Woodii
Vår tomt består i nuläget av en stor gräsmatta, ett par rabatter som jag försöker få ordning på i år, några buskar, häck... Och så lite "naturbitar" eller vad man ska kalla det. Runt gräsmattan går ett smalt stråk på 1-2 m som inte klippts eller ansats, kanske slagits med trimmer någon gång ibland. Här står några träd (björk, tall, gran, asp, lind) och det är inte så platt.

Jag skulle gärna vilja ta hand om dessa bitar ändå, här växer smultron och lite lingon och ljung, blå viol och lite andra vilda blommor. Våra blåbärsplantor har vi satt nära tallen i rhododendron-jord och några gamla kruk-ljung från utekrukorna har också hamnat där, kändes som de passade in i "barrskogen".

Jag vill gärna att det ska växa och må bra, särskilt smultronen wub.gif, men någon rabatt vill jag inte göra av det. Hade gärna haft lite köpta vildblommor som kungsängslilja, backsippa, gullviva och annat trevligt här. Sånt som kan tänkas växa vilt eller förvildat här i landet, ni vet, och som kan sticka upp bland gräset och klara sig i stort sett själv.

Kort sagt, hur gör man för att främja "rätt" växtlighet? Ska man slå gräset, i så fall när? Gödning? Kan tänka mig att det blir torrt med tanke på träden, bevattning?

Har även större partier med högt gräs runt uthusen, som hade varit trevligt att få till en äng, eller i alla fall få dit lite blomster. Lupiner brukar ju trivas lite varstans, har ni förslag på andra fina blommor som klarar sig själv? En klassisk äng med prästkragar, vallmo, blåklint och rödklöver vore ju härligt, men jag provade att direktså det vid sommarstugan utan större framgång. Hur får man sånt att trivas och ta sig bland allt gräs? Hur sköter man detta, antar att man måste slå och hålla efter för att inte fel saker ska ta överhanden och det bara blir högt tuvigt gräs med ogräs och nässlor i?
officinalis
Gallring.
Växer sig markskiktet högt kan du slå med lie någon gång efter midsommar, så att de mer lågväxande arterna får mer ljus och ev. hinner fröa av sig. Annars ska man nog inte göra mycket och definitivt inte plantera lupiner som lätt tar över och är ett importerat problemogräs på sina platser.
Om du tror att du har förutsättningar för att plantera ängsväxter så läs mer på Pratensis hemsida. Högt gräs och nässlor är ett problem för ängsväxterna.
Woodii
Skulle jättegärna slå med lie, men har fått för mig att det är svårt... Vi har ju trimmer, men det är kanske inte riktigt samma sak?

Tack för länken, har läst igenom! Ängsväxter skulle i så fall vara på de större områdena bakom gamla ladugården, där är inte så farligt med nässlor och sånt, någon enstaka, men ordentligt med högt gräs att riva upp så det vore ett himla jobb. En liten plätt kanske man kunde fixa till.

Är lupiner så besvärliga?! Vid sommarstugan har de funnits i många år och håller sig så snällt på sin lilla plätt av gräsmattan. Fast vi har ju inte försökt bli av med dem förstås, de är ju fina! biggrin.gif

(Konstigt, snabbsvar funkar inte för mig i den här tråden? Trodde det var något fel först och tänkte svara senare, så jag höll på att glömma bort den. Sorry. blush.gif )
addo
Skogen: Håll borta sly så sköter det sig självt, planterar du någon växt där kan du vattna tills den etablerat sig.

Ängen: "Slå" med trimmer och kratta bort halmen efteråt så den blir mindre näringsrik, då växer inte gräset lika kraftigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon