White_Eagle
Hej!

Jag har en serdangpalm som har mått rätt bra sen jag köpte den i november. Sedan typ en månad tillbaka har den dessutom fått växtnäring (eventuellt för mycket :S), men den har sett bra ut. I krukan har det också växt upp ett vitt "ludd" med gula prickar i, jag antog att det var en lav eller svamp som trivdes där (det fanns där när jag köpte palmen på IKEA, så jag tänkte att den var nog inte så farlig). Luddet verkade i alla fall gilla växtnäringen och växte mer.

Sen var jag hemifrån i fyra dagar och plötsligt har alla bladet i palmen torkat ihop totalt. Den ser väldigt ledsen ut nu och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag tog bort allt ludd från krukan iaf, men nu ser jag att det växer vitt ludd på en liten del av palmen också.

Vad har hänt??? Är det kört för den? :(
batski
Det låter inte alls bra att alla bladen torkat ihop tyvärr. De behöver inte så mycket näring, så det kan ha blivit en shock.. Jroden ska hållas lite fuktig, särskilt när det är ljust och varmt. Det vita luddet vet jag inte vad det är, men det låter som nån sorts svampliknande organism ja.

Jag brukar vara rätt försiktig med näringen, hellre för lite än för mycket. Brukar faktiskt köra med ca 1/4 av den dosen som står på flaskan.
White_Eagle
Jag anade nästan att det blivit för mycket för den. :( Tror du den kan repa sig om jag inte ger den växtnäring på ett tag och bara vatten, eller är det kört för den?

Ska tänka på det där med mindre mängd näring i fortsättningen. :)
batski
CITAT (White_Eagle @ 18-04-2012, 12:14) *
Jag anade nästan att det blivit för mycket för den. sad.gif Tror du den kan repa sig om jag inte ger den växtnäring på ett tag och bara vatten, eller är det kört för den?

Ska tänka på det där med mindre mängd näring i fortsättningen. smile.gif

Det skadar inte att testa. Men jag vet inte. Trist när sånt händer, men bra om man kan lära sig av sina misstag. Själv har jag en sagopalm som inte ser så pigg ut. Var rädd för att övervattna den under de mörka vintermånaderna, men tror jag kanske vattnade för alldeles sällan istället..
Alexander-VG-zon3
Bägge sakerna både övervattning och torka ger vissna blad, hur ser spjutet ut i mitten ? kommer det ut och är ruttet för mycket. Sitter det fast men är visset för lite vatten.

Hur har tempen varit som min och max ? står den soligt eller skuggigt ?

White_Eagle
CITAT (batski @ 18-04-2012, 12:24) *
Det skadar inte att testa. Men jag vet inte. Trist när sånt händer, men bra om man kan lära sig av sina misstag. Själv har jag en sagopalm som inte ser så pigg ut. Var rädd för att övervattna den under de mörka vintermånaderna, men tror jag kanske vattnade för alldeles sällan istället..

Jaaa, men det är andra växten jag dödat på kort tid så det känns tråkigt (det andra var en ampellilja. Den hade inte fått näring på tre år så när den fick det gav den upp helt. Konstig var den).
Vad tråkigt. :( Kottepalmer (sagopalmer) är ju så fina.

CITAT (flaxss @ 18-04-2012, 12:31)
Bägge sakerna både övervattning och torka ger vissna blad, hur ser spjutet ut i mitten ? kommer det ut och är ruttet för mycket. Sitter det fast men är visset för lite vatten.

Hur har tempen varit som min och max ? står den soligt eller skuggigt ?

Jag vet inte hur det ska se ut om det är ruttet, men det känns lika torrt som de andra bladen. Det har börjat veckla ut sig lite, fast det kan vara för att jag petade på det också.

Den står i mitt fönster mot norrsidan, så den får nog aldrig direkt solljus, men det är ju ändå ganska ljust. Och det har varit typ strax under tjugo grader tror jag. Den klarade sig bra i februari när de gjorde om fönstrena och temperaturen var nere på 12 grader.
Alexander-VG-zon3
Ja de tål ganska låga temperaturer, men tänkte också om den stod soligt och det blev för varmt. men runt 20grader och skugga borde inte göra så den torkar ut, är spjutet grönt ? har du bild på den ?

jag hade nog satt den lite ljusare väst eller öst.

Hur ser rötterna ut på den ? fick den mycket vatten innan du var borta ? hur var jorden när du såg den efter 4dagar blöt eller torr ?

Men håller med Batski ingen näring nu, speciellt viktigt när den mår dåligt.
White_Eagle
Jag försökte ta bilder, men tyvärr kan min kamera inte ta närbilder... men här iaf:

http://i40.tinypic.com/21ll8wj.jpg
http://i44.tinypic.com/2pyole9.jpg
http://i42.tinypic.com/nmz1hh.jpg

Jag vet inte om de säger något. :/

Har tyvärr bara fönster i min lägenhet som vetter mot norr.

Rötterna ser ut som de alltid gjort. Och den fick lite extra vatten innan jag åkte bort (men inte jättemycket eftersom det bara var fyra dagar). Jorden var rätt fuktig när jag kom tillbaka.

Det ska jag inte ge den i så fall!
batski
CITAT (White_Eagle @ 18-04-2012, 13:13) *
Jag försökte ta bilder, men tyvärr kan min kamera inte ta närbilder... men här iaf:

http://i40.tinypic.com/21ll8wj.jpg
http://i44.tinypic.com/2pyole9.jpg
http://i42.tinypic.com/nmz1hh.jpg

Jag vet inte om de säger något. :/

Har tyvärr bara fönster i min lägenhet som vetter mot norr.

Rötterna ser ut som de alltid gjort. Och den fick lite extra vatten innan jag åkte bort (men inte jättemycket eftersom det bara var fyra dagar). Jorden var rätt fuktig när jag kom tillbaka.

Det ska jag inte ge den i så fall!

Ok, den ser faktiskt inte helt död ut på bilderna. Om jorden var fuktig när du kom tillbaka så är det absolut inte uttorkning. Såg du till att det inte låg nåt vatten kvar i ytterkrukan? Annars skulle det kunna vara så att rötterna inte fick tillräckligt med syre och började ruttna. Vattna inte nu tills jorden har torkat upp först. Men det skulle även kunna vara näringsshock. Vad använder du för näring förresten?
batski
CITAT (White_Eagle @ 18-04-2012, 12:39) *
Jaaa, men det är andra växten jag dödat på kort tid så det känns tråkigt (det andra var en ampellilja. Den hade inte fått näring på tre år så när den fick det gav den upp helt. Konstig var den).
Vad tråkigt. sad.gif Kottepalmer (sagopalmer) är ju så fina.

Ja jag förstår att det känns tråkigt. Men du vet iaf att de har börjat må dåligt efter det att du gav näring. Så nu vet du vad du ska göra i fortsättningen. Testa med att ge 1/4 av den doseringen som står på flaskan. Och är det så att de inte fått näring på väldigt länge kan du börja med ännu mindre de första gångerna du ger näring. Generellt sett så mår växterna bättre med svagare men jämnare näringtillförsel. Fast under den mörka årstiden ska de inte få nånting.

Får se om min sagopalm klarar sig.. Är rätt säker på att det blev för lite vatten.
White_Eagle
CITAT (batski @ 18-04-2012, 13:59) *
Ok, den ser faktiskt inte helt död ut på bilderna. Om jorden var fuktig när du kom tillbaka så är det absolut inte uttorkning. Såg du till att det inte låg nåt vatten kvar i ytterkrukan? Annars skulle det kunna vara så att rötterna inte fick tillräckligt med syre och började ruttna. Vattna inte nu tills jorden har torkat upp först. Men det skulle även kunna vara näringsshock. Vad använder du för näring förresten?

Jag tror inte det var något vatten i ytterkrukan för jag tog ut den därifrån och duschade av den lite i badkaret direkt när jag kom hem (för den var dammig också). Har hällt ut lite ur krukan idag också.
Jag använder någon flytande växtnäring som jag köpte på Plantagen. För gröna växter står det.

Det är sånt de kunde skriva på flaskorna tycker man. Att det ska vara jämnt men lite. Inte så lätt att veta när man är nybörjare.

Vi får hoppas din palm repar sig!

Vet någon varför de blir såhär av för mycket näring? Jag läste en kurs i växtfysiologi och då fick vi se hur olika växter påverkades av t ex brist på näringsämnen eller om de växte i totalt mörker (ganska spännande), men ingenting om vad som händer när de får i sig för mycket av något.
batski
CITAT (White_Eagle @ 18-04-2012, 14:27) *
Jag tror inte det var något vatten i ytterkrukan för jag tog ut den därifrån och duschade av den lite i badkaret direkt när jag kom hem (för den var dammig också). Har hällt ut lite ur krukan idag också.
Jag använder någon flytande växtnäring som jag köpte på Plantagen. För gröna växter står det.

Det är sånt de kunde skriva på flaskorna tycker man. Att det ska vara jämnt men lite. Inte så lätt att veta när man är nybörjare.

Vi får hoppas din palm repar sig!
Vet någon varför de blir såhär av för mycket näring? Jag läste en kurs i växtfysiologi och då fick vi se hur olika växter påverkades av t ex brist på näringsämnen eller om de växte i totalt mörker (ganska spännande), men ingenting om vad som händer när de får i sig för mycket av något.

Om det inte var för böta rötter måste det ha varit för mycket näring. Ja det brukar vara lite sådär med information tycker jag. De borde varna för överdosering iaf..

Tack! Hoppas din palm klarar sig också! Det är nog lite ovanligt med för mycket näring ute i naturen kan jag tänka mig, men för oss som håller på med odling vore den informationen ganska användbar.
White_Eagle
CITAT (batski @ 18-04-2012, 15:29) *
Om det inte var för böta rötter måste det ha varit för mycket näring. Ja det brukar vara lite sådär med information tycker jag. De borde varna för överdosering iaf..

Tack! Hoppas din palm klarar sig också! Det är nog lite ovanligt med för mycket näring ute i naturen kan jag tänka mig, men för oss som håller på med odling vore den informationen ganska användbar.

Jaa, det är ju skitdumt när det lätt blir för mycket. sad.gif

Det vore den verkligen! De vill väl att man ska ha ihjäl sina växter och köpa fler...
batski
Ja ibland undrar man..

CITAT (White_Eagle @ 18-04-2012, 21:51) *
Jaa, det är ju skitdumt när det lätt blir för mycket. sad.gif

Det vore den verkligen! De vill väl att man ska ha ihjäl sina växter och köpa fler...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon