Full version: Äntligen
Vippan
Tv licensen ska försvinna 2014 statliga media ska betalas via skattsedeln,,så slipper man se den dåliga reklamen

http://www.resume.se/nyheter/media/2012/04...ggas-ned-2014-/
Natur liv
Vi får bara hoppas att det inte blir samma avgift som idag (jag vill ju inte ha dubbel avgift här i hushållet), det blir ju betydligt fler som betalar en avgift via skattsedeln.
mamamaggan
Vi får väl se vad som händer med det ev. förslaget.

Hur ska alla skolkare kunna komma undan nu ?

( Det har ju varit en " sport " för M-politiker att inte betala )
Vippan
Ja det blir mera rättvist det finns många som inte betalar
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det är inte bara M-politiker som inte betalade utan väldigt många människor. Det räcker ju att man har en bilradio så är man skyldigt att betala. Att ta bort TV:n bara räcker inte

Jag tycker det vore bra om det går via skatten men det är klart att inte varje hushåll skall betala flera gånger....

Elisabeth
*Stintan*
Inte måste man betala radio- och TV-avgift om man bara har radio. Att det heter så beror ju på att TV-avgiften även går till SR. Slänger man ut TV:n så kan man avsäga sig avgiften.

Kanonbra om det går igenom att avgiften ska gå på skatten. Det är inte en dag för tidigt.
mamamaggan
Visst är det många som smiter unden men M-politikerna satte en " ära " i att inte betala.

Hur ska man göra för att man inte ska få betala flera gånger ? Om alla personer ska betala på skatten och man är två i familjen så betalar men ju två ggr.

Vi är tre vuxna , kan det då bli så att vi får betala 3 ggr ?

Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 19-04-2012, 19:21) *
Hur ska alla skolkare kunna komma undan nu ?

Ingen fara för mig som skattar i Norge coolgleam.gif
malarmaster
[quote name='Vippan' date='19-04-2012, 19:10' post='1541238']
Tv licensen ska försvinna 2014 statliga media ska betalas via skattsedeln,,så slipper man se den dåliga reklamen

/quote]
det förekommer väl ingen reklam i licenstv?(svt)
för övrigt är det ett bra förslag men det lär ju flyta in mer pengar till svt. blir det bättre program då eller bara mer byråkrati i tv-huset? Ulf
kerstinbern
Avgiften för de kommersiella TV-kanalerna, t ex TV4 betalas ju redan på skatten. Det betalar vi som en form av moms på alla varor som vi handlar. Sedan får vi dessutom stå ut med reklamen också! Och det betalar vi vare sig vi ser på TV4 eller ej, och vare sig vi ens har TV eller ej!
Huggorm
CITAT (kerstinbern @ 19-04-2012, 20:18) *
Avgiften för de kommersiella TV-kanalerna, t ex TV4 betalas ju redan på skatten. Det betalar vi som en form av moms på alla varor som vi handlar. Sedan får vi dessutom stå ut med reklamen också! Och det betalar vi vare sig vi ser på TV4 eller ej, och vare sig vi ens har TV eller ej!

Menar du att TV4 får pengar av staten för att sända? Det låter märkligt tycker jag. De kommersiella radiokanalerna klagar ju hela tiden på att de får betala så enormt mycket till staten
CITAT (kerstinbern @ 19-04-2012, 20:18) *

Vi betalar inte via skatten för t.ex. TV 4 Eller TV 3
Peztis
Vi betalar väl via licensen för SVT1 och 2, Barnkanalen, SVT24, Kunskapskanalen samt de rekalmfria radioprogramen.

Jag som (tyvärr) betalar licensen känner mig ju rätt lurad efterom detta är kanaler vi inte ser eller lyssnar på. Jag betalar ju en faslig massa annat för att se på Viasat och Canal Digital => säkert 1000:- i månanden totalt för tv-tittandet (inkl licensen)! Hua!

Jag hoppas att det blir så att i om att fler tvingas betala så blir kostnaden per person mindre men kanske ung. densamma per hushåll. Då tycker jag att det är helt ok. Men blir det högre för ett normalhushåll med två skattebetalande vuxna, ja då blir det ju helfel.
Meriona
4an och 6an är också gratiskanaler vad jag vet.
Jag bor i hyreslägenhet och en hel hög kanaler ingår i hyran (17 st tror jag) varav de fria kanalerna (1,2,4,6, barnkanalen/svt24 och kunskapskanalen) är digitala och resten analoga. Vill jag ha dem digitala får jag betala, men det skulle aldrig falla mig in.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-04-2012, 21:17) *
Vi betalar inte via skatten för t.ex. TV 4 Eller TV 3

Vilka tror du det är som betalar reklamen i dessa TV-kanaler? Jo som med all annan reklam så är det kunderna som köper varorna. Ta ICA-reklamen t.ex. den betalar du och jag och alla andra som handlar på ICA. Allt vi handlar betalar vi moms på.
Peztis
Ja, men TV4 och de andra reklamkanalerna får ju inte pengar från Radiotjänst, de får alltså inte pengar ifrån tv-licensavgiften. reklamkanalerna betalar vi för genom att vi käper de tjänster och produkter som det görs reklam för - i stort sett.
*Stintan*
CITAT (Peztis @ 19-04-2012, 21:32) *
Vi betalar väl via licensen för SVT1 och 2, Barnkanalen, SVT24, Kunskapskanalen samt de rekalmfria radioprogramen.

Jag som (tyvärr) betalar licensen känner mig ju rätt lurad efterom detta är kanaler vi inte ser eller lyssnar på. Jag betalar ju en faslig massa annat för att se på Viasat och Canal Digital => säkert 1000:- i månanden totalt för tv-tittandet (inkl licensen)! Hua!

Jag hoppas att det blir så att i om att fler tvingas betala så blir kostnaden per person mindre men kanske ung. densamma per hushåll. Då tycker jag att det är helt ok. Men blir det högre för ett normalhushåll med två skattebetalande vuxna, ja då blir det ju helfel.

Jag hörde nånting om att avgiften skulle kunna utformas som t.ex. begravningsavgiften alla får betala genom skatten. Den är ju samma för alla.
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 19-04-2012, 21:39) *
4an och 6an är också gratiskanaler vad jag vet.
Jag bor i hyreslägenhet och en hel hög kanaler ingår i hyran (17 st tror jag) varav de fria kanalerna (1,2,4,6, barnkanalen/svt24 och kunskapskanalen) är digitala och resten analoga. Vill jag ha dem digitala får jag betala, men det skulle aldrig falla mig in.

Så har jag också och det är ju ett lite märkligt system att vi betalar kanalerna genom hyran. Man kan inte frånsäga sig dom om man inte har TV och få lägre hyra. Hyresvärdarna betalar till com.hem eller vad dom nu valt för att vi ska få dom där 17 kanalerna av vilka de flesta dessutom är urdåliga. Så på sätt och vis betalar vi som hyresgäster dubbelt, både till radiotjänst och påslag på hyran för att kunna titta på TV.
Peztis
Jo, men jag menar så här:
Idag är avgiften 519:- per hushåll och kvartal. Om det ändras och jag istället betalar säg 200:- och min man 200:- så sparar vi med två betalande vuxna fortfarande in 119:-. Ensamhushåll sparar ju in långt mer än så. "Förlorarna" är ju de som idag inte alls betalar någon avgift.

Detta är min förhoppning, att det ska bli så som mitt exempel. Risken är dock att kvartalsavgiften per person blir högre och att den totala avgiften då för oss med två skattebetalare blir högre.
Eva i Skåne
Nåt sånt som Stintan skriver tror jag det kommer bli. Kanon att slippa den irriterande räkningen.

Men igen tror väl på riktigt att det skulle kunna regleras via skattsedeln så att ett hushåll med flera vuxna skulle få betala lägre avgift per person??? Det är nog det närmaste totalt omöjlig administration man kan komma.
*Stintan*
CITAT (Peztis @ 19-04-2012, 21:55) *
Jo, men jag menar så här:
Idag är avgiften 519:- per hushåll och kvartal. Om det ändras och jag istället betalar säg 200:- och min man 200:- så sparar vi med två betalande vuxna fortfarande in 119:-. Ensamhushåll sparar ju in långt mer än så. "Förlorarna" är ju de som idag inte alls betalar någon avgift.

Detta är min förhoppning, att det ska bli så som mitt exempel. Risken är dock att kvartalsavgiften per person blir högre och att den totala avgiften då för oss med två skattebetalare blir högre.

Ja man vet aldrig med dom som bestämmer om skatterna men rimligtvis blir det ju väldigt många fler som tvingas betala så det vore ju konstigt om det skulle bli dyrare, det borde ju tvärtom bli billigare för hushållen tycker jag.
Anki på Öland
CITAT (Peztis @ 19-04-2012, 21:55) *
............... "Förlorarna" är ju de som idag inte alls betalar någon avgift........

Och vi som inte har någon TV men kommer att få betala i alla fall.....
Vippan
Ulf den här reklamen syftade jag på

http://youtu.be/soBlk7UlnBY
Huggorm
CITAT (Anki på Öland @ 19-04-2012, 22:05) *

Ja, men så är det ju med en väldig massa skattefinansierade påhitt. De flesta har bara intresse och nytta av ett fåtal av de grejer de finansierar. Sedan finns det vissa personer som har andra intressen och råkar pricka rätt så att de får oerhört mycket för sina skattepengar.
omk

Men du lyssnar väl på radion, Anki ? P1-P4 räknas in.
Vi ser nästan aldrig på tv heller, använder tv-skärmen som "bioduk" till dvd-filmer.

Jag kan absolut tänka mig att betala en liten skattepeng, bara för att vara säker på att ha nånting att titta/lyssna på, som INTE har en massa reklamavbrott hela tiden.
Vi betalar ju faktiskt pengar för att se kanaler med reklamfilm (har parabol), så varför inte för "ickereklam"-kanaler.
Hur det sen löser sig med 3 skattebetalande personer i samma hushåll, med en och samma tv, ja, det återstår att se.

Läste i SvD att, om detta förslag går igenom, kommer Radiotjänst att spara 146 miljoner på att lägga ner Radiotjänst i Kiruna. Googlade lite på Radiotjänst; jag får det till att det blir 170 pers som isf sägs upp (120 anställda, 50 telemarketingpersoner). I Kiruna ...
*Stintan*
För dom pengarna kan dom göra många TV-program happy.gif
Huggorm
Inte ens nyheterna är ju bra på SVT heller längre. Det blir ju fel i nästan varenda sändning när de skall försöka spela upp inslag, samtala över videolänk eller liknande. Ljudteknikern borde få sparken, varje gång nyhetsuppläsaren skall säga något efter att ett inslag spelats upp så försvinner de första sekunderna innan ljudet slås på.

CITAT (omk @ 19-04-2012, 22:46) *
Läste i SvD att, om detta förslag går igenom, kommer Radiotjänst att spara 146 miljoner på att lägga ner Radiotjänst i Kiruna. Googlade lite på Radiotjänst; jag får det till att det blir 170 pers som isf sägs upp (120 anställda, 50 telemarketingpersoner). I Kiruna ...

Perfekt, LKAB är i stort behov av folk till gruvorna. Ge dem var sin korp så kan de få göra lite nytta istället för att bara trakassera folk hela dagarna.
omk
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2012, 22:57) *
För dom pengarna kan dom göra många TV-program happy.gif

Visst, håller med, men dessa stackare som sägs upp ?
Visserligen saknas det arbetskraft i Kiruna, men mestadels inom byggbranschen och man sitter väl inte med administrativa uppgifter på ett kontor om man är bygg-utbildad ?

Huggis; en korp ?? Det var läääänge sen det var på det sättet inom gruvbranschen. Nu måste du vara ingenjör !
Robbanp

Precis som med begravningsavgiften... Det är ju bara de döda som nyttjar den. rolleyes.gif

Detta har jag väntat på i flera år. Äntligen dags för lite fler snyltare att dra sitt strå till stacken. Jag har alltid betalat licensen fast jag bara använder TV:n vid större fotbollsmästerskap. Det bästa vore kanske dock att lägga ner de licensfinansierade kanalerna eftersom ingen tycks titta på dem.
Huggorm
Som jag alltid har sagt, man borde göra om SVT till en enda kanal med bara nyheter, dokumentärer, debatt och samhällsinformation. All annan skit kan reklamkanalerna sända istället
Eva i Skåne
Är jag ensam om att tycka om Svt:s kanaler? Jag tittar nästan bara på dom och på fyran.
Jag tycker om svenska program, filmer, serier, dokumentärer mm och avskyr hysteriska amerikanska serier som jag tycker är det dominerande på många av de andra kanalerna.
Uggi
Inte alls, både frugan och jag ser gärna på 1, 2 och 4:an, gärna 1:an som nu i kväll och även dansen på 4:an.
ninnisky
CITAT (Eva i Skåne @ 20-04-2012, 16:45) *
Är jag ensam om att tycka om Svt:s kanaler? Jag tittar nästan bara på dom och på fyran.
Jag tycker om svenska program, filmer, serier, dokumentärer mm och avskyr hysteriska amerikanska serier som jag tycker är det dominerande på många av de andra kanalerna.

Nej nej, det är du inte! Tittar också mest på svenska program. Mannen min tittar däremot på några amerikanska serier och det får han gärna göra men utan mitt sällskap !
Huggorm
På SVT1 visas ikväll "Minuten", ett lekprogram i vanlig ordning som lika gärna kunde visats på någon betalkanal. Sedan kommer "Högklackat", som är någon sorts humorserie. "En medelålders kärlekstörstade kvinna lämnar sin man och blickar suktande mot Gambia." Troligtvis extremt PK humor om de skall våga behandla ett sådant ämne. Sedan kommer det en amerikansk dussinthriller och så är det i princip slut för kvällen. På SVT2 visas "In Treatment", som är en tre år gammal amerikansk dramaserie. Och sedan kommer "At night I fly", som är en konstdokumentär från något amerikanskt fängelse. Förmodligen väldigt PK, allt går väll ut på att visa vilket snällt och duktigt folk de livstidsdömda mördarna egentligen är. Sedan är det nyheter av den nya lågkvalitativa sorten, och sedan visas ridsport.

Inget av det här är ett dugg intressant för min del, och inget jag vill finansiera via min skattsedel.

Gossen Ruda
Bara SVT, aldrig reklamkanaler.
Meriona
Kunskapskanalen 20.00 ska jag se Kust till Kust. smile.gif Om och från Danmark.
Peztis
Tittar i stort sett endast på amerikanska serier och program...
Gossen Ruda
CITAT (Peztis @ 20-04-2012, 20:36) *
Tittar i stort sett endast på amerikanska serier och program...

Bara på am. nyheter också?
Peztis
Nej, tittar faktiskt inte på nyheter heller - svenska eller utländska.

Tycker det är så tråkigt och deprimerande och jag måste sortera bort något för att må bra...

Så den gubben gick inte! biggrin.gif
CITAT (Peztis @ 20-04-2012, 21:15) *
Nej, tittar faktiskt inte på nyheter heller - svenska eller utländska.

Tycker det är så tråkigt och deprimerande och jag måste sortera bort något för att må bra...

Så den gubben gick inte! biggrin.gif

Läser du inga tidningar då heller?? Nyheter måste man ju se minst en gång om dagen
Tapio
Halaj!

Att avgiften skall tas på skatten är uppenbart. Men vilken skatt liksom?
Staten får ju in skatter från alla håll och kanter (fordonsskatt, moms, fastighetsskatt, tull mm.)
Skall avgiften tas från den pengapåsen?
Eller skall det läggas på varje myndig person som deklarerar?
Det rätta borde ju vara att man ålägger varje fastighet med en TV-avgift.
Men det blir ju inte heller rätt. Skall t.ex.en granåker beläggas med TV-avgift?
Det blir ju absurt.
Kanske är det bästa att man tar ut avgiften på varje adress som har bebyggelse där folk bor, och tar ut det på den personen som äger fastigheten.
Men tänk om den står på fler än en? T.ex. ett gift par. Det är ju inte speciellt PK att med automatik sätta avgiften på mannen i huset. Han kanske inte alls är familjeöverhuvud och bestämmer var skåpet ska stå.
Och ett lesbiskt par?
Där kan jag inte se att frågan kan lösas med mindre än att radiotjänst rycker ut och intervjuar kvinnorna för att utröna vem som är butchen:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=butch

//T/fick lite skrivklåda bara...
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 20-04-2012, 18:45) *

Avskyr också hysteriska amerikanska serier och det är på den nivån SVT har hamnat. Jag tycker man borde kunna kräva natur-, vetenskaps- och samhällsprogram på hög nivå för alla pengarna. Tramset och underhållningen finns det väl tillräckligt med andra kanaler för. Ibland är det något bra på Kunskapskanalen och idag var det faktiskt ett mycket intressant program om bläckfiskar på 2:an, men hur ofta händer det?!! Jag lyssnar hellre på P1 eller läser en bok. Nyheter ser jag numera på Al Jazeera, de svenska är outhärdliga.
Meriona
Kunskapskanalen är faktiskt väldigt bra, folk missar den ofta för att den är långt bak i både programnummer och i tablåerna, men det är förvånasvärt sällan det är dåliga program där.
Myosotis
CITAT (Meriona @ 20-04-2012, 22:42) *
Kunskapskanalen är faktiskt väldigt bra, folk missar den ofta för att den är långt bak i både programnummer och i tablåerna, men det är förvånasvärt sällan det är dåliga program där.

Jag erkänner att jag är dålig på att ta reda på vad program handlar om. Jag kollar tablån varje dag och har kunskapskanalen på plats 3 både i tv-browsern och på tvn, men om rubriken låter tråkig struntar jag i det direkt för jag gillar inte att titta på tv egentligen. Skulle jag titta på allt som möjligen är lite intressant skulle jag få sitta där hela dagarna nu när jag har så många kanaler, och då väljer jag oftast bort de svenska.
Biggan_
CITAT (Gossen Ruda @ 20-04-2012, 19:20) *
Bara SVT, aldrig reklamkanaler.

Instämmer! tummenupp.gif
Inte för att jag ser så mycket på TV, men om jag skall titta så inte är det reklam jag längtar efter! Jag HATAR reklam! rtfm.gif
Huggorm
Äsch, reklam är bra. Då får man veta vilka varor som är de bästa, annars skulle man ju stå där inne i affären sedan och försöka välja utan att ha en aning
Biggan_
CITAT (Huggorm @ 20-04-2012, 23:26) *
Äsch, reklam är bra. Då får man veta vilka varor som är de bästa, annars skulle man ju stå där inne i affären sedan och försöka välja utan att ha en aning

Alla varor är väl dom bästa! Eller?
....och sen, hade reklamen kommit en eller annan gång i veckan, men dom kör samma reklam om och om och om......igen! Mellan filmerna, och ett par gånger mitt i filmerna. En film på 1½ timme varar ju för sjuttsingen i 3 timmar!
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 20-04-2012, 23:33) *
...dom kör samma reklam om och om och om......igen!

Det låter som om du tittar på den? Jag stänger av ljudet i samma sekund som reklamen börjar, sen flyr jag eller byter kanal. Varför utsätta sitt omedvetna för manipulation när man kan undvika det? -fear-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon