andreas75
19-04-2012, 06:10
Hej.
"Tjuvning".. Är det något trick bara för tomatplantor att växa till sig?, Eller bör man köra det på andra liknande växter?
Har nu en physalisplanta som börjar växa till sig rejält, och ser ut att behöva sig ett nyp..
edit:
Vad är egentligen syftet med tjuvning?.. Har inte riktigt koll..
Hälsn
Andreas
*Stintan*
19-04-2012, 09:21
Man tjyvar höga tomater för att dom inte ska utveckla sidogrenar som tar kraft av plantan och hämmar utvecklingen av tomatklasarna som växer längs huvudstammen. Tjyvarna är alltså blivande grenar.
Jag vet ingen annan växt man ska tjyva på samma sätt.
Som sagt så kommer de nya klasarna längs stammen på tomatplantor, man får därmed flest klasar jämfört med grönmassa om man tjuvar (inte på busktomater dock). På physalis, paprika, chili och liknande så kommer frukterna i bladvecken, alltså ju fler blad desto fler frukter. Sen finns det väl en begränsning i hur många som kan hinna mogna innan vintern.
Whiskuchi
19-04-2012, 10:18
Jag lånar ett litet hörn av denna tråden med en undran om tomaten Voyage. Impecta skriver "Sidoskotten tjyvas måttligt". Vaddå måttligt? Ska jag lämna några? Får den frukt både på tjuvar och stam?
*Stintan*
19-04-2012, 10:47
CITAT (Whiskuchi @ 19-04-2012, 11:18)

Jag lånar ett litet hörn av denna tråden med en undran om tomaten Voyage. Impecta skriver "Sidoskotten tjyvas måttligt". Vaddå måttligt? Ska jag lämna några? Får den frukt både på tjuvar och stam?
Ja tomater får frukt både på tjyvar och stam men de på tjyvarna(sidogrenarna) hinner sällan mogna om det inte är en busktomat. Voyage är ingen busktomat utan en hög som ska bindas upp. Vad dom menar exakt vet jag inte men man kanske kan spara ett par tjyvar och ta bort resten och se hur den utvecklas, om man har plats. Verkar vara en lite skojig tomat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.