Hej alla glasögonormar
Har precis köpt nya glasögon från Synsam där jag varit trogen kund i 45 år. Nu är det så att när man köper brillor på synsam, så är det ju inte speciellt billigt. Och när man har så taskig syn som jag +7,00 , så blir det extra dyrt när man vill att glasen skall vara lite tunnare.
Denna gång stannade "kalaset" på
12.300 spänn.
Jag har faktiskt köpt vid sidan av Synsam en gång när jag beställde från Favoptic men det funkade inte alls, det blev rena rama irrglasögon alá MR Magoo. De flesta av nätbutikerna gör ju inte starkare styrka en 6,00 heller.
Jag kan ju ha missat någon nätbutik som gör i min styrka , så är det någon som vet är jag tacksam för tips.
Skriv gärna vad ni har för erfarenheter av köp av glasögon från nätet, om ni nu har provat.
*Stintan*
18-04-2012, 20:11
Jösses va dyrt. Är det glasen som är så dyra p.g.a. styrkan? Senast jag köpte glasögon fick jag gratis synundersökning och två par glasögon för totalt 1.200 kr inkl antirepbehandlade glas hos Synsam. Självklart inte affärens dyraste bågar men det fanns massor att välja på. På nätet skulle jag inte våga köpa eftersom jag tycker det är svårt att hitta bågar som passar mig och jag tycker också det är bra att kunna göra synundersökning på samma ställe.
Både jag och min man har köpt ifrån Lenway och varit jättenöjda! Jättebra service i deras "kiosker" där man kan prova bågarna och sedna har man glasögonen inom 3-4 dagar. Jag betalade knappt 300:- för mina och mannen ca 700:-
Men jag har väl -1 och min man kring -3 så det är ju lite skillnad.
Ring och prata med t ex Lensway och se om de kan hjälpa till ändå.
Kollade på deras hemsida och jag kunde inte hitta någon begrändning på styrkorna men jag kanske missade det.
malcolm
18-04-2012, 21:02
Jag har köpt glasögon till mig och sonen hos Specsavers, MYCKET billigare än hos Synsam där jag var kund i många år.
ninnisky
18-04-2012, 21:53
Köpte nya glasögon för någon vecka sedan och fick betala dryga 9000:- men då har jag både brytningsfel (astigmatism) och progressiva glas med hög styrka. Skulle gärna köpa på nätet om jag bara visste att det funkar med sådana glas!
Lady Hamilton
18-04-2012, 23:17
Jag har köpt på Favoptic, helt suveränt billigt och bågar får man låna hem och prova i lugn oro. Jag behöver inte så starka glas så för mig funkade det perfekt. När jag bestämt mig för vilka bågar jag ville ha var det bara att markera på "glaset" var pupillen var (och det förstår jag måste vara svårt om man ser dåligt utan "styrka" men man kanske kan be någon annan om hjälp?) Jag behövde bara betala 1/3 av vad glasögon kostar i butik
Natur liv
19-04-2012, 07:17
Jag köper glasögon på nätet hos Lensway. Bra glas och förväntad form. Bara en gång var bågarna jag beställde så tunna att det inte kändes bra att ha på. Men vad gör det? Jag passar på att köpa när de har erbjudanden om "köp 2, betala för 1". Jag har valt bågar med glas i prisklassen 200 - 500 kronor. Någon gång betalade jag också för antireflex och något annat skydd, men det gör ingen stor skillnad tycker jag. Synundersökningen tog jag på Specsavers, jag tror att jag betalade 250 kronor för den, så det blir väl ända 450 kronor för första paret glasögon, men billigare senare.
Har också köpt via nätet. Fungerar utmärkt. Vad jag vet så har tyvärr nätbutiker bara plast glas. Jag vill ha riktiga glas som inte blir repade.
Gossen Ruda
19-04-2012, 08:00
+7 var inte dåligt. Jag har -4,75 på mina starkaste kontaktlinser. Men sån styrka får man nog ha specialglas med kraftigare brytningsindex än vanligt glas vilket kanske delvis förklarar priset. Anners blir de för tjocka. Fö har jag inget tips.
Tack för svaren!
Jag såg att på Lensway kan man beställa med sådan styrka som mina ögon kräver, så nästa gång det blir glasögonbyte skall jag kontakta dem.
Har haft de nya glasögonen på hela dagen på jobbet och tills för någon timma sen.
Nu har jag skaplig huvudvärk.
Kanske ska jag ta det lite mera i stegvis för att försöka vänja ögonen. Har läst att det kan ta flera veckor för ögonen att ställa om sig...
Jag är fortfarande skeptisk till dessa glasögon då jag ser skarp från centrum och ut till vänster, men ska jag titta till höger så blir det suddigt.
Och läsdelen är bara en liten klick i mitten. Jag har ju läst

att dom har progresiva wide nu för tiden, men inte i mina glasögon inte...
*Stintan*
19-04-2012, 18:45
Du får reklanera dom om det inte blir bättre för så där vill man ju inte ha det.
När jag fick mina slipade solglasögon tog det flera veckor innan jag vande mig vid dem.
Hos Lensway kan man få glasögonlinser som är tunnare, det betalade min man för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.