Full version: sviskonträd
irmelin65
Hej
Någon som vet var man kan köpa sviskonträd i Skåne (Helsingborg,Lund, Malmö området)
kerstinbern
All som tar hem E-plantas sortiment kan i alla fall plocka hem det

http://www.eplanta.com/Index.asp?pagenr=22...oup=Frukttr%E4d
Cilla
Sviskon är egentligen en grupp av plommon, men sorterna har rätt lika egenskaper. Jag har prövat att sätta E-varianten - ett litet spensligt träd i handeln som visade sig var ovanligt starka och pigga och som blev bördiga tidigt.

EN planta hade jag med på kurser in och ut, den fick sitta i plastsäck, torka, bada, kylas, värmas i fel årstider. Väl i backen kom den igång med fart. Jag har en känsla av att detta liksom krikon är ett mycket tåligt träd.

Sviskon är de plommonsorter man gör katrinplommon av. Det är vackra ganska små frukter, ofta blåa med dagg. Träden blommar inte på tok för tidigt, håller sig friskare än många andra sorter, kärnan sitter löst i mogna frukter och de har mer socker än andra plommon. Härdig ända till zon 4. Självfertil.

Små träd som kan bära ymnigt efter ett tag. Så små träd att de passar också för små trädgårdar, grenarna tynger ned träden så att de sällan blir högre än 4 meter och inte bredare än 3 - ofta lite mindre.

Bara positivt om denna plommonkategori alltså!
merlin68
Håller med CIlla om allt! Har haft mitt Experimentalfältets sviskon i åtta år nu och är mer än nöjd. Ger fina skördar (vissa år jättestora skördar) av jättegoda söta sviskon som är lätta att kärna ur när de är mogna. Mitt träd är nu dryga 4 meter och 2 meter bred. Det står i zon 3-4 i Roslagen.

Det enda jag har att "anmärka" är att trädet bär så rikt att grenar kan slitas av av frukttyngden. Det har hänt mig ett par gånger så nu binder jag upp grenarna i tid varje år.
Cilla
Kul att läsa! Vi ska nog slå ett slag för sviskonen. Och kanske krikon och körsbärsplommon som också är härdiga träd med ofta friska frukter. Men sviskon är nog de som bär frukt tidigast i sina liv.

Jag tror man både kan lösa fruktmängderna med linor och stöd, samt med fruktgallring och beskärning. En fördel är att beskärningstiden är bäst just när man ser att träden blir alltför täta så att vissa frukter knappt får ljus alls, eller att grenarna bär frukt alldeles för långt ut så de dinglar i backen. Juli, augusti. Dessutom enkelt, träden är ju så små.

Har ni haft angrepp på blad och frukter? Jag tycker dessa sorters plommon mer sällan får det som de större plommonen får; hagelskottsjuka, stor andel frukt drabbad av fruktmögel, vecklare, steklar, pungsjuka, mm.
Jag får lite fruktmögel på mina körsbärsplommon men hittills är det allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon