörelsernas historia och ideologi. Han har en förklaring till ABB:s betende och varför han gjorde det han gjorde. Läsvärt med tanke på att ABB inte precis är ensam om sina tankar. DN: Varför Breivik ler
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|