Full version: Bra lösning :)
batski
estämt mig för en liknande lösning för min kryddväxtodling på balkongen. Det blir 3 stycken 88 cm långa balkonglådor på den väggen som får mest sol. Men hur stort avstånd mellan lådorna bör det vara? De fröna jag har köpt är kriander, persilja, thai sötbasilika och mitsuba (japansk persilja).
batski
CITAT (batski @ 18-04-2012, 15:22) *
estämt mig för en liknande lösning för min kryddväxtodling på balkongen. Det blir 3 stycken 88 cm långa balkonglådor på den väggen som får mest sol. Men hur stort avstånd mellan lådorna bör det vara? De fröna jag har köpt är kriander, persilja, thai sötbasilika och mitsuba (japansk persilja).

Min fråga syftar alltså på hur stort avstånd som ni tror är lämpligt för att växterna och lådorna inta ska skugga varandra. Det är morgon och förmiddagssol som kommer först från höger och sen mer framifrån.
Peztis
Basilikan blir väl kanske 20 cm, vanlig persilja något lägre...
Koriander vet jag inte men ...

Upps! Googlade och den blir visst närmare metern så den skulle jag inte ha i en sådan odlingsradda, den kan jag tänka mig vill ha ett större djup för rötterna.

Annars hade jag sagt att du bör ha kanske 50 cm emellan raddorna.
Man kan ju sätta upp regnvattenrännor med sidolock på som odlingsrännor, en del odlar ju jordgubbar i dessa.
jaj-51
På bilden är det hänrännor som använts.
Panelerna på väggen är ca 15cm höga... så rännorna sitter ungefär 25cm över varandra.

Enkel kul lösnin fäste och gavlar och längd i metervara ....
batski
CITAT (Peztis @ 19-04-2012, 22:35) *
Basilikan blir väl kanske 20 cm, vanlig persilja något lägre...
Koriander vet jag inte men ...

Upps! Googlade och den blir visst närmare metern så den skulle jag inte ha i en sådan odlingsradda, den kan jag tänka mig vill ha ett större djup för rötterna.

Annars hade jag sagt att du bör ha kanske 50 cm emellan raddorna.
Man kan ju sätta upp regnvattenrännor med sidolock på som odlingsrännor, en del odlar ju jordgubbar i dessa.

Nja, koriander blir bara så höga om man räknar med blomstänglarna, men jag tänker inte låta dem blomma eftersom det är bara bladen som jag är intresserad av. Av de fröna jag köpt är det nog sötbasilikan som blir högst tror jag.

Jag tänker inte köra med regnvattenrännor dock, utan med vanliga balkonglådor så växterna får lite mer jordvolym, plus att det inte blir lika stor risk för uttorkning under de varmaste sommardagarna. Varken koriander eller basilika mår bra av torka.
batski
CITAT (jaj-51 @ 20-04-2012, 07:17) *
På bilden är det hänrännor som använts.
Panelerna på väggen är ca 15cm höga... så rännorna sitter ungefär 25cm över varandra.

Enkel kul lösnin fäste och gavlar och längd i metervara ....

Bra att veta smile.gif Jag tor dock att de växterna jag ska ha behöver något större avstånd än 25 cm, kanske 35-40 cm? Peztis föreslog ju 50 cm, men då blir det nog lite svårt att få plats med alla 3 lådorna där det är sol inser jag nu.
Peztis
batski, du kan säkert gå ned till 30-40 cm emellan rännorna.

Men som du ju redan vet, det kommer torka snabbt.
batski
CITAT (Peztis @ 20-04-2012, 19:46) *
batski, du kan säkert gå ned till 30-40 cm emellan rännorna.

Men som du ju redan vet, det kommer torka snabbt.

Ah låter bra smile.gif Ja det blir nog en del vattnande och om jag ska iväg nån gång måste jag ordna nåt bevattningssystem, men har faktiskt ingen aning om det finns såna till överkomliga priser, men jag litar inte riktigt på mina roomies med växterna tongue.gif
batski
Börjar få lite beslutsångest nu när jag insett att jag inte kommer att få plats med allt som jag hade tänkt mig tongue.gif

Har bestämt mig för att dissa persiljan eftersom den får rätt djupa rötter och behöver rätt höga kärl. Efter lite googling har jag lärt mig att både koriander och sötbasilika blir runt 50cm höga, så jag funderar på att bara sätta upp två lådor istället för tre, plus en på golvet för mitsuban som bara blir 25cm hög och trivs på skuggigare ställen.

Gräsloken kommer att få bo i en låg och bred kruka. I balkonglådorna framtill funderar jag på att plantera slingerkrasse som jag hoppas kommer att utvecklas till en liten djungel, men då kommer jag inte kunna ha några andra växter i de lådorna eftersom de skulle drunka under krassen.

Tagetes och maskros vet jag inte riktigt var jag ska ha. Skulle gärna vilja ha lite blommande växer lite här och var bland kryddväxterna, men både tagetes och maskrosor är för låga för att planteras bland koriandern eller basilikan. Men bland mitsuban funkar nog maskros bra. Längs in i hörnan funderar jag på att ha en större kruka med bergsbambu 'Bimbo', men det skulle bara funka i fall den inte växer mycket på bredden.

Sen skulle jag gärna vilja ha lite stensöta och mossa nånstans.. Samtidigt måste jag tänka på att mina roomies kanske vill kunna sitta på balkongen också tongue.gif
Peztis
Fast å andra sidan om du hela tiden plockar och nyper av kryddorna så behöver de ju inte bli så höga!
Basilika finns ju i olika höjder och blir finast om man nyper dem kontinuerligt.

Om du vill ha blommor så kan du ju peta in något som hänger också.

Har du funderat på timjan? Blommar och hänger.

Vill du kan du ju göra (eller planerade du köpa?) den nedersta lådan bredare än de ovanför och där få plats med det som är högre, så att det väger för lådan över. Oftast är ju växter glesare i toppen så det borde då inte skugga det övanför alltförmycket.
batski
CITAT (Peztis @ 21-04-2012, 15:09) *
Fast å andra sidan om du hela tiden plockar och nyper av kryddorna så behöver de ju inte bli så höga!
Basilika finns ju i olika höjder och blir finast om man nyper dem kontinuerligt.

Om du vill ha blommor så kan du ju peta in något som hänger också.

Har du funderat på timjan? Blommar och hänger.

Vill du kan du ju göra (eller planerade du köpa?) den nedersta lådan bredare än de ovanför och där få plats med det som är högre, så att det väger för lådan över. Oftast är ju växter glesare i toppen så det borde då inte skugga det övanför alltförmycket.

Tack så mycket för tipsen!

Den basilkan som jag har blir ca 50cm men jag har också tänkt på att jag kanske kan hålla den lägre just genom att skörda topparna. Koriander växer ju på ett annat sätt så man kan nog inte hålla dem låga på satta sätt. Ja det hade varit praktiskt att ha de högsta växterna längst ner, men tyvärr skulle det vara för mörkt för dem där, så det blir faktiskt mitsuban som får stå där.

Jag kommer att köpa allt. Skulle jag försöka mig på att bygga blir det aldrig av.. Men det hade varit nice att hitta äldre begagnade grejer. De är ju ofta charmiga också. Men vet inte riktigt var jag ska leta.

Att ha nåt som hänger är ju en bra idé! tummenupp.gif Tror dock inte timjan skulle trivas här. Lobelia tycker jag är fin. Allt behöver inte vara ätbart smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon