Puslecond
18-04-2012, 17:17
Jag har ett gäng chili samt paprikaplantor som jag drivit upp i drygt en månad inomhus. De som bor/har bott i mitt odlingstält har nu en tydlig vit beläggning på undersidan av nästan alla blad. Växterna verkar inte särskilt ledsna med de vita partierna är helt klart främmande.
De växter som stått i fönstret är endast mycket lite angripna om något alls.
I tältet står även tomatplantor som inte drabbats.
Den vita beläggningen är spröd och påminner lite om socker men går inte att avlägsna fysiskt. Jag tror inte det är djur då fläckarna e kristalliknande och inte rör sig.
Mina egna gissningar är följande:
-Störningar pga. stora temperatursvängningar, från 20 till 30 grader under dygnet.
-Svampangrepp, typ mjöldagg
En bild finns bifogad.
Vad kan detta vara?
MVH Anton
Åsa, mälardalen zon 2
18-04-2012, 17:25
Det är ödem och det beror på odlingsklimatet. När växten avdunstar vatten så snabbt att klyvöppningarna under bladet inte hinner släppa ut vattnet i den takt växten behöver släppa ut det så sprängs växtcellerna. Åtgärden är att jämna ut klimatet ex. skugga växterna mot stark sol under dagtid alt flytta dem till ställe som inte utsätts för gassande sol. De bladen som har ödem kommer inte bli bättre utan kommer att vissna bort såsmåningom när nya fina blad växer fram. Ödem påverkar dock inte plantan nämnvärt för framtiden.
Puslecond
18-04-2012, 19:07
Jaha, tack så mycket för det svaret! De står under en 150W HPS-lampa och jag har temperaturproblem som jag jobbar på att återgälda. Då dom verkar trivas ganska bra ska jag försöka sänka temperaturen och låta dom leva i tältet som ett intressant projekt!
Tack åter igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.