Full version: Vinterhärdig banan?
andreas75
Hej.

Såg ett "vinterhärdigt bananträd" som lär klara -20 grader.
Verkade lite roligt.... - Är det någon här som testat den och har erfarenheter av den?

Jag bor i Sthlm, och funderar på att trycka upp ett par sådana på tomten om det fungerar.

hälsn
Andreas
addo
Det ska fungera om man packar in dom ordentligt på vintern samt skyddar dom mot blöta fötter, men dom kan ändå dö vid ovanligt kalla vintrar. Jag har en Musa Basjoo i kruka som jag tänkt plantera ut om ett par år när jag har fixat en anpassad rabatt åt den. Men då ska jag ha värmekabel i marken.

Det kommer nya plantor vid basen av den gamla och det kan nog vara en god idée att förvara en avkomma innomhus under vintern, för att vara på den säkra sidan.
Alexander-VG-zon3
Vi är många i Sverige som har testat och som har, dock är det ingen ny växt. Men en av dom som lyckas bäst är nog Leif i Ängelholm länk ; http://snowpalm.dyndns.org/banana.html Men sorglit nog så överlevde dom inte den kalla vintern 10/11

Men den måste nästan täckas in i hela Sverige för att överleva. Den är inte lika köldtålig i sverige som i exempel usa och den är väldigt fuktkänslig. Även med skydd kan dom ruttna. Jag har testat någon gång och det har inte varit någon längre lycka. Bladen och pesudostammen tål inte mycket frost alls. Till sommaren är det viktigt med mycket vatten och näring.

I kruka trivs dom jätte bra.
andreas75
Tack för de utförliga svaren.

Ett sånt jobbigt underhåll på plant går definitivt bort... Definitivt inte "härdig till -20" som odla.nu försöker sig på..
Alexander-VG-zon3
Det är nog inte odla.nu som satt uppgifterna om -20c, det är sedan flera flera år tillbaka spritt över världen att den är den härdigaste bananen. Och det är den också en av de härdigaste, som i USA klarar sig långt upp till usda zone 6-5 (men där har dom dock mycket snö som skyddar och bättre somrar än sverige). Och knölen tål en viss tjäle. Huruvida den tål så lågt som -20c vet jag inte. Men en luftemp på -20c och ett gott snö lager kan den nog klarar utan skydd om jorden dessutom är torr under.

I södra skåne kan den nog klarar sig även utan skydd i ett bra och skyddat läge och då frysa ner och skjuta nya skott till våren. Men i ''normala'' zon 1 lägen får man skydda den.

Det är likadant med Väderkvarnspalm och ändra exotiska växter, där det från odlare och grossister säger att den tål det och det. Men i verkligheten är det inte så enkelt att bara plantera den och låta den klarar kylan ner till det den sägs klara. Det är mycket mer än så.
Whiskuchi
Attans, jag som hann beställa en sådan banan. Går det att ha den i kruka och ställa den i källaren på vintern? Samma förhållanden som pelargonerna.
KRT
CITAT (Whiskuchi @ 19-04-2012, 12:47) *
Attans, jag som hann beställa en sådan banan. Går det att ha den i kruka och ställa den i källaren på vintern? Samma förhållanden som pelargonerna.

Absolut tummenupp.gif Det går jättebra att ha i kruka, om jag förstått saken rätta kan blad och stjälk vissna ner och så längre roten överlever kommer det en ny planta, ungefär som canna (som den säkert är hyfsat nära släkt med, när jag tänker på det smile.gif)

Jag hade planer på att ha en på friland, men har övergivit dem. Har dock funderingar på att sätta en i växthuset, där kan man iaf hålla det torrt även under vintern smile.gif

Förresten, var köpte du din banan ifrån?
Alexander-VG-zon3
Håller med KRT om i kruka
Det vill jag verkligen rekommendera, vacker och lätt odlad banan (väldigt lätt odlad). Som växer i ganska lågtemperatur och hinner bli nåt under sommaren.

Går att övervintra svalt och torrt (0c till +10c) eller som krukväxt. Står den varmare än +10c och ljust så behövs mer vatten. Den drabbas lätt av bladlöss om den står som krukväxt men inget som tar hårt på den.
Whiskuchi
CITAT (KRT @ 19-04-2012, 13:13) *
Absolut tummenupp.gif Det går jättebra att ha i kruka, om jag förstått saken rätta kan blad och stjälk vissna ner och så längre roten överlever kommer det en ny planta, ungefär som canna (som den säkert är hyfsat nära släkt med, när jag tänker på det smile.gif)

Jag hade planer på att ha en på friland, men har övergivit dem. Har dock funderingar på att sätta en i växthuset, där kan man iaf hålla det torrt även under vintern smile.gif

Förresten, var köpte du din banan ifrån?

Jag nappade på odlas erbjudande som kom i mailen igår smile.gif
katah
Får man bananer ohmy.gif eller en vacker växt?
andreas75
CITAT (katah @ 20-04-2012, 12:35) *
Får man bananer ohmy.gif eller en vacker växt?

Väldigt svårt att få frukt.... Väldigt snygg.... Och väldigt jobbig o roddig att sköta...(om man ska ha den på friland).. Om jag förstått allt rätt...wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon