|
Balkongodlarn
18-04-2012, 18:32
Hej!
För tre år sedan planterade jag en mangokärna som tagit sig och nu blivit ett litet träd. Nu under våren har den slagit massor av nya skott och såg ut att trivas bra. Men så för någon vecka sedan såg jag att vissa blad torkar i kanterna och blir bruna. De flesta är gamla blad, men även några av de nya vårskottens blad.
Vad kan detta bero på? Vad ska jag göra för att hejda detta?
Tacksam för svar!
/Balkongodlarn
officinalis
20-04-2012, 17:25
Näringsbrist eller för låg luftfuktighet är min gissning.
Jag hade precis samma symtom på min två år gamla fina mangoplanta för några år sedan. Bladen fick mer o mer torra bruna inslag och till sist föll alla av. Den dog. Några experter misstänkte att det var rost/mögel-angrepp. Och vad sånt beror på, kan man inte veta. Jag tror inte riktigt på näringsbrist eller för låg luftfuktighet. Mango växer i extremt torra klimat i ursprungsländerna, och även i magra jordar. Regnperiod delar av året förstås, men det kan vår sommar representera.
Balkongodlarn
20-04-2012, 22:51
Tack för era svar!
Det vore så trist om det är rost/mögelangrepp den drabbats av för jag tycker verkligen om min mangoplanta. Jag ska prova att plantera om den innan jag ger upp hoppet om den.
Tack!
Här är min mangoplanta när den fortfarande var frisk, kanske 1,5 år gammal. Tyvärr fotade jag den inte när den blev "sjuk".
Om det nu är "rost" så är ju det en svamp, så kanske spruta med Atamon-vatten skulle hjälpa. Jag skulle i alla fall riva bort alla bruna fläckar noggrannt, det kan förhindra spridning något. En brun fläck läker förstås aldrig, den bara sprider sig.
andreas75
21-05-2012, 08:57
CITAT (RitRat @ 21-04-2012, 12:36)  Om det nu är "rost" så är ju det en svamp, så kanske spruta med Atamon-vatten skulle hjälpa. Jag skulle i alla fall riva bort alla bruna fläckar noggrannt, det kan förhindra spridning något. En brun fläck läker förstås aldrig, den bara sprider sig. Denna rost....Ger det mer "rödbruna" blad, eller rejält bruna fläckar?.... Min mango har precis tittat upp... 1 dm lång, med rödbruna, slokande blad.. - Så jag misstänker något fel med det. Jag har definitivt inte haft för låg fuktighet, eller för lite näring - Kanske rent av för mycket då jag gett rejält med näring, och haft den i en variant av växthus av plastfolie.. ideer?
Rebecca
21-05-2012, 13:06
CITAT (andreas75 @ 21-05-2012, 09:57)  Denna rost....Ger det mer "rödbruna" blad, eller rejält bruna fläckar?.... Min mango har precis tittat upp... 1 dm lång, med rödbruna, slokande blad.. - Så jag misstänker något fel med det.
Jag har definitivt inte haft för låg fuktighet, eller för lite näring - Kanske rent av för mycket då jag gett rejält med näring, och haft den i en variant av växthus av plastfolie..
ideer? Det är inget fel med din mango - den ser ut så i början. Bladen kommer så småningon att räta upp sig och bli mörkt glänsande gröna. Oroa dig inte.  Jag fick bruna fläckar på mina blad på min mango och misstänkte låg luftfuktighet. Tyvärr var det nog nåt annat för den slutade med att hela växten "svartnade" och torkade ihop, från toppen ner till botten. Synd på en så fin mango. [attachment=70053:002.jpg]
andreas75
22-05-2012, 11:41
CITAT (Rebecca @ 21-05-2012, 14:06)  Det är inget fel med din mango - den ser ut så i början. Bladen kommer så småningon att räta upp sig och bli mörkt glänsande gröna. Oroa dig inte.  Jag fick bruna fläckar på mina blad på min mango och misstänkte låg luftfuktighet. Tyvärr var det nog nåt annat för den slutade med att hela växten "svartnade" och torkade ihop, från toppen ner till botten. Synd på en så fin mango. [attachment=70053:002.jpg] Tack för det... du har räddad min dag...
Alexander-VG-zon3
22-05-2012, 12:02
Rost visar sig inte som torra bruna områden/kanter. Rost är en beläggning på ytan, inget som gör att bladet vissnar i cellerna.
Låg fukt inne är ett problem (går inte jämföra med där mango växer på friland). Vissna blad/områden är oftast en yttrepåverkan eller att rötterna mår dåligt (fel jord, för lite/för mycket vatten) eller att det är fel miljö.
Jag har ingen mango nu men har haft innan i omgångar och mina har stått ute på sommaren/växthus och mått jätte bra men sen när dom stått inne har dom fått fula blad.
Svamp är ett problem för mango, speciellt i fuktig och kallmiljö, svamp visar sig som brunsvarta blad och skott och svarta barkskador.
Mango kan få näringsbrist i krukodling det är ju inte samma som frilandsodling, blir helt olika. Näringsbrist på mango visar sig oftast som gulmarmoerade blad eller bleka blad. Dock kan även virus ge marmorerade blad.
Rebecca
22-05-2012, 12:14
CITAT (flaxss @ 22-05-2012, 13:02)  Svamp är ett problem för mango, speciellt i fuktig och kallmiljö, svamp visar sig som brunsvarta blad och skott och svarta barkskador. Tack Flaxss, jag misstänker att det var detta som drabbade min mango. Försökte med det mesta - ställa varmare, kallare, byta jord, spraya vatten osv. men smittan fortsatte och tillslut hade hela växten svartnat, inklusive stammen.
Alexander-VG-zon3
22-05-2012, 12:20
Jag har med fått det på vissa plantor och det brukar gå snabbt när det väl fått fäste i unga plantor, frost ger ju också svarta blad och skott, men det får den ju bara om det varit frost. Svamp kan man ju få på dom utan att det blivit frost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|