Alexander-VG-zon3
Hej hej

Har kollat på frön ett tag nu på Jordmandel men inte riktigt vågat, men tänkte jag skulle testa nu ändå.

Är dom lätta att få skörd på efter frösådd redan första år ? hur odlas dom ? någon som odlat ? är dom goda och bra att odla ?

Tack på förhand
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte frön som säljs utan ganska torra knölar som man blötlägger några timmar innan "sådd", man stoppar ner dem i en bytta med porös såjord, fuktar och sätter plast över och ställer varmt. De gror ganska ojämnt så jag brukar gräva upp dem allteftersom de spirar runt 3knölar(plantor) per kruka = ett stånd. När det är varmt ute kan man plantera ut dem i hinkar ca 3stånd per hink.

Lagom tid att sätta jordmandel brukar vara feb-mars det kan ta ganska lång tid innan de gror.

Knölarna är små och smakar som pressat gräs tycker jag, och plantorna ser ju bara ut som en grästuva så jag har faktiskt slutat odla den efter att ha odlat den i många år. Man får skörd samma år man satt knölarna

Knölarna går att övervintra frostfritt.
Alexander-VG-zon3
Tack för svar tummenupp.gif

Då är jag lite sent ute unsure.gif med att sätta knölarna då. Men ska helt klart testa att övervintra dom också. Men tror du det hinner bli skörd även om jag är någon månad senare med att sätta ?

Vad blir bäst att odla dom ? i hinkar i varmt läge i öst,, eller på odlingslotten på friland i söder ? dom kanske inte tål att odlas ute alls i marken ?

Smaken låter inte så upphetsande,, men tycker dom ser vackra ut. men det ska bli spännande. Ska köpa knölvial och Korogi också tyckte det lät intressant. Funderar även på Mashua och Yacón, har börjat intressera mig av lite annorlunda rotfrukter.
Åsa, mälardalen zon 2
Har odlat i mark och hink och det blev inte så mycket i marken så jag har mest kört med hink, tror nog du hinner få knölar odlar man i hink kan man ju även flytta den till mer skyddat läge när det blir kallare i höst.
Alexander-VG-zon3
Vilket vackert och härligt gräs det blev, satte alla knölar i en drivbänk där dom stått hela sommaren. Har tagit över en hel hörna av den ganska breda drivbänken, dom har blivit ca 90-95cm i höjd tror jag. Har inte skördat men är ganska nöjd ändå.

Tror jag ska vänta lite med att skörda och sen spara några tills nästa år. Kan torrt och +15c fungera kanske ?

Läste att dom i usa klarar usda zon 5-4 och även 3 på en sida(dock är inte alla sidor eniga)men verkar inte som dom tål någon kyla i sverige, funderar dock på att spara någon ute och se om dom klarar sig ? eller är det någon som provat och vet att det inte funkar ?

http://www.critsite.com/index.cfm?fuseacti...plant_id=100415
http://davesgarden.com/guides/pf/go/31765/
http://www.parklandcounty.com/Assets/Resid...ow+Nutsedge.pdf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon