Full version: Melon i tråg?
MirMaja
Hej!

Jag har en liten käck melonplanta som står och solar i fönstret och växer så det knakar. Upptäckte dock att den inte får plats i den planerade pallkrage-köksträdgården och behöver en snabb lösning.

Alternativ 1 - köpa en murbruksbalja a 65 liter.....men räcker det?

Alternativ 2 - gräva en grop i blomrabatten och vräka på planteringsjord och naturgödsel och hoppas att det duger?

Vad är bäst tror ni? Jag har ett stort dubbelfönster som jag hade tänkt ställa upp över plantan som eget växthus, skyddat söderläge i radhusträdgård.

Har aldrig odlat melon förut så är väldigt nyfiken och förväntansfull biggrin.gif

//Miranda
rosita
Jag hade nog planterat den i rabatten. Gräv en grop och gödsla med t.ex kogödsel. Ställ gärna upp fönstret över den planerade platsen en tid före planteringen, så jorden blir uppvärmd först. Tänk på att frostrisken måste vara förbi och helst vill melon ha sommarvärme; minst 15 grader i jorden och ca 20-25 grader i luften. Och kom ihåg att avhärda plantan väl minst en vecka innan utplanteringen.

Om du har möjlighet att binda upp plantan, kan du plantera den i 20 liters hink och låta den växa på höjden.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon