Full version: bästa baljväxterna
Preussen
Tänkte höra vad ni odlar för baljväxter och hur ni gör för att maximera skörden. Hittills i år har jag sått 2 sorter bondbönor(aquadulce o aquadulce supersimona), gråärt från Orust och sockerärtan oregon sugar pod. Jag odlar i zon 0-1 i Skåne. Sådden har jag lagt fiberduk över för att skydda från fåglarna.
Åsa, mälardalen zon 2
Fick massor med buskbönor förra året, har ännu inte ätit upp alla jag stoppade i frysen. fick mina odlingslotter sent så jag köpte fröpåsarna på Lidl och inte växte eller gav de dock sämre än de finare sorter jag köpt tidigare + de smakade bra med och allt jag gjorde var ju att riva bort de värsta ogräsen och vattna
EKLO
Håller med Åsa, bönor ger fantastiskt mycket - både buskbönor och störbönor, av alla sorterna jag prövat (från Runåbergs 0 Impecta). Förra säsongerna gav jag bort till höger och vänster, och hade ändå massor kvar för färskkonsumtion och frys.

Min favoritbaljväxt är annars brytärta, saftigare och godare än sockerärtan, bäst färsk men också fin att frysa efter blixtsnabb förvällning.

Odlas utan möda, lite kompost, vatten och soligt läge.
Preussen
Hade en enorm skörd av sockerärtor (amish sugar pod) och störskärbönor samt bondbönor. Funderar på att skaffa större frys i år smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon