CamillaB
help.gif

Hade bestämt mig för att höstplantera två stycken pioner i min trädgård...men...givetvis kom jag hem från trädgårdsmässan i Älvsjö i helgen med två stycken barrotade luktpioner! slap.gif rolleyes.gif

Så...nu undrar jag hur jag sköter det här på bästa sätt? Det är fortfarande bara några plusgrader på dagarna här i Stockholmsorådet och på nätterna flera minusgrader.
Kan jag plantera dom i en kruka och förvara ute, eller måste dom vara inomhus? g.gif Ska jag täcka krukan med väv?

Tacksam för all hjälp jag kan få, vill ju inte sabba det här lilla impulsköpet nu! unsure.gif
Monarda
Två Sarah Bernardt och en Shirley Temple kom jag hem med och killen som sålde gav mig rådet att förvara dom svalt tills det var dags att plantera och duscha rötterna lätt då och då. Här har vi ju tjäle kvar i jorden så jag väntar nog ett par veckor till innan jag planterar.
octachoron
Om du har en färdig plats att plantera dem på eller om du kan gräva nu så skulle jag rekommendera att plantera dem så fort som möjligt. Jag har satt barrotade pioner på våren och man kan faktiskt se i vilken ordning de har planterats, de först planterade växer bäst och har blommat. De sist planterade ligger ett år eller mer efter i utvecklingen.
Annars har jag mellanplanterat pioner i vanliga balkonglådor för blommor utomhus när snön fortfarande låg kvar, det gick också bra ett tag.

EDIT: stavfel
CamillaB
Jag planterade dom faktiskt i en stor kruka igår, täckte med lite jord, vattnade och ställde den ute på en skyddad plats. Har inte provat gräva här än, det kanske går. Men nu hotar dom med ev mera snö i morgon eller till helgen så jag vill vänta och se vad som händer. Den ena roten har börjat gro och har två små skott, det längsta är nog ca 4 cm redan nu...

Ska jag skydda krukan med fiberduk om det blir kallt och snö eller spelar det ingen roll? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon