|
-Linda-
18-04-2012, 11:10
Hej! Jag letar efter en pigg klättrare som gärna kommer över 1-1,5 m till sommaren. Blomma måste den också göra för att bryta av allt det andra gröna. Finns det någon klematis med stor växtkraft? Tänkte plantera den i österrabatt med sol från morgon till 12.00, hyfsad dränering blandjord.Zon 3, skyddat läge. Blir två plantor som kommer klättra på varsin rund spalje för att få lite höjd i planteringen! Snälla har ni nåt tips? Tacksam för alla svar  Mvh Linda i Skövde
CITAT (-Linda- @ 18-04-2012, 12:10)  Hej! Jag letar efter en pigg klättrare som gärna kommer över 1-1,5 m till sommaren. Blomma måste den också göra för att bryta av allt det andra gröna. Finns det någon klematis med stor växtkraft? Tänkte plantera den i österrabatt med sol från morgon till 12.00, hyfsad dränering blandjord.Zon 3, skyddat läge. Blir två plantor som kommer klättra på varsin rund spalje för att få lite höjd i planteringen! Snälla har ni nåt tips? Tacksam för alla svar  Mvh Linda i Skövde Den här är jag väldigt förtjust i. Blommorna brukar vara något färgstarkare än vad de ser ut att vara på bilden.
Finn Klematis
18-04-2012, 14:33
Hej!
Det finns något hundratal klematis som skulle passa. Börja med att titta på min hemsida. finn.eldh.net Sedan är det inte så långt från Skövde till Lidköping så Du kan komma hit och se dom blomma fram i sommar.
Finn
Dessa har jag i österläge, alla med växtkraft  Carmencita, viticella, blir stor  Emilia Plater, viticella  viticella, små blålila klockor  Maria Cornelia, viticella
Gossen Ruda
18-04-2012, 16:33
Klätterhortensia?
-Linda-
18-04-2012, 20:41
Klematis är ju underbara, men finns det någon sort som är mer snabbväxande än nån annan? Jag skulle helst vilja ha lite effekt i rabatten redan i år?!
Alpklematisen är jättefin!
Förra året då vi köpte huset satte jag Dr Ruppel, Warsaw Nike, Chili och två Justa men dom gick trögt den sommaren. Kanske kommer dom nu? Iof har hundjäkeln fokuserat sig på mina klematis och grävt och bitit av två stycken av dem under hösten, måste vara benmjölet han lockades av? Hrm, ja vi får väl se! Finns ju all möjlighet att flytta nån av dem till min nya rabatt också?!
Likadant gjorde han med två klätterhortensior jag planterade, hittade två avtuggade långa "klätterhortensiapinnar" med nya skott på liggandes på gräsmattan :/ Klätterhortensian tar alldeles för lång tid på sig, är fantastisk vacker, men vill ha något som inte tar år att få igång!
octachoron
19-04-2012, 00:45
Klematis börjar i regel att växa ordentligt samt blomma året efter man har planterat den. Dock tycker jag att stora exemplar av sorter ur Integrifolia-gruppen kan blomma ordentligt under första året. Storblommiga hybrider som Dr Ruppel och W Nike kan ta ännu längre tid på sig.
Finn Klematis
19-04-2012, 07:24
CITAT (-Linda- @ 18-04-2012, 21:41)  Klematis är ju underbara, men finns det någon sort som är mer snabbväxande än nån annan? Jag skulle helst vilja ha lite effekt i rabatten redan i år?!
Alpklematisen är jättefin!
Förra året då vi köpte huset satte jag Dr Ruppel, Warsaw Nike, Chili och två Justa men dom gick trögt den sommaren. Kanske kommer dom nu? Iof har hundjäkeln fokuserat sig på mina klematis och grävt och bitit av två stycken av dem under hösten, måste vara benmjölet han lockades av? Hrm, ja vi får väl se! Finns ju all möjlighet att flytta nån av dem till min nya rabatt också?!
Likadant gjorde han med två klätterhortensior jag planterade, hittade två avtuggade långa "klätterhortensiapinnar" med nya skott på liggandes på gräsmattan :/ Klätterhortensian tar alldeles för lång tid på sig, är fantastisk vacker, men vill ha något som inte tar år att få igång! Hej! Du SKALL klippa tillbaka ALLa klematis första året. Du FÅR inte låta dom blomma. Finn
CITAT (Finn Klematis @ 19-04-2012, 08:24)  Hej!
Du SKALL klippa tillbaka ALLa klematis första året. Du FÅR inte låta dom blomma.
Finn Oj varför inte? Det visste jag inte.
Finn Klematis
19-04-2012, 10:46
Hej!
Du måste bygga upp ett rotsystem som klarar av en hög stor klematis.
Finn
CITAT (Finn Klematis @ 19-04-2012, 11:46)  Hej!
Du måste bygga upp ett rotsystem som klarar av en hög stor klematis.
Finn Ok, tack! Men gäller det även botaniska sorter?
-Linda-
19-04-2012, 11:05
Det blir till att plantera två klematis vid spaljeerna, klippa ner dem och plantera något ettårigt i kruka brevid som tillfredsställer mitt här och nu denna sommaren! Vill ha någon rosa/ljuslila el röd sort som blommar lite senare på sommaren! De allra flesta av mina klematis är beskurna eller avslitna/nertuggade efter jag planterat dem i våras och någon sent i höstas. Hoppas hoppas de kommer med kraft nu i sommar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|