Full version: Hur och hur mycket?
CarolinaM
Hur mycket jord går det i en pallkrage?

Jag tänkte göra varmbänkar och då grunda med hästdynga. Kan jag slänga med okomposterat också som exempelvis potatisskal odyl? Ovanpå detta matjord.

Funkar det tror ni om jag har höjden av två pallkragar?

Tacksam för hjälp

Carolina, ny blivande medlem i klubben
wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Det går åt en hel del per pallkrage - det finns dessutom två storlekar på dem, vilken har Du?

Varmbänk då är det halm och färsk dynga å vatten som krävs plus isolering av pallkragen. Okomposterat kan Du slänga/blanda i dyngan :-) översta tunna lagret bör vara matjord ifårn t ex påse eller liknande.
Jag hade nog satsat på två kragar högt :-)

Hälsar Ingrid
CarolinaM
Tack för ditt svar.

Jag har pallkragar med måtten 120*80*20.

Isolering, räcker det inte med att plasta insidan av kragarna? Tänkte även lägga plast över sådd ibörjan.

Mvh
carolina
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Om Du kikar på hur en riktig varmbänk byggs upp så är den oftast isolerad runtom med halmbalar - och gammeldags varmbänkar görs ofta av tjockare virke än pallkragar.
Du kommer att behöva minst markskivor ( frigolit) fem centimeters runtom för att kunna 'simulera' detta....om Du nu inte 'ramar' in varmbänken med halmbalar. Värmeförlusten ifrån sidorna lär annars bli väldigt stora om bänken ens 'pjuttar' igång.

Själv fuskar jag ordentligt i min varmbänkde år jag gör den . vi använder värmekabel istället :-)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon